Zalman CNPS7000A-Cu (Socket A/478/754/939/940) Review

Kwak 16 maart 2006, laatste update op 18 maart 2006, 1.107 views

Zalman CNPS7000A-Cu (Socket A/478/754/939/940)

Pluspunten

• Koelt erg goed (zowel bij maximale als minimale fanspeed)
  • Stil
  • Degelijke montage

Minpunten

• Lastig aan te passen als die niet goed past
  • Hinderlijk geluid bij maximale fanspeed

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze koeler aangeschaft omdat mijn vorige koeler, een Zalman CNPS6000-Cu, mijn CPU idle niet koeler dan 52 graden kreeg bij een kleine overklok. Ik heb mijn AMD Athlon XP 2600+ Barton draaien 2.1 ghz ipv 1.9 ghz. Op 1.9 ghz bleef de CPU net onder de 50 graden. Stressed waren de temperaturen 60 resp 58 graden. Aangezien ik dit wel wat hoog vond wilde ik graag een nieuwe koeler. Ik had wel als voorwaarde dat het een stille koeler moest zijn omdat ik verder ook allemaal stille koelers in mijn pc heb hangen. Zelfs mijn slechte Qtek voeding is stiller dan mijn radiator. Deze stilte wilde ik niet verpesten door een luide zoemende koeler te monteren.

Gewicht
Toen ik deze kreeg was het eerste wat mij opviel het hoge gewicht (773 gram). Is ook logisch gezien het beestje geheel van koper is. Gelukkig is de montage bijzonder degelijk en zit de koeler goed vast aan het moederbord. Ik heb even gevoeld hoe strak die zit en er is totaal geen frictie. Het gewicht is dus geen enkel probleem.

Nijptang
Wat wel een probleem was, is het formaat. Aan beide kanten van de koeler zitten twee schroefgaten. Daarvan had ik de eerste (het dichtst bij de koeler) nodig voor de bevestiging. De gaten verder naar buiten zijn voor andere sockets. Echter bij mijn moederbord, een Epox 8RDA+, zit rondom de CPU socket een grote verzameling condensatoren. Als ik de koeler zou bevestigen zou ik een paar van deze condensatoren eraf drukken. Omdat te voorkomen moest ik stuk van de koeler afknippen met nijptang. Op het eerste plaatje beneden is goed te zien wat ik bedoel. Het gaat om de uitstekende stalen plaatjes. Helaas was dit ijzer zo hard dat ik wel een half uur ben wezen knippen voordat ik er een acceptabel stuk af had. Vervolgens was het metaal verbogen waardoor ik het eerst weer moest terugbuigen, wat ook weer 15 minuten duurde, voordat ik de koeler kon monteren.

Resultaten
Toen echter deze ellende achter de rug was ging het allemaal zeer flexibel en had ik in vijf minuten de koeler op zijn plek zitten. Toen de PC aangezet en geluisterd naar het geluid. Op de laagste stand is die zo goed als onhoorbaar. Het enige wat ik hoor is mijn voeding en mijn radiator. Ook de temps zijn zeer acceptabel. Idle, met overklok, 39 graden en stressed 45. Als ik de koeler op de hoogste stand hoor ik wel wat geluid maar het is altijd beter dan een zoemende stockkoeler. Hij koelt dan wel wel veel beter, idle 32 graden en stressed kan ik hem niet boven de 38 graden krijgen.

Kortom, als de koeler uiteindelijk zit is het een uitstekende aanwinst en voldoet deze aan mijn beide voorwaarden: stilte en effectieve koeling.

• Epox 8RDA+
  • AMD Athlon XP 2600+ Barton
  • Ati Radeon 9800 pro @ XT
  • VF700-AlCu
  • Qtek 300 watt voeding
  • Windows XP

Heb jij ook een Zalman CNPS7000A-Cu (Socket A/478/754/939/940)?