Tweakers zegt: 8,5

Sennheiser PXC 550-II Wireless Hoofdtelefoon (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser PXC 550-II Wireless Hoofdtelefoon (Zwart) Review

Dutchiee 31 december 2019, 15.652 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.Dutchiee schreef afgelopen jaar 17 reviews, waarvan 41% gesponsord.

Sennheiser PXC 550-II Wireless Hoofdtelefoon (Zwart)

Het is alweer even geleden dat de PXC 550 uitkwam, een headset die een hoop harten veroverden, niet alleen vanwege de ANC mogelijkheden maar vanwege de kwaliteit van audio. Vandaag de dag is er een nieuwe variant uit, de PXC 550-II.

Pluspunten

• Subliem geluid
  • Draadloos maar ook te gebruiken via een 3.5mm kabel
  • Bluetooth
  • Meegeleverde kabels + vliegtuigadapter
  • Accuduur tot 30 uur, ANC + bekabeld
  • Handige en duidelijke app
  • ANC werkt goed
  • Earpads te veranderen wanneer nodig

Minpunten

• Geen adapter meegeleverd
  • Vettige vlekken zijn soms zichtbaar op het plastic, maar is er wel snel af te vegen

Sennheiser PXC 550-IIhttp://www.dutchieereviews.nl/reviews/sennheiser-pxc550-II/1-23.jpg

Vanuit Sennheiser mocht ik de ik de PXC 550-II en Sennheiser Momentum Wireless 3 voor een paar weken lenen. Deze review betreft de PXC 550-II

Specificaties

Laten wij allereerst beginnen met de specificaties. De koptelefoon kan tot 30 uur (met gebruik van een 3.5 kabel en noise control) worden gebruikt. Uiteraard varieert het hoe hard de muziek staat en of het via bluetooth of niet wordt afgespeeld.

Speakertype
Dynamisch, 32 mm

Frequentiebereik
Luidspreker: 17 – 23.000 Hz (-10db)

Oorkoppeling
Ooromsluitende koptelefoon

Impedantie
Actief: 490 ohm / passief: 46 ohm

Gevoeligheid
110 dbSPL (passief: 1 kHz/1V RMS)

THD + N, totale harmonische vervorming en ruis

Ingebouwde oplaadbare lithiumbatterij

Laadtijd
3 uur

Batterijtijd
20 uur (ANC + A2DP) 30 uur (ANC + bekabeld)

App support
Sennheiser Smart Control APP voor iOS™ en Android™

Werkingstemperatuur
0°C – 55°C temp. / 10 % - 80 % vochtigheid, niet-condenserend

Afmetingen
Niet opgevouwen: 63 x 136 x 174 mm (L x B x H)

Gewicht
227 g

Uitpakken

Vanuit Sennheiser mocht ik de ik de PXC 550-II en Sennheiser Momentum 3 voor een paar weken lenen.

In deze review ga ik dieper in op de PXC 550-II! Tijd om deze uit te pakken!

Allereerst valt het op dat er een nette etui is meegeleverd met de koptelefoon.
Aan beide kanten is de binnenkant van de doos met schuim afgewerkt. Dat belooft wat! :)
Onder de etui ligt de handleiding verstopt. Als Tweaker lezen wij deze natuurlijk … ahum… altijd… ahum….

Sennheiser levert met de PXC 550-II een heus pretpakket. Namelijk, een 3.5mm kabel voor de hoofdtelefoon, USB-Micro naar USB-A, vliegtuigadapter en een handleiding. De adapter zelf die mist. Maar uiteindelijk heb je vrijwel altijd wel een telefoon adapter of USB poort in de buurt waarmee de PXC 550-II kan worden opgeladen.

Bij het openen van de etui valt al direct opdat de koptelefoon is ‘opgerold’. Om beschadiging tegen te gaan zit er een ‘flapje’ tussen de twee oorschelpen. Boven de koptelefoon zit een klein netje waarin de accessoires zich bevinden.

De binnenkant van de oorschelpen zijn met de letter L en R afgebeeld. Uiteraard voor links en rechts! Ook met de PXC 550-II is ten opzichte van de vorige versie niets veranderd aan het mechanisme voor het aanzetten en uitzetten van de koptelefoon. Dit gebeurt namelijk door de oorschelpen te draaien. In de huidige houding staat de koptelefoon uit.

De zachte oorschelpen kunnen ook nog eens worden vervangen. Mocht je na verloop van tijd de oorschelpen ‘op hebben gebruikt’, dan is er simpelweg een ander setje aan te schaffen waardoor je weer een behoorlijke tijd vooruit kan. Dit is in mijn optiek een warm welkom. Dit zorgt voor een hoop extra mogelijkheden … en vooral.. veel en lang speelplezier!

