Asus WL-330g (54Mbps) Review

Joen 16 maart 2006, 6.978 views

Asus WL-330g (54Mbps)

Pluspunten

• Klein (8,5x6x1,5cm)2 apparaten in 1 (kiezen uit Access Point en Ethernet mode)Stevige opbergetui bijgeleverdGoed bereik in Access Point modeHandige configuratie tool voor de wat meer A-technici onder ons

Minpunten

• Plastic aan achterkant van schakelaar voor Access Point/Ethernet mode kan snel afbrekenAmateuristisch uitziende webbased administratie paneel, maar gelukkig wel zeer goed functioneelOntbrekende USB-power kabeltjeApparaatje wordt nogal warm

Beheerbaarheid Score: 4

Je hebt het wel eens: je hebt een vriend, familie, kennis, oid en je komt een netwerkaansluiting te kort of een zelfgemaakte netwerkkabel lijkt niet goed te werken. In ieder geval is een andere, wèl goed werkende verbinding gewenst. De makkelijkste manier is dan draadloos, maar een complete Access Point meenemen is toch wel lastig aangezien ze veelal best groot zijn.

Afmetingen

Een beetje met die gedachte kwam ik toevallig een handig klein apparaatje tegen: de Asus Pocket Wireless Access Point WL-330g. Ik heb de afmetingen nogmaars exact opgemeten en hij is echt zo klein: 8,5cm breed; 6cm lang en 1,5cm dik. Superklein voor een apparaatje dat zowel als Access Point als als een Ethernet-to-Wireless adapter gebruikt kan worden.

Inhoud

Eenmaal ontvangen per postorder maar eens de inhoud bekeken, wat er netjes uit zag:
  • de Pocket Wireless Access Point zelf
  • een adapter (4V)
  • een 0,5M UTP-kabeltje
  • CD-ROM met tool voor mensen die nogal A-technisch zijn om de Pocket Wireless Access Point eenvoudiger in te kunnen stellen
  • Qucik Start Guide (ze kunnen blijkbaar niet echt spellen 8)7)
  • tasje waar je de Pocket Wireless Access Point + belangrijkste toebehoren tamelijk veilig in kunt bewaren
Er zou ook nog een USB Power adapter bij moeten zitten volgens de handleiding, maar die zit er bij mij niet bij. De ene uiteinde van de kabel is een USB-stekker, de andere kant is een adapter-aansluiting voor de stroomaansluiting van de Pocket Wireless Access Point. Ik heb hier over direct naar Asus gemaild, aangezien ik al na wat riondstruinen via Google er achter was gekomen dat vooral met de oudere uitgeleverde pakketten deze nog wel eens miste. Men raadde in die berichten dan ook aan Asus te mailen en een aantal personen gaven aan dat Asus niet moeilijk doet dit kabeltje alsnog naar je toe te sturen.

Lampjes

Nadat ik de UTP-kabel had verbonden tussen mijn notebook en de Pocket Wireless Access Point sloot ik de stroom aan en gelijk ging er een Power lampje en niet veel later ook Ethernet en Wireless. De lampjes zijn nogal opvallend, ze zijn zeer helder, fel en blauw, maar staat mooi bij mijn andere lichte mate van casemod-kleuren.

Webbased instellen

Na het aansluiten heb ik mijn notebook maar eens een vaste IP-adres gegeven in de zelfde range als het standaard IP van de Pocket Wireless Access Point en ben ik gaan surfen naar het IP 192.168.1.1. Dit IP-adres was netjes bereikbaar en ik krijg het (overigens enigszins amateuristisch uitziende) webbased adminstratie systeem te zien. Alle instellingen staan zowat op 1 pagina, dus de manier van instellen is even ietwat wennen ten opzichte van mijn Linksys WAP54G. Maar zeer kort oefenen baart direct al grote kunst. De tool die op de CD-ROM staat heb je in principe totaal niet nodig.

