Apple AirPods Pro (Wit)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Apple AirPods Pro (Wit) Review

Aiii 4 november 2019, laatste update op 4 november 2019, 5.425 views Product gekocht

Apple AirPods Pro (Wit)

De AirPods Pro zijn een aanzienlijke verbetering op de originele AirPods, ze hebben alle pluspunten van de vorige iteratie, maar voegen daar een betere en zeer comfortable pasvorm, betere geluidservaring en functionaliteiten als ANC aan toe. Dat alles wel tegen een hogere prijs.

Pluspunten

• Zeer comfortabel
  • Active Noise Cancelation
  • Integratie binnen het Apple ecosysteem

Minpunten

• Hoge prijs
  • Geen custom EQ

In een jaar waarin Apple maar weinig interessante nieuwe producten wist te presenteren tijdens hun jaarlijkse publieke conferenties, besloten ze zonder veel bombarie (en verrassend genoeg zonder vroege lekken) een geheel nieuwe versie van de populaire AirPods uit te brengen. Niet als opvolger van het oude model, maar als duurdere “Pro” versie. Gelukkig komt dat prijskaartje ditmaal met zowel een nieuw model voor de AirPods zelf, als met een aantal mooie nieuwe features.

Pasvorm
In tegenstelling tot de reguliere AirPods heeft Apple voor het eerst een in-ear model met de Pro’s en dat gaat op geheel Apple’s wijze met een proprietary eartip. Waar andere headphones allemaal de speakers in een plastic staafje verwerken waarover de eartip geschoven wordt, heeft Apple een grotere speaker in het oortje zelf waar de siliconen eartip op vastgeklikt wordt. Dit design maakt de eartip wat anders dan je gewend bent, en deze wordt ook minder verder in het oor geduwd dan bij het traditionele ontwerp, terwijl er toch een volledige seal bereikt wordt. Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik voor het eerst een volledige werkdag met in ear headphones in kan zitten, waar ik normaliter gewend ben na slechts enkele oren vanwege oorpijn te moeten opgeven. Het comfort level is daarmee absoluut top.

De rest van het design is ook gewijzigd. De stokjes zijn aanzienlijk korter en omdat de oortjes dieper in je oren zitten valt dit nog meer op. Of, eerlijk is eerlijk, de correcte benaming zou zijn dat ze minder opvallen. Slechts de witte kleur blijft dat mensen vrijwel meteen zien dat je oordoppen in hebt, helaas heeft ook Apple nu niet gekozen om meerdere en dan vooral minder opvallende kleuren aan te bieden.

Geluidskwaliteit
Inherent aan het in-ear model t.o.v. de eerdere AirPods is ook dat dit gepaard gaat met een betere geluidservaring. Aan het concept is weinig veranderd, ook deze Pros hebben een speakergrill aan de buitenzijde zodat je een meer ruimtelijke ervaring krijgt ten opzichte van earbuds met een dichte buitenkant. Het grote verschil is echter te merken in de bass, die door het model een stuk sterker dreunt dan de platte klank uit de oude AirPods. Dat je tegelijk minder geluid lekt dankzij de seal in je oor geeft je meteen een heel andere en veel vollere geluidsbeleving. Je kan instrumenten makkelijker uit elkaar houden en alles lijkt gewoon iets meer body te hebben.

Dat is echter ten opzichte van de oude AirPods, kijken we verder in het segment van 250 tot 300 Euro waarin de Pros zich bevinden dan blijft het geluid lichtelijk achter op veel van de concurrentie. Het komt sowieso niet in de buurt van de absolute toppers qua geluidsprestaties, zoals de Sennheiser Momentum True Wireless. Dat wil echter niet zeggen dat het daar mijlenver van af ligt. Is geluid echter je enige meetfactor voor headphones, dan zijn er betere alternatieven in dit prijssegment.