Door de donkere afwerking t.o.v. de vorige versie, vind ik de PXC 550-II stoerder/mooier ogen. De zwarte tonen zijn in mijn optiek netjes.

Aan de linkerkant van de koptelefoon staat Sennheiser, en andere kant PXC 550-II. Daaronder staat overigens ook het Sennheiser logo afgebeeld.
De stalen hoofdband is niet alleen erg stevig, ook nog eens zeer flexibel!

De hoofdband van de Sennheiser PXC 550-II is ook afgewerkt met een soort kunstleer. Deze voelt zacht. Ook na uren luisteren kreeg ik geen last van de band. Dit komt ook omdat met 227 gram de hoofdtelefoon vrij licht is.

De rechter oorschelp heeft (is nu links omdat deze ondersteboven ligt). Een switch voor de noise cancelling (ANC). Deze beschikt over een 0, 1 en 2.
Op 0 is deze uit. Op 1 is de functie 50% ingesteld en 2 is 100%.
De knop daaronder is de modi; Club, Movie, Speech en Director kunnen hier worden geselecteerd.
Daaronder zit de USB-micro aansluiting en de 2.5mm jack om de PXC 550-II bekabeld te kunnen luisteren. In mijn optiek een groot pluspunt. Wat als de koptelefoon leeg is en je geen kabel kan gebruiken, dan heb je geen muziek.. En … zonder muziek staat de wereld in mijn optiek heel even stil..

De oorschelpen zijn in mijn optiek erg gaaf. Het is een kleine gewenning, maar daarna wordt het erg gemakkelijk om de koptelefoon te bedienen. De rechterkant van de koptelefoon is de touchpad voor het opnemen, ophangen van telefoongesprekken (door het tappen op de oorschelp), harder en zachter zetten van geluid/muziek (door middel van naar boven of beneden swipen) en door middel van tap in het midden pauze of play. Eveneens is er een mogelijkheid naar een volgend of volgend nummer te gaan door naar links of rechts te swipen. Kortom, erg veel opties voor een oorschelp.

De PXC 550-II is te gebruiken voor alle formaten hoofden.. De koptelefoon is namelijk erg soepel.

App

De PXC 550-II maakt gebruik van de Sennheiser Smart Control app die te downloaden is op Android en iOS.

Het fijne van de PXC 550-II is dat niet iedereen zomaar de koptelefoon kan connecten aan hun eigen telefoon. Tijdens het verbinden moet je een paar seconden de pairing/modus knop ingedrukt houden.

Wat ik persoonlijk altijd fijn van de Smart Control app van Sennheiser vind, is dat deze overzichtelijk en gemakkelijk is. Wat wil je eigenlijk nog meer dan het batterijniveau zien, je EQ en noise cancellation aan kunnen passen.

Mocht je gebruik maken van Alexa, geen probleem! Ook de PXC 550-II ondersteunt dit zonder enig probleem!

Tijdens het aanpassen van de EQ zijn er een aantal opties beschikbaar;
Neutral, Club, Movie, Speech en director.

Movie: For more exciting entertainment. Best for movies.
Club: For more room impressions. Best for music.
Speech: For higher intelligibility. Best for podcasts or audiobooks.
Director: Adjust the different categories to your liking.

Onder director kunnen verschillende elementen worden aangepast. Waaronder;
Boost - Off, Thump, Rumble, Voice
Spatial - Off, Near, Medium, Far
Reverb - Off, Low, Medium, High
DLC - Off, On

In het ‘device settings’ menu zijn de instellingen voor Alexa, Smart Pauze (afdoen van koptelefoon pauzeert het geluid), firmware updates etc.

Via het menu zijn er uiteraard nog andere devices te finetunen - mocht je in bezit zijn van andere Sennheiser devices (die gebruik maken van deze app). Zoals bijvoorbeeld een Momentum 3.

Computer/laptop

Via bluetooth of de USB-kabel is de PXC 550 ook aan een PC/Mac te verbinden. In mijn geval installeerde Windows gelijk de drivers en was de koptelefoon gereed voor gebruik.
De koptelefoon kan overigens ook worden gebruikt voor Skype for Business calls - ook vanwege de ingebouwde microfoon. Zowel via bluetooth of via de 3.5mm kabel.

Muziek

Aangezien we toch richting de kerst gaan, pakken wij er gelijk een prachtig nummer van Andrea Bocelli bij.
Je krijgt ook niet het gevoel dat bepaalde mids of highs worden vervormd. De diepe stem van Andrea en hogere stem van de kinderen hebben over de speakers een geweldige verhouding. Het getokkel van de violen zijn mooi vol. De piano klinkt ook aanwezig, maar niet te.

