Specificaties Small form factor, 5 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 342 Review

Dualdude 13 juni 2010, 4.929 views

Cooler Master Elite 342

Pluspunten

• Leuk design
  • Voldoende mogelijkheid voor koeling

Minpunten

• Gammel
  • Weinig ruimte voor geheugen
  • Rammelende zijpanelen

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van deze kast is nogal gemengd. Overall zit hij wel redelijk inelkaar en het voorpaneel is degelijk en heeft zelfs een stoffilter. Maar de zijpanelen zitten slecht vast en rammelen. Het stoffilter is overigens niet verwijderbaar. De zijpanelen zitten standaard met thumbscrews.

Inbouwmogelijkheden
Dit is het punt waar de kast mij vooral teleur stelde. Ik wou er een ASRock G41MH-GE moederbord inbouwen. Na het bord met daarop Corsair DHX geheugen te hebben ingebouwd wilde ik m'n harddisks er in bouwen. Dat ging dus niet door. Door het geheugen met heatsinks pastten de harddisk niet meer in de bay omdat deze tegen het geheugen aan komen. Ook met normaal formaat geheugen zoals Corsair XMS2 ging het niet passen. Met Kingston Valueram (steekt niet boven het geheugen slot uit) gaat het wel passen, maar als je iets hoger geheugen hebt kom je in de knoei. Hier heb je met een smaller moederboard zoals een Asrock N68-GS geen last van.

Koeling
Voorin kan een 120mm fan. Voor het formaat van de kast meer dan voldoende om een stille 120mm fan te plaatsen. In het zijpaneel kan evt nog een extra 80mm fan. Nadeel van de fan voorin is dat het metaal met gaatjes waar de fan aan geschroeft wordt nogal wat extra lawaai veroorzaakt doordat het de airflow naar de fan nogal beperkt. Dit wordt waarschijnlijk aanzienlijk beter als dit gat helemaal open wordt gemaakt. Maar dit komt de stevigheid waarschijnlijk weer niet ten goede.

Vormgeving
Kwestie van smaak, ik vind hem er wel leuk uitzien. Ook wel leuk zoals de power en hdd-led er in zitten. Deze schijnen vanaf boven in een 'sleuf' in de voorkant van de kast. Hierdoor kijk je niet rechtstreeks in de led. Het licht is duidelijk waarneembaar maar niet fel meer. Dit is handig als je hem b.v. als mediacenter wilt gebruiken.

Over de modbaarheid en de voeding kan ik weinig zeggen. Heb hem standaard gelaten en er wordt geen voeding meegeleverd.

Voor wat je krijgt vind ik het kastje te duur. Ik heb hem gekocht voor 37,95 bij een lokale shop (Perfect Systems). Hij is niet degelijk en je krijgt er geen voeding bij. Ik vond het bij thuiskomst een teleurstelling. Als het had gekund had ik hem terug gebracht. Als je hem kunt kopen voor de laagste prijs zoals in de pricewatch, en je hebt er geen hoge verwachtingen van en je vind het niet erg als er wat rammelt, dan is de prijs wel voldoende.

Overall vond ik het een grote teleurstelling, ik ben te kritisch mbt. rammeltjes om het een acceptabel product te vinden. Met wat foamtape aan de achterkant van de mobo tray, en het bijbuigen van de lipjes aan de zijpanelen heb ik het rammelen wel kunnen verminderen. Ik zou hem geen tweede keer kopen.

Als je geen hoge verwachtingen van een kast hebt, en je wilt een goedkoop klein kastje waar 4 harddisks met een 120mm fan er voor kunnen. En je houdt rekening met het formaat moederbord en het geheugen dat je er in kwijt wilt is het wel een aardig kastje.

Foto's kan ik niet meer toevoegen want ik heb alles weer uit dit kastje gehaald en deze staat nu in de doos op zolder.

edit:
Aanpassingen na comment

Heb jij ook een Cooler Master Elite 342?

beetje kort
foto's voegen altijd veel toe. en hoelang heb je deze case want het lijkt erop dat je hem binnen heb gekregen en gelijk een review heb geschreven
hopelijk heb je hier wat aan (het is bedoeld als opbouwende kritiek niet als kwaadheid oid :P )

edit: voor hoeveel heb je deze case gekocht want jouw prijsbeoordeling is dan wel 2sterren maar in de pricewatch kost hij € 26,78 en dat noem ik nou niet echt veel voor een kastje die er ook nog redelijk uit ziet :S

[Reactie gewijzigd door DjThase op 30 mei 2010 16:39]

Heb wat aanpassingen gedaan aan de review. Ik heb vrijwel direct een review geschreven inderdaad. Ik gebruik hem niet meer omdat m'n spullen er gewoon niet in passen. Heb er zo'n €11,- meer voor betaald vandaar m'n beoordeling qua prijs.
Kun je fotos laten zien waarin we kunnen zien hoe het geheugen die HDD's in de weg staat? Ben ik wel benieuwd naar, meestal zijn graka's en dergelijke het probleem.
Ik heb m'n onderdelen nu in een andere kast zitten, en ga niet voor een paar foto's hier alles weer ombouwen. Geheugen komt bij een full-width mobo (met 8-9 bevestigings gaten, zoals de ASRock G41MH-GE die ik heb) tegen de linker zijkant van de harddisks aan. Omschrijving lijkt me duidelijk genoeg.

Grote videokaarten gaan denk ik ook niet passen. Komen ook tegen de harddisks aan.

[Reactie gewijzigd door Dualdude op 14 juni 2010 20:09]

Mja, ik vond de Elite 342 ook niet zo'n goede kast. Ik vind de 341 beter. Ik heb hier ook een review over geschreven op Tweakers.net.
Als ik zo kijk ziet de 341 er inderdaad degelijker uit. Daar heb je ook niet het probleem dat je mobo/geheugen niet past omdat er niet zo'n grote hd bay in zit.
ik heb de 341, en zeker geen spijt van...degelijk kastje.
zou de 5970 in deze kast passen???

mijn antec 900 ik kapot dus zoek ik een nieuwe kast

gallery: Hc-Gamer dat is mijn configuratie.

ik wil nu namelijk een kast die er een beetje normaal uit zie en toch nog redelijk koel
(mijn i7 draait nu op 4.20GHz) en wordt koel gehouden door een Corsair H50 die past er als het goed is wel in :P
Hoe krijg je een kast kapot? :+

En ik zou met die hardware eerder voor een Antec P180 Mini oid gaan. :)
mijn boverste fan is vast gelopen en een nieuwe fan kost 40€ dus kan ik net zo goed een nieuwe kast halen :D

edit:
ik ga toch voor de antec P180 mini, ik heb de corsair hx 1000w voeding dus dat is nogal een gewicht wat dan boven in de kast staan en de antec heeft een betere airflow.

gr HC-Gamer (frank)

[Reactie gewijzigd door Hc-Gamer op 15 juni 2010 17:11]

Past hier wel een ATX voeding in? de corsair cx430?
Ja die past erin.