Active Noise Cancellation
Earbuds met ANC zijn er echter niet zoveel, hoewel het wireless over-ear segment volledig is overgenomen door ANC, zijn de ANC true wireless earbuds op een hand te tellen. Daarmee steekt Apple dus enkele concurrenten de troef af, en doet dat bovendien niet onverdienstelijk. De ANC werkt zoals we gewend zijn, een microfoon aan buitenzijde van de buds luistert naar het omgevingsgeluid en de buds zelf produceren een exact tegengeluid waardoor het resultaat van beide geluiden (hopelijk) nul is. Ik was (mede dankzij ervaringen met Sony’s eerste generatie WF-1000X) over het nut daarvan in earbuds behoorlijk sceptisch, maar dat veranderde het moment dat ik de AirPods Pro de eerste maal in mijn oren deed en de ANC inschakelde. Hoewel het niet het niveau haalt van de top over-ear model van Sony en Bose, doet de ANC uitstekend zijn werk in met name het uitfilteren van constant gezoem. Denk aan trein- of auto-geluiden, airco’s, stofzuigers, etc. Combineer dat met muziek op 50% niveau en je zal van je omgeving een stuk minder last hebben als voorheen.

Net als nagenoeg alle ANC headsets hebben ook de AirPod’s een zogenoemde transparency modus. Als je deze inschakelt wordt de ANC uitgezet, en wordt de microfoon aan buitenzijde gebruikt om omgevingsgeluiden via de speaker in je oor door te zetten. Handig als je even snel wilt meeluisteren of als je op het perron staat om te horen hoe lang de vertraging deze avond is. Mijn advies is om alsnog gewoon je oortje uit te doen als een collega je iets komt vragen, wel zo netjes, maar het hoeft dus niet (wat ook weer een hint kan zijn voor de collega in kwestie, maar dat terzijde).

Bediening
Een van de dingen waarop de AirPods altijd slecht presteerden was de bediening. Door accelerometers te gebruiken moest de AirPod herkennen als je erop tikte en zo kon je dan muziek pauzeren of een track skippen. Dat was het idee, maar in de praktijk bleek het onmogelijk om een tik met enige consistentie te registreren. Die frustrerende ervaring is met de Pro’s weg, want deze hebben een drukgevoelige steel, die werkt als een gewone fysieke knop (ook al is deze dit niet). Door te knijpen in de steel kan met pauzeren, tracks skippen, of schakelen tussen ANC en Transparency mode door een long-press. In de instellingen van de AirPods kun je er bovendien voor kiezen om een of beide steeltjes te veranderen van deze ANC schakeling naar Siri activatie, als je dit prefereert i.p.v. “Hey Siri” te roepen in het luchtledige.

Net als alle AirPods hebben ook deze ear detection, wat betekend dat het verwijderen van een oortje automatisch je playback stopt en uiteraard weer start als je het oortje weer indoet.

Telefoneren
Een van de dingen waar de AirPods om bekend staan is de uitstekende geluidskwaliteit tijdens telefoneren, en dan met name de kwaliteit voor de tegenpartij. Waar veel True Wireless headphones dusdanig falen dat je slechts binnen in perfecte condities enigszins verstaanbaar bent, zijn ook deze Pro’s weer prima te gebruiken, zowel buiten als binnen voor mensen die graag handsfree bellen. En wederom kun je zelf kiezen om slechts het linkse of rechtse oortje naar wens te gebruiken, aangezien beiden een microfoon bevatten.

Case
De case van de Pros is slechts licht gewijzigd. De opening zit nu in de breedte, maar het open-klap mechanism is ongewijzigd. De sluiting gaat met een magneet en die is sterk genoeg om het klepje dicht te houden, terwijl het nog steeds eenvoudig te openen is. De Airpods zelf klikken ook nog steeds magnetisch vast, al zijn deze wel iets minder eenvoudig snel te plaatsen gezien hun pasvorm. Vroeger kun je met een simpel duwtje de AirPods op hun plek krijgen, nu moet je ze iets specifieker plaatsen en ze op voorhand alvast in de juiste richting draaien. Een klein ongemak wat helaas vanwege de vorm niet te voorkomen is. Opladen van de case kan via lightning (via de meegeleverde USB-C naar Lightning kabel) of via een QI-wireless charger.

De case is iets groter dan de oude variant, maar het verschil is miniem en nog steeds is de case aanzienlijk kleiner dan de meeste concurrentie, waardoor de AirPods makkelijk in een broekzak te stoppen zijn zonder dat je daar veel last van ondervindt of (nog) een grote bobbel in je broek veroorzaakt.

Batterijduur
De toevoeging van ANC heeft een kleine invloed op de batterijduur, die is namelijk met een half uurtje afgenomen naar 4,5 uur, aldus Apple. In de praktijk lijkt dat te kloppen, afhankelijk van hoe je de oortjes gebruikt. Zet je ANC uit, dan win je dat half uurtje overigens weer terug. De case zelf geeft je nog een kleine 20 uur extra, en heeft fast charging waardoor je met vijf minuten laden een uur aan afspeeltijd terugkrijgt. In de praktijk kun je de AirPods dus van ‘s morgens tot de lunch gebruiken, tijdens de lunch opladen en vervolgens het einde van de werkdag halen, zonder problemen.

Bouwkwaliteit
Ook aan de kwaliteit van de AirPods is weinig veranderd. Zowel de case als de buds bestaan nog steeds uit hard glimmend plastic, alle naden sluiten strak aan elkaar aan. Voor het eerst zijn de AirPods zweet en licht waterbestendig, met een IPX4 rating om dat te bewijzen. De siliconen tips zijn lekker zacht en lijken op het eerste oog makkelijk te verwijderen en schoon te maken (het blijft immers iets wat je in je oor steekt en daardoor het nodige vuil verzamelt).

Connectiviteit
Voor iOS gebruikers blijven de AirPods heer en meester (samen met enkele Beats modellen, uiteraard) qua connectiviteit. Bij de eerste opening van de case krijg je al een automatisch pairing prompt op je iOS device en daarmee koppel je je AirPods niet alleen aan dat device, maar ieder ander Apple device dat je bezit, of dat nu je Mac, Apple TV, of een of meerdere iPad’s is, schakelen is zo makkelijk als de AirPods selecteren als output device in je AirPlay lijst. Gemak dient de mens, dus deze functionaliteit alleen al maken dat de Pro’s een verre voorsprong op alle concurrenten hebben. Dat wil echter niet zeggen dat je de AirPods niet kunt koppelen met een Android device, al moet dat dan wel op traditionele Bluetooth-pairing wijze. Knopje indrukken, zoeken naar Bluetooth device, etc. Na koppeling krijg je dan alle standaard-functionaliteit van een Bluetooth-headset. Het is wat omslachtiger, maar het werkt an sich prima.

Wat je als Android gebruiker echter wel mist is een App om de AirPods mee te customizen. De integratie met iOS legt alles wat normaal in een Headphone App zit in het OS zelf. De Instelling van de AirPods zijn verstopt onder de Bluetooth instellingen, bijvoorbeeld. De schakeling tussen devices gaat via het iOS control center, waar onder Volume ook toggles zijn verstopt voor Noise Cancelling aan/uit en Transparency mode. Maar dat ontbreekt dus op Android. Koppel je de AirPods met een iOS device en een Android device, dan is dat geen probleem, heb je echter slechts een Android, houdt er dan rekening mee dat je deze functionaliteiten mist.

Wat ook een gemis is is een EQ. De default setting qua geluid is wat je krijgt, en je kan dus niet zelf kiezen voor wat meer bass of wat meer nadruk op je highs. Dat uiteraard tenzij je muziekapp een eigen EQ heeft, maar die is slecht specifiek voor die ene app en daarmee ook gelimiteerd. Voor een product wat zichzelf de noemer “Pro” heeft is dat een ernstig gemis, want er zal geen professional zijn dit zit te wachten op een headset zonder vrij aanpasbaar geluidsprofiel.

De AirPods Pro zijn op alle punten een verbetering ten opzichte van de oudere AirPods, ze zien er beter uit, ze passen beter in je oren, ze klinken beter, en ze hebben meer features. Dat komt dan wel voor een hogere prijs. Een prijs die wat mij betreft rechtvaardigt wordt. Vergelijken we de AirPods met de concurrentie in hetzelfde prijssegment dan steken ze op sommige vlakken met kop en schouders boven de concurrentie uit en op die plekken waar ze wat minder zijn dan anderen, is het verschil niet zo groot dat het ze echt parten speelt. Het ligt dan echt aan je prioriteiten of je voor deze of een concurrent zou moeten kiezen.

Wel is het zo dat de integratie met iOS ze voor mensen die al in het Apple ecosysteem zitten absoluut ver boven de rest plaatsen, maar dat het voor mensen die ze willen gebruiken met Android of andere niet-Apple apparaten het tegenovergestelde geldt. Als je de integratie met het ecosysteem aan de kant zet heb je nog steeds een aardige True Wireless headset, maar je verliest functionaliteiten en voordelen ten opzichte van andere True Wireless buds. De keuze wordt dan al wat lastiger. Desalniettemin blijft de ANC prima, de geluidskwaliteit dik in orde en zijn de batterijduur en compacte case grote pluspunten ten faveure van de AirPods Pro.

