Synology DS120j

Specificaties 1-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DS120j Review

remco1979 22 december 2019, laatste update op 27 december 2019, 2.775 views Product gekocht

Synology DS120j

Prima NAS om te dienen als Hyper Backup Vault voor backup van andere NAS

Pluspunten

• Voordelig
  • Eenvoudige setup en gebruik

Minpunten

• Ietwat traag

Ik had al een tijd de DS218+ maar ik had nooit een fatsoenlijke backup ingericht. Er zijn allerlei cloud backup diensten waarbij je iets betaalt per maand maar ik vind dit over de jaren toch behoorlijk in de papieren lopen. Dus heb ik de DS120j met een Seagate IronWolf aangeschaft om hem in te richten als backup NAS.

De backup heb ik vooral ingericht om te voorkomen dat ik per ongeluk bestanden wis en ze niet meer terug te halen zijn, of dat cryptomalware mijn bestanden ooit gijzelt, dat ik alle bestanden eenvoudig een versie terug kan herstellen. Daarnaast zijn er ook scenario's te bedenken van brand of inbraak.

De installatie was zeer eenvoudig, alle Synology paketten heb ik uitgeschakeld behalve Hyper Backup Vault. Na installatie heb ik voor elk van mijn shares een Hyper Backup task ingericht. De initiele backup duurde relatief lang en hier merk je ook wel dat de DS120j niet de snelste is. Na een halve dag was alles initieel overgezet en nu wordt er elke dag een incrementele backup gemaakt waarbij ik een retentie heb gezet dat de laatste 64 versies van een bestand behouden dienen te worden.

De NAS staat nu nog in hetzelfde netwerk als de bron NAS en ik plan de NAS nog te verhuizen naar een familielid zodat de backup echt op een andere locatie staat dan de bron NAS.

--aanvulling lees/schrijf performance 27/12/2019---

Op verzoek nog wat testjes gedraaid met lezen/schrijven. Testopstelling is het kopieren van 30 GB aan 15 videobestanden van ~ 100 MB - 4 GB van/naar desktop computer SSD met robocopy, netwerk 1 GBps LAN. Resultaat: leessnelheid 115 Mb/s, schrijfsnelheid ~ 63 Mb/s. Zie screenshot voor CPU belasting NAS.

Lezen:
Total Copied Skipped Mismatch FAILED Extras
Dirs : 1 0 1 0 0 0
Files : 15 15 0 0 0 0
Bytes : 30.718 g 30.718 g 0 0 0 0
Times : 0:04:44 0:04:44 0:00:00 0:00:00

Speed : 115962063 Bytes/sec.
Speed : 6635.402 MegaBytes/min.
Ended : vrijdag 27 december 2019 11:17:51

Schrijven:

Total Copied Skipped Mismatch FAILED Extras
Dirs : 1 0 1 0 0 1
Files : 15 15 0 0 0 0
Bytes : 30.718 g 30.718 g 0 0 0 0
Times : 0:08:39 0:08:39 0:00:00 0:00:00

Speed : 63492362 Bytes/sec.
Speed : 3633.062 MegaBytes/min.
Ended : vrijdag 27 december 2019 11:11:00

Heb jij ook een Synology DS120j?

Ik zou hem alleen willen gebruiken als network space. De eis die ik dan ook alleen heb is dat je met network transfers 1000Mbit dichttrekt of in de buurt komt. Gaat dat lukken denk je? Ik heb voor de overige taken nog een ds218+ maar wil alleen voor wat meer network space voor de media spelers deze er nog bij zetten.
Net even testjes gedaan en met lezen is de NAS in staat om de maximale bandbreedte van 1 GBps te benutten (~ 115 Mb/seconde)
Top en bedankt voor het testen. Ik ga hem in bestelling zetten.
Hi Roger, zal later deze week even een testje doen lees / schrijf performance, eens kijken of ie de bandbreedte volledig kan benutten. Ik laat je weten.
Ben even benieuwd naar de functionaliteit i.c.m. Synology Moments. Ondersteunt dit model ook gezichtsherkenning?