Samsung C34J791WTU Grijs

Specificaties 34" • 3440x1440 • 100Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Samsung C34J791WTU Grijs Review

pcpie 28 december 2019, laatste update op 28 december 2019, 188 views Product gekocht

Samsung C34J791WTU Grijs

Leuk scherm, vooral omdat je met de 2 usb-c poorten thunderbolt 3 daisy chaining kan gebruiken. Dit is een van de weinige schermen op de markt met deze mogelijkheid. Ook leuk voor gaming door de 100 Hz refresh rate en freesync

Pluspunten

• 100 Hertz (overclockbaar tot 109)
  • Goede zwart levels aangezien het geen OLED is
  • Handige OSD met joystick aan de achterkant
  • Veel aansluitingen
  • 2x USB 2.0 poorten
  • Cable management gat in de standaard is handig
  • Thunderbolt 3 daisy chaining

Minpunten

• Coil whine als de brightness onder de 30 is
  • Flikkeren in sommige games met freesync in "Ultimate engine" modus, wel ok met de standaard engine
  • HDMI kabel Meegeleverd ipv DisplayPort

Voorstukje

Ook leuk voor gaming door de 100 Hz refresh rate en freesync

Disclaimer:
Ik heb zelf weinig verstand beeldscherm techniek, en of hij goed kleuren representeert, daardoor focused mijn review vooral op bijzaken die je niet vaak in monitor reviews vind.
On screen display (OSD)
Erg handig en leuk om mee te gebruiken, veel van de features zijn aan te configureren daar, zoals: DisplayPort versie (gebruik door thunderbolt 3 en displayport), HDMI versie, freesync modus, hoe lang het duurt voordat het beeldscherm van standby naar uitgaat en zelfs hoe het ledje aan de voorkant zich gedraagt.
Meegeleverde kabels
HDMI kabel
Jammer dat dit scherm met een HDMI kabel komt (ongeveer 2 meter), daardoor kon ik zelf freesync eerst niet gebruiken omdat ik een NVIDIA kaart heb, G-sync met freesync werkt alleen maar met DisplayPort namelijk. Daardoor moest een DisplayPort kabel aanschaffen om freesync te kunnen gebruiken. Ik had liever een DisplayPort kabel in de doos gezien
Thunderbolt 3 kabel
Let op dat de meegeleverde thunderbolt 3 kabel van 2 meter maar maximaal 20 Gbit/s aankan. Wat precies genoeg bandbreedte is om dit beeldscherm op zijn native resolutie te kunnen draaien (3440x1440@100Hz). Maar niet genoeg is als je gebruik wil maken van thunderbolt 3 daisy chaining zoals ik. Wel werkt het als je het beeldscherm in displayport versie 1.1 (te veranderen in de OSD) draait dan is de resolutie 3440x1440@60Hz maar dan werkt een 2e beeldscherm aangesloten op de 2e usb-c poort wel.
Zelf heb ik er voor gekozen om een nieuwe thunderbolt 3 kabel aan te schaffen die 40 Gbit/s aankan, en ook gelijk niet zo idioot lang is. Was wel redelijk prijzig (20 euro) maar dan werkt daisy chaining met een beeldscherm wel in 3440x1440@100Hz
Stroomkabel + Adapter
De meegeleverde adapter is echt zeer groot. Waardoor het een uitdaging was geworden om deze ergens mooi weg te werken. Maar dit zal ook wel nodig zijn aangezien je met dit beeldscherm ook een laptop met 85W kan opladen terwijl hij aan staat.

Aansluitingen

Headphone jack aansluiting
Werkt redelijk, de headphone jack geeft wel wat statische ruis af en toe, maar dit kan een alleen een probleem zijn met mijn model. Ik zie ook het nut van deze aansluiting niet, aangezien als je een headset aansluit de (best wel redelijke) ingebouwde speakers niet werken. Plus bijna elke computer/laptop heeft wel een headphone jack.
USB hub
Werkt goed, wel jammer dat het een USB 2.0 hub is. Dit had makkelijk USB 3.0 kunnen zijn naar mijn mening. Aangezien de USB aansluitingen ook alleen maar werken met thunderbolt 3, waar al veel bandbreedte doorheen kan. De USB hub blijft trouwens ook werken als je de input niet op thunderbolt 3 heb.
Thunderbolt 3 daisy chaining

Dit was voor mij wel echt de flagship feature wat mij dit beeldscherm had verkocht, er zijn namelijk zeer weinig beeldschermen die dit ondersteunen, de enige andere die ik gevonden had was de LG Ultrafine 4K voor ongeveer 100 euro meer (die ook alleen maar met mac's werkt).

Zelf heb ik een 2019 macbook pro 13 inch met de 85W usb-c poort aangesloten en een goedkope usb-c naar hdmi adapter met de 15W usb-c poort aangesloten, waar dan weer een 1920x1080@60Hz scherm op aangesloten zit. Op deze manier kan je met 1 kabel 2 beeldschermen aansluiten (+ muis en toetsenbord door de USB-A poorten!)

Heb jij ook een Samsung C34J791WTU Grijs?