Sony NW-HD5 19,531GB Zwart Review

Asiamania 6 april 2006, 1.533 views

Sony NW-HD5 19,531GB Zwart

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Degelijkheid (behuizing)
  • Formaat & gewicht
  • Accuduur tevens verwisselbaar
  • Schermpje draaibaar

Minpunten

• Scherm & knoppen (krasgevoelig)
  • Knoppen onverlicht

Geluidskwaliteit Score: 5
Heb de HD5 (zwarte uitvoering) enkele dagen in gebruik nu. Tot nu toe zeer te vrede mee. Kwaliteit zoals ik gewend ben van eerdere Sony spelers (CD, minidisc en mp3).

Eigenlijk twijfelde ik tussen een Creative Zen Sleek, een Zen Micro en de nieuwe Sony A1000/A3000 maar stuitte bij me zoektocht op deze HD5 in de MM waar die in de aanbieding is. Ik had al uit recenties gelezen dat het een goede speler is en nu voor die prijs kon ik het niet laten liggen. Hij kostte nog minder dan de A1000 en heeft 14 GB meer. 18 GB meer zelfs dan een Nano en die kostte 9 euro meer zelfs nog. Dat noem ik nog eens een koopje. Hij is zelfs goedkoper bij de MM dan de verschillende webshops.

Geluidskwaliteit is erg goed. Ik weet niet hoe de originele die erbij zaten klinken want die gebruik ik nooit. Heb er de EX71 oordoppen bij gekocht en na even ingespeeld te hebben klinken deze top! Geschikte speler icm de EX71 oordoppen voor liefhebbers van een wat hardere bas. Hoge en midden tonen worden ook goed weergegeven. Behuizing van de speler is zeer degelijk (magnesium). Qua gewicht en formaat ook goed. Andere spelers met 20 GB zijn al gelijk stuk lomper en zwaarder. Nu heb je een 20 GB speler maar dan in het formaat van bijvoorbeeld een Zen Micro of Ipod mini.

Menu overzicht op de speler zelf is naar mijn mening zeer overzichtelijk. Alles is goed gesorteerd mits de ID3 tags goed staan. Anders kan het wel eens lastig zijn mocht je een bepaald nr willen zoeken. Qua opties is dit ook dik in orde. Alles wat er in een optie menu hoort zit er allemaal op. Zeer ruime keus aan EQ instellingen. Wel beetje vreemd is dat er voor mp3 formaat er maar 1 EQ mogelijkheid is. Namelijk alleen bass en treble verstelbaar in plus 3 of min 4. De andere EQ mogelijkheden werken op Atrac3 formaten. Alles is wel duidelijk. Ik heb er bijna niet de handleiding bij hoeven te gebruiken. Dus een gebruiksvriendelijke speler.

Accu duur is bij Sony ook altijd top. Volgend beschrijving 30 uur maar ik heb het meerendeel op mp3 formaat dus heb tot nu toe ongeveer 20 uur gehaald. Nog steeds meer dan voldoende. T.o.v de concurrenten mist de HD5 wel enkele functies zoals radio en opname functies maar dit is voor mij geen gemis. Het programma Sonicstage werkt prima. Heb hier al eerdere ervaring mee vanuit de NW E-series. Dus is niks nieuws voor mij. Voor sommige (nieuwe) gebruikers misschien wel lastig en even wennen. Voor mij geen problemen.

Kleine nadeel is het schermpje en de knoppen. Deze lopen zeer snel lichte krasjes op. Er zit een zacht fluwelen zakje bij maar deze vind ik niet handig omdat deze volledig gesloten is en dus de speler er steeds uit moet halen als je van nr wilt veranderen bijvoorbeeld. Tevens zijn de knoppen niet verlicht, beetje lastig in het donker. Grote voordeel vind ik dat de accu verwisselbaar is mocht deze "op" raken. Bij veel spelers kan dat tegenwoordig niet meer. Naar verluid gaat er dezelfde accu in als in een K750i (gsm) maar dit heb ik nog niet onderzocht of dit klopt. Al met al een top speler voor een mooie prijs (199 euro bij MM Eindhoven).

~[toevoeging 28/03/06] Ik heb gemerkt dat de shuffle functie een soort geheugen functie heeft. Het lijkt net alsof hij onthoudt welke nrs je het meeste draait en deze dan shuffled. Ik heb nu 150 nrs erop staan en veel nrs heb ik nog niet gehoord terwijl sommige nrs ik binnen een paar nrs weer hoor.

~[toevoeging 06/04/06] Ik dacht eerst dat het draaibare schermpje nutteloos zou zijn maar die mening draai ik terug. Is ideaal als je de ene keer de speler in je linker jaszak hebt en dan de ander keer in je rechter zak. Sommige zullen het nutteloos vinden maar ik vind het wel werken. Desondanks blijft het een gadget iets, als het er nieet op zat zou je het ook niet missen.

Heb jij ook een Sony NW-HD5 19,531GB Zwart?

Mooie complete review. Fijn om ook eens positieve dingen te lezen, er is dus nog meer dan alleen de iPod ;)
Graag gedaan, heb de review zo compleet mogelijk gedaan. Als ik meer ontdek dan voeg ik dat gelijk toe.

En ja idd, Ipod is hot maar zeker geen topspeler in het mp3 segment.
Er zullen vast ook wel "betere" spelers zijn dan de HD5 maar de momentele prijs/kwaliteit verhouding is gewoon zeer aantrekkelijk. :)