1 review

Plantronics BackBeat Fit 2100 (Blauw, Grijs)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Plantronics BackBeat Fit 2100 (Blauw, Grijs) Review

Tinuz___ 31 oktober 2019, laatste update op 4 november 2019, 249 views Product gekocht

Plantronics BackBeat Fit 2100 (Blauw, Grijs)

Oortjes zijn prima geschikt voor mijn primaire gebruik: tijdens het hardlopen. Op een paar punten een stapje terug t.o.v. zijn voorganger, hopelijk kan een firmware update dat rechtzetten. Wel een stap vooruit is de waterdichtheid en de mogelijkheid om simultaan met meerdere apparaten verbonden te zijn

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Geluid
  • accuduur
  • waterdicht
  • mogelijkheid tot firmware update

Minpunten

• op paar punten minder dan voorganger
  • blikkerige ingebouwde stem
  • indicatie batterij niveau

Oordopjes gebruik ik vooral tijdens het hardlopen, soms thuis als ik bijvoorbeeld iets op de IPad kijk en mijn huisgenoten niet wil storen die hun "scherm" anders niet kunnen verstaan :+
Ik heb al een aantal setjes versleten, bedrade Sennheisers met een beugel in je nek en bediening in het snoer; goed draagcomfort en goed geluid, alleen leek al het getik tegen/geschuur langs de draad versterkt door te worden gegeven. Verder waren ze niet goed bestand tegen zweet en dus was na ruim een jaar het binnenwerk aan het roesten.
Vervolgens gebruikte ik de bluetooth in-ears die bij mijn Tomtom Spark3 werden geleverd. Deze bleven totaal niet zitten tijdens het rennen, met name als er vocht (regen of zweet) in de buurt van mijn oorschelp kwam. Geluid vond ik ook niet echt goed gebalanceerd, ze klonken wat dreunerig.
Via een aantal draadjes en reviews op t.net kwam ik uit bij de Plantronics Backbeat Fit. Deze waren best prijzig, heb er destijds 99 euro voor betaald, maar van deze uitgave heb ik nooit spijt gehad. Voor mij een perfect draagcomfort, prima geluid, redelijk eenvoudige bediening en goede accuduur. Helaas komt aan al het goeds een eind: na een kleine 2 jaar intensief gebruik is tijdens het opladen de micro-usb aansluiting in het koptelefoontje gesmolten. Kon hem net voor het verstrijken van de garantietermijn aanmelden bij Bol.com voor reparatie. Na opsturen duurde het een paar weken voordat ik uitsluitsel kreeg, eerlijk gezegd denk ik dat ze niet eens aan een serieuze inspectie toegekomen zijn maar ik kreeg het gehele aankoopbedrag teruggestort. Ik weet niet in hoeverre ik deze service toe moet schrijven aan Bol of Plantronics, maar ben er uiteraard happy mee.

Het hardlopen gaat natuurlijk gewoon door, en gezien mijn positieve ervaringen met de Plantronics heb ik in juni zijn opvolger, de Backbeat Fit 2100, besteld. Hierbij wil ik graag mijn ervaringen met jullie delen, waarbij ik regelmatig de vergelijking met de Backbeat Fit zal maken.

Unboxing (not)

Veel gebruikers beginnen met een heel verhaal inclusief foto’s over unboxing. Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo boeiend, ik wil mijn nieuwe gadget gewoon zo snel mogelijk in gebruik nemen. Voor de volledigheid: in de verpakking zit naast de oordopjes een quick start quide en een (vrij kort) USB A naar Micro-USB B kabeltje. Laatstgenoemde heb ik al legio, maar ik snap dat er nog altijd gebruikers zijn die deze toevoeging waarderen. Er zit geen opbergtasje voor de oortjes of je telefoon bij zoals wel geleverd werd bij de voorganger, persoonlijk vind ik dat soort extra’s toch niet echt nuttig want telefoons heb je in nogal wat soorten en maten dus koop ik liever iets dat goed past (zeker voor mijn voornaamste gebruik, hardlopen, is dat wel zo prettig).

Eerste gebruik

Als eerste de oordopjes ongeveer een uur op de USB oplader van mijn telefoon aangesloten, en toen in gebruik genomen. De bediening wijkt iets af van zijn voorganger, maar het went snel. Toch schrik ik even bij het horen van het eerste geluid uit de 2100: het “power on, battery high” klinkt nogal blikkerig. Verder vind ik “battery high” nogal subjectief, ik vond het aantal resterende gebruiksuren wat de vorige aangaf een stuk prettiger. Zelfs al zou daarin een afwijking komen met het slechter worden van de accu, is het wat mij betreft toch een betere indicatie dan slechts 3 levels “high / medium / low”. Verder vind ik het jammer dat een feature van het vorige model verdwenen is: door de rechterknop een keer aan te klikken gaf die de resterende tijd aan. Hopelijk wordt dit allemaal rechtgezet met een firmware update.
Overigens kan je het batterijniveau ook wel afschatten met het bluetooth icoontje op de telefoon, maar dat is toch omslachtiger.

