Acer Travelmate 4102WLMI (PMC-1.7G; 80GB; 512MB; 15.4"; DVD-DUAL; XP Home) Review

sev 16 maart 2006, 1.270 views

Acer Travelmate 4102WLMI (PMC-1.7G; 80GB; 512MB; 15.4"; DVD-DUAL; XP Home)

Pluspunten

• Snelheid
  • Vormgeving
  • Beeldscherm (Breedbeeld)
  • Features
  • Accutijd

Minpunten

• Geen bluetooth
  • Matige speakers

Ik heb hem nu een maand of 5 in gebruik en moet zeggen dat het echt een heel degelijk apparaat is. Mijn eerste indruk toen ik hem uit de box haalde, was: Wow! Erg netjes afgewerkt, geen losse onderdelen, nergens een krasje of wat dan ook!

Apparaat vervolgens aangesloten en toen werd mij verzocht om een 2-tal Acer CD-tjes te plaatsen. Dat heb ik gedaan en zonder enige problemen werd ik door een first-run guide geleid waar mij vragen werden gesteld zodat ik mijn installatie kon personaliseren. Zeer netjes, niks op aan te merken!

Het feit dat het een Centrino systeem is, is goed te merken in alle opzichten. De snelheid is erg prettig om mee te werken en het 512MB geheugen past er goed bij. De draadloze WiFi werkt overigens als een speer!

Het beeldscherm is ook erg mooi vormgegeven. Het is een 15,4", dus WXGA (breedbeeld). In eerste instantie lijkt het véél groter en het werkt ook heel prettig. Zeker voor programma's in het welbekende MS Office pakket zijn zeer goed handelbaar in deze omgeving. Gelukkig geen enkele dode pixel te zien, geen ghosting, geen zichtbare vertraging in het gebruik van het beeldscherm, erg snel en strak dus!

De 80GB harde schijf komt opgedeeld in 2 partities: Één met Windows, en één met drivers etc. Die driver-partitie is niet gehide, dus je kan zonder enig probleem met je MBR die partitie verwijderen/schalen. Verder is hij erg snel en erg stil!

De ingebouwde speakers zijn alleen een teleurstelling als je een werkstation een surround setje heeft. Wat geluid betreft moet je echt je eigen standaard even opzij zetten en dit apparaat een eerlijke kans geven. Het geluid is niet per definitie slecht, maar er is zeker niet veel moeite voor gedaan. Een koptelefoon/headset zorgt echter wél voor een erg mooi geluid! Externe speakers is ook nog een mogelijkheid voor sommingen.

De accutijd bij deze machine valt zeer goed. Persoonlijk gebruik ik actief de stroombesparings-programma's. Hier kun je instellen wat aan en wat uit moet staan (/gaan na bepaalde tijd). Over het algemeen is 3 uur goed te halen! Als je zwaar werk doet kun je echter niet om je netstroom heen.

Tenslotte de Ati Mobility Radeon x700 als videokaart met 64MB VRAM. Zeker geen verkeerde kaart, alhoewel mijn voorkeur toch naar nVidia gaat. Waar ik in mijn werkstation dus een GF6600gt heb, moet die echt moeite doen om deze Ati Mobility Radeon x700 bij te blijven. Ja het is raar maar waar, de games die ik heb getest (NFSU-2, MVP Baseball 2005) draaien op deze Acer minimaal net zo goed als op mijn werkstation (specs voor werkstation in mijn profiel). Over het presteren op video gebied wat games betreft dus geen klagen. Echter, het DVD's kijken op de laptop zorgt in 32bits kleuren wel voor schokken. Maar dit is goed op te lossen door simpelweg de kleuren op 16bits te zetten. Persoonlijk zie ik het verschil amper, maar voor de die-hard filmfanaat zou dit wel storend kunnen zijn.

Verder zijn de standaard dingen zoals toetsenbord en touchpad erg makkelijk in het gebruik en het toetsenbord is ietswat gekromd, zodat je vingers niet al te dicht op elkaar zitten (zeker handig voor wat grotere mensen!).

De connectoren van het apparaat zijn erg toegankelijk, de voorkant beschikt over: Knopjes in de vorm van status-leds voor WiFi en Bluetooth (Beetje dubieus gezien het feit het apparaat niet over Bluetooth beschikt). Verder audio-plugs en één USB-slot. De rechter zijkant beschikt over: één PCMCIA-slot, 2 USB, S-Video, RJ-45, RJ-11. De linker kant bevat de CD-RW/DVD combi en op de achterkant is de stroomvoorziening en een analoge monitor-uitgang te vinden.

In het algemene gebruik scoort dit apparaat op elk gebied goed! Multimediaal zeker niet verkeerd, op het geluid na dan. Ik gebruik het apparaat zelf veelal voor school, waarin OS-en gesimuleerd moeten worden, ook dat is geen enkel probleem bij dit apparaat. Gamen is dus ook goed te doen voor de addicts onder ons die écht geen seconde zonder games kunnen. Mijn eindoordeel: Mijn beste aankoop van 2005!

Heb jij ook een Acer Travelmate 4102WLMI (PMC-1.7G; 80GB; 512MB; 15.4"; DVD-DUAL; XP Home)?