Gedoe met wireless mode schakelaar

Na in de Access Point mode wat rond te hebben gekeken en een ander IP-adres te hebben ingesteld (in de 10.0.0.x range), vond ik het wel tijd om de Ethernet mode eens te proberen. Dit kun je instellen door de Pocket Wireless Access Point tijdelijk van het stroom af te halen en een schakelaartje aan de onderkant van het apparaatje te schuiven naar de juiste kant. Aanvankelijk leek dit niet te werken en zag ik op het webbased administratiepaneel nog steeds Access Point mode staan ipv Ethernet mode. Omdat het apparaat verder op zich wel goed leek te werken heb ik hem maar eens opengeschroefd en het bleek dat ik allicht toch wat teveel kracht op het knopje heb uitgeoefend, want het superkleine stukje plastic dat een superkleine switch moet kunnen omzetten bleek afgebroken te zijn. Dit heeft mij doen besluiten de grote schakelaar te verwijderen. Ik kan nog wel met een schroevendraaiertje de kleine switch omzetten. Na deze handeling kwam ik wel in de Ethernet mode.

Trage DHCP-requests in Ethernet mode

Ook de Ethernet-mode functioneert goed, alhoewel ik wel behoorlijk traag een IP-adres krijg toegewezen vanuit mijn SpeedTouch 510i ADSL-modem. Allicht zou ht probleem ook in mijn Linksys WAP54G kunnen zitten, maar mijn ervaring bij iemand anders thuis met exact een zelfde situatie, maar andere merken apparaten leert ook dat DHCP-requests traag tot niet goed gaan. Een vast IP-adres isntellen op de apparaten aangesloten op de Pocket Wireless Access Point bleek direct de oplossing te zijn.

Bereik in Access Point mode

Testomgeving:
  • Netstumbler 0.4.0
  • Realtek RTL8180 Wireless LAN Mini-PCI (ingebouwde draadloze netwerkkaart van notebook)
  • vrijstaand huis met voornamelijk houten en gips wandjes
Het signaal blijft op plm. 10 meter afstand op -40 tot -50 dBm zitten, maar net iets sterker dan mijn Linksys WAP54G. De ping is prima mat telkens 1ms en maar weinig uitschieters en als ze er al uitschieters zijn, komen ze niet veel hoger dan 300ms.
De internetverbinding is verder dan ook in orde. Andere omgevingen heb ik nog niet kunnen testen. Ik wil namelijk nog graag testen of ik in de achtertuin ook bereik heb. Met mjn Linksys WAP54G heb ik namelijk daar zeer mager bereik. Maar dit ga ik pas om een warme zomerdag testen.

Aanvankelijk verwachte ik leuk klein apparaatje dat vooral erg handig zou zijn. Het apparaatje overtreft mijn verwachtingen en blijkt in beide modussen behoorlijk goed te zijn. Het is jammer dat er geen USB-naar-power-kabetlej bij zit, want dat maakt hem nog idealer als mobiel Access Point. Ook dat het stukje plastic van de schakelaar al heel snel afbrak vind ik erg vervelend, maar zoals hierboven omschreven heb ik daar wel een oplossing voor gevonden. Kortom: een ideaal apparaatje voor mobiel gebruik, wat minder aan te raden voor serieus gebruik in huis door o.a. ontbrekende monitoring functies en de ontbrekende mogelijkheid om exerne antenens te kunnen aansluiten.

Heb jij ook een Asus WL-330g (54Mbps)?

Dag Joen,
Dank voor uitvoerige review en met foto's (zelfs van 'ingewanden')!
Even een vraagje (van een Tweakers leek): enig idee of/hoe goed ie werkt in Repeater mode?
Is jouw WL-330g trouwens gelijk aan de op Asus website staande WL-330gE?
Zit er namelijk aan te denken om er 2 in huis te plaatsen die het draadloze signaal 'doorgeven=versterken=verruimen', zeg maar 1 aan zuidkant en 1 aan noordkant huis: óf beide rechtstreeks verbonden met Ethernet poorten van ADSL modem óf alleen maar 1 rechtstreeks verbonden en 2de als doorgeefluik en/of 'versterker'.
Enig idee hoe dit werkt qua kiezen van verbinding vd laptop (met 802.11g) naar deze AP's? Maw vindt verbinding met beste AP plaats en verandert ie automatisch als de ander ineens beter bereik/sterkte heeft of moet je dit iedere keer handmatig doen?
Reden van bovenstaande layout is dat ik net een Linksys Wireless-G Broadband Router (WRT54G2) heb gekocht maar het bereik nou niet echt denderend vind. Bovendien blijk ik niet echt een Router nodig te hebben daar de ADSL Modem ook 4 Ethernet poorten heeft.
Misschien echter vind je dat ik een heel andere oplossing zou moeten kiezen?!
Dank voor feedback, Manu.