Specificaties 13,3" (1280x800), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 13" 2.4GHz (voorjaar 2010) Review

MacWolf 2 juni 2010, laatste update op 2 juni 2010, 2.951 views

Apple MacBook Pro 13" 2.4GHz (voorjaar 2010)

Pluspunten

• toetsenbord verlichting
  • schermkwaliteit
  • multitouch touchpad
  • aluminum "unibody"
  • magsafe adapter
  • standaard 4 GB geheugen
  • 320m geintegreerde grafische processor

Minpunten

• Wat mij betreft is het enige echt gemis dat deze laptop geen Core i3 bevat voor de prijs. Echter dat wil niet zeggen dat ik ontevreden ben over de prestaties van de laptop, het zou wel meer "value for money" zijn geweest.

Ik heb nu sinds een maand een MacBook Pro 13" in mijn bezit. Ik ben erg tevreden over deze laptop. Het enige echt minpuntje is dat er geen Core i3 in zit voor deze prijs, hoewel ik nog niet teleurgesteld geweest ben in de prestaties van deze laptop. Enkele zaken zal ik iets uitvoeriger bespreken.

Beeldkwaliteit

Ik heb een standaard glossy model. Het scherm is helder, de kleuren komen erg mooi tot hun recht. Ik heb nog niet in direct zonlicht gewerkt, dus ik weet niet hoe prettig dat is, maar voor binnenshuis werken is het glossy scherm wat mij betreft een aanrader, te meer omdat kleuren minder mooi uitkomen op een matte scherm. Het scherm is ook erg helder, overdag hoeft het scherm niet op maximale helderheid om er prettig van te lezen.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Het aluminium "unibody" voelt erg stabiel aan. Het klinkt misschien vreemd, maar het materiaal voelt lekker aan als je er je handen op laat rusten. Ik heb het idee dat er niet snel krasjes komen op het materiaal, maar ben tevens ook erg zuinig op deze laptop, immers Macs hebben vaak een relatief hoge doorverkoop waarde.

Prestaties

Ik was aangenaam verrast met de prestaties van de 320m ge´ntegreerde grafische processor. World of Warcraft met standaard instellingen haalt soms wel over de 100 fps, hoewel het in steden natuurlijk minder is, echter volgens mij komt WoW nooit onder de 50-60 fps met de standaard instellingen. Ook Portal (gratis te downloaden via Steam) loopt vloeiend met de standaard instellingen. Ik zal proberen een in-game filmpje van WoW op de 13" MacBook Pro toe te voegen aan deze review. Vanwege de lage resolutie (1280 x 800) verwacht ik dat zelfs veel nieuwe spellen goed speelbaar zijn (lees: acceptable fps) op lage tot gemiddelde beeldkwaliteit onder BootCamp, hoewel ik niet kan spreken uit ervaring.

Ergonomie

Apple's multi-touch touchpad werkt erg prettig. Door middel van gestures is het mogelijk om bijvoorbeeld tussen applicaties te switchen, exposÚ aan te spreken en te scrollen door pagina's.

Warmte- en geluidsproductie

Eigenlijk is er geen sprake van noemenswaardige warmteproductie. De laptop is ook uitzonderlijk stil. Alleen bij het spelen van een spel als WoW hoor je af en toe wat licht gezoem en wordt de laptop een beetje warm, maar verre van storend.

Mobiliteit en accuduur

Als je voor een laptop gaat, kan die wat mij betreft maar beter mobiel zijn. De 13" MacBook Pro weegt weinig, is compact en heeft een zeer lange accuduur (zo'n 10 uur) bij licht gebruik onder Mac OS X. Onder licht gebruik wordt verstaan: beeldscherm op gemiddelde helderheid, beetje internetten en / of tekstverwerken. Bij mijn gewoonlijke gebruik (programmeren in Xcode, iTunes op de achtergrond, af en toe een filmpje, internet) wordt het eerder zo'n 5-6 uur, maar voor mij nog steeds zeer voldoende.

Voor de prijs vind ik het wel jammer dat er standaard geen Core i3 in deze laptop zit, maar veel andere details maken de prijs acceptabel voor me.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13" 2.4GHz (voorjaar 2010)?

Leuke review.. Je hebt vind ik gelijk met de i3.. Dat had ik er ook graag in willen zien..

weet jij toevallig of het makkelijk is om een andere harde schijf erin te zetten (7200RPM) en of hij gemakkelijk photoshop draait!?
een andere harde schijf erin zetten is ook zo gepiept. even je onderkant losschroeven en dan 4 schroefjes losdraaien en je andere harde schijf erin zetten en weer vastschroeven en je bent klaar. je verliest hier ook je garantie niet mee.
andere vraag is of je weet hoe ik deze notebook kan aansluiten op mijn televisie? dmv hdmi..
ja zijn tegenwoordig speciale miniDisplayport -> HDMI adapters die ook geluid meesturen. moet je maar ff googlen welke dat zijn.
en draai je toevallig ook photoshop er bijvoorbeeld lekker op?

Tnx voor je antwoorden!
De i3 zit niet in de 13" MBP omdat men anders overige componenten aan moesten passen (de batterij en de grafische chip). Dit zou ten koste gaan van de batterijduur en zou slechts een relatief kleine snelheidwinst inhouden. Dus hebben ze de C2D erin gehouden. Neemt niet weg dat het een geweldig apparaat is ;)