Heb jij ook een Apple AirPods Pro (Wit)?

Over de geluidskwaliteit valt te twisten, ik vind ze super klinken. Wel een opmerking:
De originele AirPods (heb het 1e model) klinken over het algemeen in vergelijking met de pro behoorlijk “muddy”, alles klinkt wat zwaarder en met meer bass, dat is niet noodzakelijk iets goeds.

Het pro model klinkt wat mij betreft een stuk natuurlijker, nog steeds een diepe bass waar nodig, maar nu ook prima highs en mids. Ik hoor duidelijk meer dan met de standaard AirPods.

Noise canceling is zoals je zegt inderdaad erg goed, perfect voor een kantooromgeving.
Over de geluidskwaliteit valt te twisten, ik vind ze super klinken.
Maar vergeleken met de originele of met daadwerkelijke concurrenten?
Sennheiser, Sony of misschien zelfs Jaybirds?

Een deel van geluid is wel smaakgerelateerd, maar ik heb nog nooit van Apples gelezen dat het goed is, laat staan dat ze erin excelleren.
Ik vind het een fijn geluid, maar dat vond ik van de AirPods ook het geval, ondanks de overdreven hoeveelheid bass.

Ik heb ook een bose qc2, die klinkt weliswaar beter, je hoort echt veel meer, maar over het algemeen vind ik voor gewoon een stukje muziek luisteren onderweg, op het werk of tijdens het sporten de AirPods meer dan prima.

Blijft een lastig euvel ja, geluidskwaliteit en geluidservaring.
Nu ja, over smaak valt altijd te twisten, maar dat is nu juist wat ik al aankaart in de recensie. Als geluidskwaliteit je prioriteit is zijn er in deze prijsklasse gewoonweg betere alternatieven. Dan doel ik met name op de echte toppers, zoals de Sennheiser Momentum True Wireless, dat is gewoon een verschil van dag en nacht. Tel daarbij op dat je bij Apple geen kans krijgt het geluidsprofiel naar smaak aan te passen, ja, dan verliezen ze het gewoon op dat front en dat mag best benoemt worden, want dat is voor veel mensen (niet geheel verrassend) het voornaamste aspect van headphones.

Natuurlijk klinken ze prima, maar prima is de baseline als je in deze prijsklasse zit. Aan het prijskaartje hangt een verwachting van bepaalde kwaliteit, dus hoe duurder je ze maakt, hoe hoger die standaard nu eenmaal wordt.
Je schrijf:

"Een van de dingen waarop de AirPods altijd slecht presteerden was de bediening. Door accelerometers te gebruiken moest de AirPod herkennen als je erop tikte en zo kon je dan muziek pauzeren of een track skippen. Dat was het idee, maar in de praktijk bleek het onmogelijk om een tik met enige consistentie te registreren."

Ik gebruik mijn reguliere Airpods sinds dat ze op de markt zijn en heb hier zelf nooit problemen mee.

On topic:
Leuke review. Ik wil ze graag.. Maar die prijs... :'(

Misschien heb ik geluk tijdens de feestdagen.
Ik heb ze ook, maar het geluid valt mij erg tegen. Ik had gehoopt dat inspelen het zou verbeteren maar de geluidskwaliteit is allesbehalve pro. Eigenlijk zijn de AirPods Pro op elk gebied superieur, behalve geluidskwaliteit en NC. Gemak is waanzinnig, maar op dit prijspeil had ik meer verwacht van het geluid. Helemaal na al die marketing prietpraat van Apple.

EDIT: Ik zie volgens mij bij jou ook die Sony in-ears. Vind jij die niet een heel stuk beter klinken?

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 5 november 2019 21:48]

voor android gebruikers

Je kunt makkelijk wisselen tussen actieve ruisonderdrukking en de transparantie-modus. Hiervoor gebruik je een drukgevoelige sensor op het stokje.
Ik vond er best wat interessante producten bij zitten, beter dan andere jaren.

- Apple Arcade
- na jaren een nieuwe Mac Pro
- na jaren een nieuw scherm
- iPhone 11 en 11 pro met low light fotografie en drie lenzen
- news+