1 review

DJI Osmo Mobile 3

Specificaties Gimbal (stabilisator) (universeel) - Bekijk alle specificaties

DJI Osmo Mobile 3 Review

LucW2 18 december 2019, laatste update op 26 augustus 2020, 1.571 views Product gekocht

DJI Osmo Mobile 3

Werkelijk gave gadget wie veel foto en video met de smartphone doet

Pluspunten

• voldoet goed naar verwachtingen
  • licht in gebruik
  • goede instructie video's op de site
  • manuel als pdf downloadbaar
  • je zelf op afstand filmen, camera gaat mee in jouw beweging

Minpunten

• statief past niet in opbergdoos samen met de Osmo
  • tricker werkt niet altijd consequent
  • geen nederlandse beschrijving

De review van Bright bewoog mij tot de aanschaf.
Gekocht bij Coolblue als combo (met opbergdoos en statief) totaal € 119,=
Via Aliexpress kan je nog meer accessoires voor externe microfoon of led lichtlamp bestellen.

Waar gebruik ik hem voor:
Ik film en fotografeer vrij veel. Ik heb zowel Gopro als Contour actioncamera's die ik gebruik op mijn motorscooter YouTube avonturen met mijn Suzuki Burgman 650 of mijn Suzuki Intruder 750, op mijn helm en via de RAM mount systemen aan de scooter. Verder nog een Canon HD video camera (Legria HF R67). Maar miste nog iets, onder andere om mij zelf te filmen, of op locatie stabiel te filmen.

Als ik op locatie wilde filmen deed ik voorheen een actioncam op een selfiestick, maar resultaat was altijd te veel bewegingen wat irritant is om te bekijken. Nog geen camera's met stabilisator in mijn bezit. Met deze Osmo kan je de selfiestick in de prullenbak gooien. Dit is meer als een selfiestick, je kan je zelf ook filmen (mits statief) en ook laten volgen, je hebt hier geen andere persoon voor nodig. Verder zijn je loop-beelden veel rustiger en stabieler. Verder zijn er nog wat extra opties via de app voor verdere personalisatie voorkeuren en instellingen ... dit ding is rete gaaf!

Je zelf op afstand filmen kon je ook niet echt, je moest stil blijven staan op locatie.
Dit hoeft niet met de Osmo 3 mobile, op afstand kan je met je hand of met 2 vinger, het filmen activeren, als mis je wel een bevestiging hierin waardoor je het in enkel geval weer opnieuw moet doen. Je hoeft niet stil te staan, je kan ook rustig van plaats wisselen de Osmo volgt jouw.

Je kan zowel horizontaal als verticaal filmen, de Osmo beweegt net als een drone camera, hij filmt altijd de horizon waterpas.
Zit nog in een fase dat ik nog niet alle opties eigen heb gemaakt, veel oefenen baat kunst, maar ben er nu al volledig weg van. Ik zou niet meer zonder kunnen.
Ik heb de combo optie, dat wil zeggen heb het hoesje er bij gekocht, nadeel hiervan dat het statiefje niet met de Osmo in de opberg tas past.

Installeren:
Eerst via de USB - C de Osmo opladen, dit duurt circa 2 uur voor 15 uur batterij gebruik. Voorop bij bediening console geeft hij de voortgang van laden weer.

Voor dat je wil beginnen eerst de volgorde van de 8 video intructies volgen Instructie Video zeker omdat de manuel vrijwel onleesbaar in piepkleine lettertjes alleen in het Engels is, maar je kan ook de Manuel ENG pdf downloaden voor je tablet of PC.
Mocht je toch problemen hebben met het technisch Engels, gebruik dan de google vertaal app, om het naar het Nederlands te krijgen, vanuit de gedownloade pdf file.

Vanzelf kom je met de video instructies naar de (gratis) DJI Mimo app die je moet installeren en een account aanmaken en toestemming geven voor diverse interne toegangen.
Tijdens filmen kan je jouw telefoon nog bijladen met aparte USB optie aan de zijkant, mocht dat nodig zijn.

Mijn smartphone is een Samsung J7 (2016) en heeft een HD 1080p (30 fps) video optie.

De review wordt nog verder aangepast of herschreven waar nieuwe bevindingen en ervaringen opgedaan zijn. Sta open voor jullie ervaringen, voeg ze toe, samen kunnen we deze review voor anderen verder optimaliseren.

Interessante en zeer goede YouTube review is van Bright

Onlangs toegevoegde neven apparaten zijn (zie foto's):
- Falcon Eyes LED-lamp set DV-96V-K1 op batterij, deze heeft een beugel die je onder kan vast schroeven met de led lamp erbij, voor licht op korte afstand. Werkt heel fijn, batterij duur is 2,5 uur constant.
- Cullmann Alpha 2500 Mobile, (dus niet de 2200, maar de '2500 mobile' staat niet in de tweakers lijst) mooi lichte aluminium statief met haak om te verzwaren en met waterpas, hoewel dat niet nodig is voor de osmo, die regelt dat zelf wel, maar gewoon handig zo'n statief op buiten locaties om je zelf te filmen, waar je zelf hebt getrickerd.

Update 2020-08-26:

Hij bevalt mij nog steeds heel goed, vergelijk hem nog steeds met mijn Gopro Hero4 (met de bluetooth controle, stereo opzet microfoon) op de selfiestick en het verschil in bewegingen is echt groot!

In mijn aanschaf van de DJI Mavic Mini, moest ik een zwaardere in core en ram, smartphone kopen om de DJI Fly app te kunnen installeren en dat werd de Samsung A51. De Samsung J7 (2016) werd daardoor overcompleet. Toen ik ging verkennen wat deze zou opleveren in verkoop, besloot ik hem te houden als vaste smartphone voor de Osmo Mobile3 wat in de praktijk heel handig en praktisch bleek te zijn, de J7 blijft er op zitten en de A51 doet zijn werk als smartphone en is ook de hotspot voor de J7.
Een tip aanrader! Behoud je oude smartphone als hij toch al goede film en foto's maakt voor je Osmo Mobile3.

Heb jij ook een DJI Osmo Mobile 3?

Kun je mij vertellen welke functies niet meer werken als je ipv de DJI app je eigen camera app gebruikt?
Ik ken die situatie niet, gebruik alleen de app, omdat anders de Osmo niet werkt. Je zit dan weer in je standaard smartphone opties. De Osmo werkt alleen via de app.