Goed, aan de slag. Oordopjes aanzetten in pairing mode, het koppelen van de telefoon is een fluitje van een cent. Een pré van de 2100 is dat je meerdere toestellen (tegelijk) kunt koppelen. Ik zag daar eerlijk gezegd niet meteen het nut van in, maar ik had voorheen nog wel eens dat er meteen een koppeling werd gemaakt met de IPad die in de la lag. Daardoor wilde mijn horloge of telefoon geen verbinding maken, en moest ik eerst de IPad tevoorschijn halen om de verbinding te verbreken. Hoeft dus niet meer.

In de praktijk

Geluidskwaliteit
Hier kan ik kort over zijn: het geluid blijkt in de praktijk gelukkig net zo goed als ik al gewend was, mooi uitgebalanceerd over het hele spectrum. Al blijf ik het vreemd vinden dat de ingebakken stem zo is achteruitgegaan. Ik luister vooral muziek en soms een podcast. Zolang het niet al te hard waait en er niet te veel omgevingsgeluid is, is alles prima te horen/verstaan. Als het wat harder waait, met name van (schuin) voor, "giert" dit wel langs de oortjes. Ik vind het hoe dan ook wel zo prettig om altijd nog wat van mijn omgeving te horen, vooral als ik langs een weg of op een fietspad loop. Dat is met deze oortjes zeker het geval, Plantronics benoemt dit zelfs als hun "Always Aware™" technologie. Ja serieus, met trademark karakter...
Draagcomfort
De oortjes zitten prima in mijn oren, al heb ik het gevoel dat ik bij deze wat langer moest zoeken om de beste instelling te vinden. Eigenlijk is alleen de rotatie van het oor-rubbertje variabel, maar samen met het beugeltje om het oor en het lusje dat in je oorschelp blijft hangen (misschien even wennen in het begin) blijven de oortjes ook tijdens het hardlopen goed zitten. Dit is ook nog het geval als de boel nat wordt door regen of zweet.
Bediening
Bediening is eenvoudig maar doeltreffend, wel apart is dat er rechts een fysiek klikkende knop zit terwijl links een touch knop zit. Laatste gebruik je alleen om het volume hoger of lager te zetten, rechter knop is om de oordopjes aan/uit te zetten, play/pauze, wisselen van tracks, activeren van Siri/Google Now (geen ervaring mee) en om een telefoontje aan te nemen. Ik ben tot nu toe één keer gebeld onder het rennen, de beller kon mij daarbij prima verstaan waaruit ik concludeer dat het met de ingebouwde microfoon ook wel goed zit.
Accuduur
Mijn hardloop sessies zijn inclusief warming up en uitlopen zelden langer dan 2 uur, en zoals je mag verwachten houden de oortjes dat gemakkelijk vol. Volgens de fabrikant is de gebruiksduur minimaal 7 uur, ik geloof dat dat wel klopt en is wat mij betreft ook lang genoeg.
Bug Feature
Nog even terugkomend op het koppelen van meerdere apparaten: zo gauw ik de deur uit ben krijg ik de mededeling “phone 2 disconnected”. Logisch natuurlijk, bluetooth bereik is geloof ik maximaal 10 meter. Maar standaard na ongeveer een half uur krijg ik deze melding weer. Tsja nogal wiedes, een paar kilometer hemelsbreed gaat ie niet redden. Blijkbaar zit in de firmware ingebakken dat na ongeveer een half uur de connectie met de bekende apparaten wordt gecontroleerd. Beetje wonderlijk, en okay, niet heel erg storend, maar het is gewoon niet nodig. Hopelijk ook iets wat er met een firmware update wordt uitgehaald.

Firmware, App

Ik noemde dit al een paar keer, net als bij zijn voorganger kan de firmware worden geupdated. Wat mij betreft één van de pluspunten van deze oordopjes, mits daar wel wat mee gedaan wordt uiteraard. De ervaringen uit het verleden zijn wat dat betreft in ieder geval positief.
Dit setje werd geleverd met firmware versie 0.18, wat m.i. impliceert dat het eigenlijk nog een bèta versie is. Via de Backbeat app (IOs/Android. Let op: niet de Backbeat Fit app, die werkt alleen met oudere modellen) is het versienummer te zien en kan uiteraard worden gecontroleerd op updates. Terwijl ik dit schrijf, op 31 oktober, is dit nog steeds de meest actuele versie. Verder schijn je nog wat zaken van de bediening aan te kunnen passen, ik heb me daar nog niet verder in verdiept.

Tot slot

Concluderend ben ik aardig tevreden met deze oordopjes. Ik heb er 93 euro voor betaald, redelijk wat geld, maar oordopjes die goed zitten tijdens het hardlopen en ook nog goed klinken zijn me wel wat waard. Aangezien deze i.t.t. de voorganger wel waterdicht zouden moeten zijn, hoop ik dat ze het langer dan 2 jaar uithouden.
Toch vind ik het jammer dat er op een aantal vlakken een stap terug is gezet in vergelijking met zijn voorganger. Mocht een firmware update alle eerder genoemde punten oplossen dan krijgt hij van mij de volle 5 sterren.

[Edit 1-11: paar aanvullingen]

Heb jij ook een Plantronics BackBeat Fit 2100 (Blauw, Grijs)?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden