Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart

Specificaties 6,3" • 2280x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart Review

onuroTestpanel 2 november 2019, laatste update op 7 november 2019, 1.545 views Testpanel

Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart

Een snelle Android One toestel met premium looks and feel! Schakelen tussen applicaties en spellen is geen enkel issue voor de Nokia 7.2. Mooie scherm en lekker helder. Een waardige tegenstander voor de huidige midrange toestellen zoals die van Samsung en Xiaomi.

Pluspunten

• Accu goed voor 1,5-2 dagen
  • Mooi scherm en fel
  • Snel (ook met games)
  • Selfies zijn mooi
  • 3,5mm Audio poort
  • Glossy metal-look (polymeer composiet kunststof)
  • Breed hoek lens is leuk

Minpunten

• Enkele speaker waarvan geluid niet al te best is
  • Achtercamera is te wisselvallig, niet fire and forget
  • Google Assistant echt overal aanwezig
  • Vingerafdruksensor niet altijd even snel
  • Geen beeldstabilisatie met 4K video opname
  • Camera bump steekt te veel uit

Unboxing

In de doos treffen we zoals gewoonlijk een aantal standaard zaken zoals; oplader met usb-c kabel, oordopjes en wat boekjes. Het toestel is goed ge-wrapped en zat er stevig in geklemd.

Design

Design van een toestel blijft natuurlijk een persoonlijke kwestie, echter is de kwaliteit van dit toestel dik in orde. Het heeft (gelukkig) geen glazen of goedkope plastic behuizing, maar een solide metal-look van polymeer composiet kunststof.

Echter voelt het toestel hierdoor wel heel glad aan, en voor degenen met niet al te grote handen (zoals ik) zou ik een siliconen hoesje adviseren voor meer grip.
Behuizing
Aan de linkerkant van het toestel is er een ‘dedicated’ Google Assistent knop aanwezig welke wel uitgeschakeld kan worden. Helaas kan deze knop niet gebruikt worden voor iets anders. Daarnaast heeft het toestel maar één speaker wat nogal karig klinkt zonder goede midden tonen.

Wat naar mijn mening wel mooi gedaan is dat het ‘unlock’ knop tegelijkertijd ook een notificatie LED bevat.

Overigens voelt het toestel niet zwaar aan en is de gewichtsverdeling in orde, het voelt niet ‘bulky’. Echter steekt de camera opvallend veel uit waardoor het gebruik van een hoesje verstandiger lijkt.

Scherm

Het scherm is voor een toestel in deze prijsklasse erg mooi. Volgens Nokia is het 6.3 inch FHD+ (1080 x 2280) LCD display met een 10-bit HDR certificering. Dit in combinatie met wat Nokia zelf het ‘PureDisplay’ functie noemt, ben ik er van overtuigd dat het in de praktijk een hele fijne ervaring geeft met een mooie kleurenweergave. Helderheid is hiermee ook ruim in orde, in ieder geval beter dan mijn oude iPhone 8 Plus.

Het afspelen van een YouTube filmpje kan zoals de meeste telefoons op twee manieren, boxed of stretch-to-fit.

Ontgrendelen

Dit kan net zoals op de meeste Android toestellen tegenwoordig op een aantal manieren.
Vingerafdruk
Aan de achterkant van het toestel hebben we de vingerafdruk sensor, niet te hoog niet te laag en dus makkelijk te bereiken. Wanneer het scherm uit staat en je raakt de sensor aan, trilt het toestel en wordt het ontgrendeld. Naar mijn idee gaat dit niet altijd snel, en soms moet je echt een paar tellen wachten.
Gezichtsontgrendeling
Niet de meest veilige manier en anders niet gebruiken. Door op het unlock knop te drukken of te dubbeltikken op het scherm, wordt er een poging gedaan. Het werkt niet snel en meestal niet.

Camera’s

Het toestel heeft aan 3 camera’s met Carl Zeis lenzen (48mp, 8mp van 118 graden breed hoek lens en een 5mp dieptesensor) welke meestal mooie beelden kunnen vastleggen. Bij het maken van video's is er beeldstabilisatie (EIS) alleen op 1080p aanwezig.

Aan de voorkant treffen we een Carl Zeis camera van 20mp. Met de camera app is het mogelijk om twee foto's tegelijkertijd te maken:

Maar op de Nokia 7.2 is het mij opgevallen dat het maken van een foto heel wisselvallig kan zijn. Bij een goed verlicht omgeving maakt het goede foto’s, en in alle andere gevallen is het erg wisselvallig en vereist het nemen van meerdere foto's.

Op papier zijn de lenzen van het toestel in orde, echter is de verwerking dus wisselvallig. Hierdoor heb ik het GoogleCam app ook gebruikt en een aantal foto’s gemaakt om de verschillen te kunnen laten zien. Helaas kon ik met de GoogleCam app alleen normale en nachtzicht foto’s maken en geen video’s door (nog) gebrek aan support.

Stock camera: normale mode

GoogleCam Selfie: portret mode

Stock camera: portret mode

GoogleCam: portret mode

Prestaties

De Nokia 7.2 presteert in het dagelijkse gebruik perfect, geen enkel hickup of vastlopende zaken. De combinatie met Android One is ideaal en er is totaal geen Bloatware aanwezig, puur android. Menu's lopen vloeiend en het schakelen tussen zware games zoals Call of Duty Mobile, Asphalt 9 en Mario Kart run is geen enkel issue met de 6gb werkgeheugen! In vergelijking met mijn huidige toestel (OnePlus7T) heeft dit mij verrast. Geen enkel spel die maar ook framedrops of vastlopers toonden ondanks de SD660 chipset.

Aan de fotogalerij heb ik een aantal benchmark resultaten geplaatst voor wat het waard is. Zelf hecht ik daar geen waarde meer aan aangezien de mid-range toestellen van tegenwoordig in het dagelijkse gebruik gewoon goed genoeg zijn. Het scrollen door mijn Instagram en Facebook feed gaat gewoon lekker snel. Het kunnen installeren van updates op de achtergrond en vervolgens switchen tussen Youtube en Instagram met Call of Duty mobile op de achtergrond is voor mij al een grote indicatie dat de performance gewoon goed is.

Android One

De Nokia 7.2 heeft op het moment van schrijven nog Android Pie (9) en zal binnenkort een upgrade naar Android 10 krijgen. Persoonlijk vind ik een aantal zaken nog niet helemaal praktisch:

De Applicatie lade openen kan door middel van een swipe van beneden naar boven het scherm. Doe je dit niet goed krijg je eerst de AppSwitcher voor je kiezen en moet je dus nog een keer naar boven swipen.

Mocht je alle applicaties in het achtergrond willen afsluiten via de App-switcher, dan moet men dus eerst helemaal naar het begin scrollen en daar op het knopje 'alles sluiten' drukken.

Daarnaast is het aanpassen van de helderheid iets wat omslachtig, je kan de AlertSlider openen door je vinger (2x) van boven het scherm(of vingerafdruk sensor) naar beneden te vegen waarna je de brightness-slider kan zien. Echter is deze slider helemaal bovenaan het scherm waardoor het lastig is om met je duim dit in één soepele beweging aan te passen. Ik heb de slider vaak moeten gebruiken omdat mijn hand al snel over de 'nodge' komt wanneer je de telefoon kantelt, en dus de automatische helderheid anders reageert dan verwacht.

Tot slot vind ik persoonlijk het gebruik van Google Assistent niet handig, ik zou dus graag ook het Google Search bar op alle schermen weg willen. Dat kan helaas niet standaard, maar met een andere Android Launcher zoals Nova Launcher bijvoorbeeld zou je dat kunnen omzeilen.

07-11-2019 update:
Google Assistent is uit te schakelen door het 'Google App' in de applicatielijst daadwerkelijk uit te schakelen, en het toestel te herstarten. Vervolgens i.c.m. een andere launcher zoals Evie launcher:
- zie ik nergens meer een hardnekkige Google Search-bar,
- en maakt het mogelijk om de alert-slider uit te klappen door vanaf het midden van het scherm naar beneden te vegen.
- meldingsstipjes op alle Apps zijn te vervangen door een 'notification counter', zo kan ik zien hoeveel meldingen er per App te zien zijn.

Heb jij ook een Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart?

Type deze reactie ook op een 7.2. mooie uitgebreide review. Zeker van waarde voor de mensen die twijfelen.

Wel kleine correctie: de metalen afwerking waar je het over hebt: de achterkant van de 7.2 is van een of ander poly-carbonaat. Wel degelijk plastic dus. ;-) maar wel premium plastic ;-)
ah je hebt gelijk, de look-and-fool hadden mij echt er van overtuigd dat het metaal was :o Ik zal het aanpassen, dank je wel!
Goeie review, bedankt. Mooi toestel voor die prijs en Android One wat ik een heel groot pluspunt vind. Deze maand zou de upgrade naar Android 10 komen, misschien werkt alles dan nog een slagje beter :)
Zou je hem zelf kopen? Of zou je met je eigen geld een andere telefoon kiezen?
Zoals met de meeste telefoons wacht ik altijd tot de prijs zakt 8)7 voor onder de 300 is dit een no-brainer.