Onderstaand nummer van Above & Beyond blijft toch altijd een prachtig nummer om te luisteren. Met de PXC550-II is het echt genieten. Het voelt alsof je in de zaal zit, of je luistert naar haar heldere stem. Met ANC aan, voelt het al helemaal of je in een afgesloten ruimte zit, met een bijna privé concert.
De mid-high’s klinken in dit geval, in mijn optiek, perfect. De instrumenten komen ook prachtig door.

Als groot fan van jazz luister ik bijvoorbeeld met plezier The Oscar Peterson Trio. Ik kan uren luisteren naar bijvoorbeeld The Night Train.

O, wat heb ik zitten swingen op dit nummer. De piano komt prachtig naar voren. Als je je ogen dicht doet kan je de piano zien staan. Ook het drumstel en chello komen vol en mooi door.

Het heerlijke van een headset als de PXC550-II is dat je eigenlijk alle soorten audio er tegenaan kan gooien. Het onderstaande nummer van Masego en FKJ blijft altijd een heerlijk nummer om te luisteren. En al helemaal met de PXC550. De beat klinkt heerlijk, vol, to the point!
De saxofoon als zijn stem klinken helder.

Daarnaast heb ik een hoop podcasts, en Spotify/Tidal playlists afgespeeld. En daar is deze koptelefoon gewoon ideaal voor. Of het nou Noisia Radio, Above & Beyond is, of een gehele rock, jazz, hardstyle of hardcore genre, de genres kunnen gemakkelijk worden weggespeeld.
Mocht je zelfs niet eens helemaal tevreden zijn met hoe een bepaalde genre wordt afgespeeld, dan pas je via de app simpelweg de EQ even aan. Waardoor ook jij kan genieten van de audio.

Het is wel veilig om te zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de PXC550-II. Het geluid is vol, de headset zit lekker bij lange sessies. En het fijne is dat het geluid niet wordt vervormd wanneer je de ANC aanzet. Iets wat ik bij andere headsets wel eens voorbij hoor komen.

De PXC550-II is niet alleen behoorlijk stylish headset, het is er ook nog eens één die behoorlijk goed klinkt. Het geluid is vol, op eigenlijk alle vlakken wel. Daarnaast zorgt de EQ nog voor extra aanpassingen/mogelijkheden.
De ANC is in mijn optiek ook prettig. Het werken in een vrij druk kantoor zorgt ervoor dat ik toch erg fijn kon focussen op hetgeen ik moest doen. Dit geldt eigenlijk ook in het openbaar vervoer. Je kan door de ANC jezelf in een afgesloten ruimte zetten, zelfs tussen de drukte.

De bluetooth verbinding komt overigens ook nog eens bizar ver. Ik kan tientallen meters door mijn appartement lopen (verschillende kamers in) alvorens het geluid begint te kraken. Dat is ook fijn als je lekker vrij door je huis een nummer/playlist wilt luisteren (zelfs tijdens het schoonmaken).
Meest hilarische vond ik nog dat ik de Sennheiser PXC550-II kon koppelen aan mijn OLED tv. Zo kon ik met en zonder ANC een film kijken, zonder mijn stereosysteem in te hoeven schakelen. En dat was in mijn optiek een hele ervaring. Mijn vrouw leest zo nu en dan een boekje weg en zit dan gezellig naast mij op de bank. Ik kon in dit geval naast haar rustig een film wegkijken, zonder dat zij in de ‘herrie’ zat. De PXC550-II is daarnaast ook nog eens goed geïsoleerd. Mocht ik muziek luisteren/een film kijken, dan is degene die naast je ziet niet eens aan het meeluisteren. Ja, dat ligt natuurlijk wel weer aan het volume. Bij normaal gebruik is het in iedere geval niet te horen.

De app werkt eveneens naar behoren en geeft genoeg opties om de headset naar wens in te stellen.
Wat overigens ook wel benoemingswaardig is, is dat de headset met de aanraakgevoelige/touch control knoppen/mogelijkheden behoorlijk goed werkt. Het harder zetten van de audio is bijvoorbeeld een swipe naar boven over de rechter oorschelp. Het pauzeren is één keer op de oorschelp tikken. Etc.
Dit zorgt gelijk voor een hoop gemak. Het zoeken van de juiste knopjes voor pauzeren of harder zachter zetten, tsja.. dat heb je dan gelukkig niet meer :)
Daarnaast is de PXC550-II overigens wel weer zo slim, dat als je de koptelefoon even van je hoofd af trekt (of om je nek hangt) deze het muziek gewoon netjes op pauze zet. Bij het terugzetten op je hoofd, speelt deze weer netjes verder.

Dat de headset in een nette pouch wordt meegeleverd, met nog eens de benodigde (lange) kabels is ook een gegeven.
Als fan van high-end audioapparatuur kan ik echter wel beamen dat de headset een goede kwaliteit heeft, niet alleen qua geluid maar ook hoe de PXC 550-II in elkaar is gezet. Het is een stevige, lichte en fijne headset. Ik vind de headset ook klassiek ogen.

De prijs van 314 euro (op tijd van schrijven) vind ik eigenlijk niet eens zo heel erg gek, gezien hetgeen je ervoor terug krijgt.

De Sennheiser PXC550-II krijgt van mij 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Sennheiser PXC 550-II Wireless Hoofdtelefoon (Zwart)?

Goeie uitgebreide review, maar ik heb wel een opmerking en een vraag. Ten eerste zijn veel PXC550-gebruikers, waaronder ik zelf, benieuwd naar de verschillen met het oorspronkelijke model. Klinkt deze in de basis hetzelfde en is vooral de DSP (EQ, ANC) anders, of is het echt een andere hoofdtelefoon geworden? Verder zou ik graag weten wat voor OLED TV je hebt. Ik heb zelf een LG C7 en die kan niks met de hoofdtelefoon. Verder lijkt het nut me ook beperkt, want dit soort hoofdtelefoons (Bluetooth en ANC) heeft en behoorlijke latency, waardoor lip sync niet best zal zijn.
Ik weet niet of het klopt, want ik gebruik mijn Sennheiser niet in combinatie met TV, maar is die latency issue niet opgelost met bluetooth 5.0? Dacht ik ergens gelezen te hebben.
Hi Exirion,

Ik heb met de nieuwe (vrij nieuw model) LG B9 echt nergens last van gehad.
Hi Dutchiee,

Ik zag dat je ook de Momentum 3 hebt mogen testen. Wat is je bevinding kwa geluidkwaliteit/verschil tussen de PXC550-II en de Momentum 3?
Hi Dann,

Excuses! Ik zie je reactie nu pas. De PXC550 is een iets rustigere headset. De momentum heeft net wat meer bass en mid. Iets voller dus. Maar het scheelt niet heel veel. De momentum voelt weer wat zwaarder. Dus het is het één of het ander. :)
Persoonlijk ben ik zeer onder de indruk van de Momentum t.o.v. de PXC550, zodoende dat deze ook op mijn wenslijst staat :)
verschil PXC550 en PXC550-II zit hem vooral in de noice cancelling die stukken beter is. Daarbij komt het streamen via bluetooth 5 dat betere resultaten geeft wat kwaliteit van muziek betreft. (uiteraard in de veronderstelling dat je niet crappie MP3's aan het luisteren bent. )De link met Mac computers werkt bij de nieuwe versie ook als een fluitje van een cent.
We hebben de 2 versies in huis, maar versie 1 ligt ergens in de hoek van een kamer nu. :) . . . .

Een verslaving dus. die versie II
Ik lees recent luisterboeken maar hou uiteraard ook van muziek. En zoek, mede in verband met migraine, een koptelefoon met echt goede ANC die ook mn man zn stem en tv geluid wegneemt, en grasmaaiers op de camping e.d. Nu heb ik middenklasse eerst geprobeerd zoals MPOW H12 en TaoTronics, en heb nu met optie 30 dagen uitproberen de Sony wh-h910n besteld, maar zie nu ook deze Sennheiser PXC 550-II, die interessant oogt. Is iemand die ervaring heeft, anders dan alleen focus muziek? Wil stilte, ook soms zonder luisterboek of muziek, bij muziek gok ik dat ANC niet nodig is in mijn gebruik, maar wil thuis, buiten, op de camping, in de voortent wel ongestoord een boek kunnen luisteren, zonder onderbreking als mijn man moet telefoneren, luide stem, tv achtergrond, of buren die gras aan het maaien zijn. Of met veel wind klapperende voortent. Is het een goed idee om de Sennheiser idem uit te proberen of is de Sony WH-H910N op gebied ANC en draagcomfort, ook niet onbelangrijk al de beste keuze?
Ten eerste zijn de genoemde modellen die je hebt besteld allemaal basisklasse met uitzondering van de Sony dat een middenklasse betreft met erg sterke bass en dus zeker als je lats van migraine hebt minder geschikt.

De PXC 550-ii heeft goede ANC, maar geen topklasse. Ook heeft het touchpad last van ongewilde aanrakingen en werkt de wear sensor hierdoor zeer matig. Dan kan je beter voor een Bose 700 gaan, die heeft een betere ANC en slimmer uitgedacht bedieningspaneel en kost ongeveer evenveel als je goed zoekt. Ook kan ik je de Jabra elite 85h aanraden die een vergelijkbare ANC heeft, maar een betere accu, usb-c, betere opberghoes, nauwkeurigere bediening, uitgebreidere app en een stuk goedkoper is.

[Reactie gewijzigd door Niekweg op 8 juni 2020 23:39]

Fijn ding die 550-II, ook bellen gaat prima. Wel gevoelig voor omgevingsgeluid, hij hoort nog een fruitvlieg landen op 10 meter afstand.