Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart

Specificaties 6,3" • 2280x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart Review

zeezuiperTestpanel 9 november 2019, laatste update op 11 november 2019, 265 views Testpanel

Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart

Prima midrange toestel met fijne Android One software

Pluspunten

• Prima bouwkwaliteit
  • Android One
  • 128 GB opslag en 6GB geheugen

Minpunten

• Geen stereo speakers
  • Accuduur net voldoende
  • Gladde achterkant
  • Fotokwaliteit bij inzoomen

Vanuit Tweakers ben ik in de gelegenheid gesteld om deze Nokia 7.2 twee weken uit te proberen. Zelf heb ik op het ogenblik een Moto G5, die een klasse lager zit dan dit toestel.

Algemene beoordeling

Het eerste wat mij opviel toen ik de doos openmaakte en het toestel in mijn handen had, was hoe langwerpig het toestel is. Dit klopt ook want de beeldverhouding is 19:9. Gelukkig gaat Android hier goed mee om en je went er dan ook snel aan. Verder maakt het toestel een degelijke indruk en de afwerking is keurig voor elkaar. Wat ik wel een nadeel vind is dat de achterkant vrij glad is waardoor het toestel wat lastiger uit je broekzak te halen is. Het lenzenblok met 3 lenzen steekt verder een stukje uit en daaronder is de vingerafdruk scanner gepositioneerd. Aan de voorkant zit een druppel bovenin het midden, voor de selfie camera. De enkele luidspreker zit onderaan het toestel en doet wat die moet doen, niets minder maar zeker ook niets meer.

Featureset

De Nokia is voorzien van een royale 128GB aan opslag. Zeker in combinatie met 6GB geheugen vermoed ik dat je niet snel tekort komt. Mocht dit toch het geval zijn is het prettig om te weten dat er een geheugenkaartje in kan, zelfs in combinatie met 2 simkaarten.

Bereik

Tja, waar heb je nou eigenlijk een smartphone voor :? . Om te bellen natuurlijk! Helaas heb ik huis nog maar steeds 1 streepje voor KPN en 2 streepjes voor Vodafone. Dit is niets anders dan mijn huidige toestel dus waarschijnlijk is het bereik hier gewoon niet meer. Dit heeft verder geen invloed op de gesprekskwaliteit, deze is prima op orde.

Accuduur

Ik ben geen hele zware smartphone gebruiker en gebruik het toestel met name om te Whatsappen, beetje internetten en ook om te bellen ;) . Aan het eind van de dag heb ik meestal iets minder dan 30% over.

Vraag me wel af hoe dat straks gaat als er meer apps op staan en de accu wat ouder is.
Laden gaat alleen met een USB-C kabel, dus niet draadloos. Er wordt een USB adapter meegeleverd van 2A.

Gebruiksgemak

De vingerafdruk scanner zit aan de achterkant en doet zijn werk snel en goed, tenminste, zolang je niet net je handen gewassen hebt. Nadeel van deze positie is wel dat je de telefoon altijd moet optillen om er bij te kunnen. Ontgrendelen met je gezicht schijnt ook te kunnen maar dit vind ik te onveilig.

Links zit een speciale toets om de Google assistant op te roepen. Eerlijk gezegd vind ik de toegevoegde waarde hiervan beperkt. Vaak druk ik de toets per ongeluk ook in, misschien deze toch maar in de software uitzetten. Het is helaas niet mogelijk om een andere functie aan de toets toe te wijzen.

Scherm

Zoals eerder gemeld is het LCD scherm langwerpig met bovenin de notch voor de selfie camera. De randen boven, links en rechts zijn vrij klein, onder zit een wat dikkere rand waar ook de tekst Nokia staat. De resolutie van het scherm bedraagt 2280 x 1080 pixels en ziet er scherp uit, hoewel de kleuren niet van het scherm afspatten.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

Tja, Android blijft Android met al haar nukken. Dat is helaas met deze Nokia niets anders dan met mijn eigen Moto 5. Zo liep de camera geregeld vast, startte Spotify spontaan met spelen en werkt mijn agenda niet altijd.

Beeldkwaliteit opname

En dan de camera, tegenwoordig toch een van de belangrijkste onderdelen van een smartphone. De Nokia heeft drie Zeis lenzen die gezamenlijk hun werk doen.

Paar foto's buiten opgenomen met zonnig weer:

En een foto binnen opgenomen:

De buitenfoto's zien er goed scherp uit en ook binnen mag het resultaat er zijn. Nou moet ik wel zeggen dat mijn beeld wellicht iet wat vertekent is want mijn Moto G5 maakt behoorlijke crappy foto's.

Het viel mij wel op dat in het schemer donker de flitser niet snel gebruikt wordt.

Er zitten op de Nokia nog een aantal speciale foto modus waarbij de achtergrond met speciale effecten onscherp gemaakt kan worden. Zelf ben hier niet zo gecharmeerd van, het is allemaal een beetje overdreven nep. Bij bepaalde standen liep de camera app zelf vast en werd er een foto van 0 kB groot gemaakt.

Een nadeel van de camera is het gebrek aan optische zoom. Ok, je hebt digitale zoom maar dat is hetzelfde als op een reeds genomen foto inzoomen, niet heel fraai dus:

Origineel:

2x zoom:

5x zoom:

10x zoom:

Op het ogenblik is de Nokia 7.2 voor ongeveer 300 tot 350 euro te koop. Een stuk meer dan zijn voorganger die voor iets meer dan 200 euro in de Pricewatch staat. In deze prijs categorie vinden we bijvoorbeeld ook de Samsung A70 en de Xiaomi Mi 9T. Belangrijk verschil is dat de Nokia niet over een OLED scherm beschikt en de andere twee wel. Ook de capaciteit van de accu is bij de Nokia een stuk lager. Groot voordeel van de Nokia is wel, zeker t.o.v. van de Xiaomi, is Android One, die een veel schonere Android ervaring biedt dan de MIUI schil.

Performance

De performance van Android One is zonder meer goed te noemen. Het toestel reageert vlot en zonder enige hapering.
Voor die hard gamers is het toestel misschien niet snel genoeg. Pubg mobile bijvoorbeeld speelt nog met zo veel haperingen af als op mijn oude Moto G5. Een andere spel, bijvoorbeeld Asphalt 9 draait wel gewoon soepel op de hoogste setting.

Pure Android ervaring

Het grootste pluspunt en het verschil met de meeste concurrenten is de Android One ervaring. Het toestel wordt in feite helemaal kaal geleverd en alle extra software dien je zelf te installeren. Zelf heb ik alle extra software nooit gebruikt dus vind het heerlijk dat het toestel lekker schoon is. Ook het feit dat de updates snel geregeld worden en ook de upgrades is zeker een groot voordeel van Android One. Mocht je toch nog bepaalde zaken missen is een app in de Play store snel gevonden.

Heb jij ook een Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart?