Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Tokina AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8 (Canon) Review

Aelthar 26 mei 2010, laatste update op 26 mei 2010, 4.815 views

Tokina AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8 (Canon)

Pluspunten

• STEVIG
  • Snel en leuk diafragma
  • Prime met een beetje zoom
  • SCHERP

Minpunten

• Verschuiving focus bij AF -> MF schakelen
  • Lens flares

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 2
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 3
De Tokina 11-16mm is een erg gewilde lens. Je vind hem weinig op de tweedehands markt omdat ze dezelfde dag meestal al verkocht zijn, en om die reden heb ik hem ook nieuw gekocht.
Ik zal kort toelichten wat ik vind van deze lens: In principe is het een geweldige lens, hij is stevig, hij is -enorm- scherp (zie ook de testen), en hij is snel (F/2.8 all the way!). Dat je geen VR/IS stabilisation nodig hebt op groothoek bewijst deze lens maar weer eens, haarscherp!
Het bereik van 11mm tot 16mm is ook geweldig, eigenlijk kun je het definiŽren als een prime++. Hij is net zo haarscherp, en heeft weinig last van vervorming of vignetting als een prime, maar je kunt toch net even wat corrigeren voor je compositie met de zoom.
Een ander leuk gegeven is dat deze lens op bepaalde diafragma's een ster-bokeh geeft, wat best cool is.
Natuurlijk heeft deze lens ook nadelen, metname (volgens tests) de CA, oftewel Chromatische Abberaties, alhoewel ik hier zelf nog niets van heb gemerkt echter. Waar deze lens ook last van heeft zijn lens flares. Er is gelukkig een zonnekap bijgeleverd, maar verwacht wat photoshop werk als je een sterke zon in je compositie gaat zetten.
Het laatste nadeel ligt bij de handling het schakelen tussen AF en MF, waarbij schakelen naar MF altijd een verschuiving van de focus oplevert doordat je het draaiwiel 'in' het focus tandwiel duwt.

Als nieuweling in de UWA fotografie vind ik het een zeer prettige lens, wat me enigzins tegenvalt is dat het best moeilijk is om een schone compositie te krijgen, en om de horizon recht te houden. Dit is misschien goed om te weten bij de aanschaf van een UWA objectief.

Nog een laatste opmerking: ik gebruik het objectief inclusief een Praktica circulaire polarizer, en dit levert -geen- vignetting.

Zie hier nog wat fotos met deze lens op flickr.

Heb jij ook een Tokina AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8 (Canon)?

Ik zou toch graag wat meer eigen foto's willen zien, waarin de groothoek goed tot zijn recht komt, met name landschapsfotografie, waar deze lens prima voor geschikt is.
Zoals je kunt lezen heb ik hem pas net :) Ik ga volgende week een weekje op vakantie, ik zal dan eens wat extra foto's posten!
Hey Elmo,

Ben je ondertussen al terug van vakantie? ;)
Ik ben benieuwd naar wat meer foto's!

Oja en heb je de 2 huidige voorbeelden nog nabewerkt?
Ik ben ook benieuwd.
Ik vermoed dat deze zijn nabewerkt ja. De foto met de hond heeft een te recht pad voor iets in dat bereik. Vanaf brandpunt afstand 47mm beginnen dingen zichtbaar te vervormen.
Mocht je deze lens overwegen: Ik gebruik hem op de Canon EOS 1Ds Mk III en dat levert een geweldig beeld spektakel op. Nadeel van dit objectief is wel dat je op een Full Frame camera alleen de brandpunt afstanden 15 en 16 mm kunt gebruiken voor beeldvullende foto's. Daaronder zal het circulair zijn (D.w.z: een zwart rechthoek met een ronde foto in het midden) Ook de zonnenkap is niet aan te raden bij gebruik op full frame camera's. Dit zorgt ervoor dat net als bij circulair bijeffect je een afgesneden cirkel krijgt over het hele brandpunt afstand bereik. Op de 7D overigens geen last van.

Aan te raden? Tja...waar je het voor nodig hebt...Ik gebruik het voor treinstations en luchthaven voor symmetrie en strakke lijnen, maar ook voor in de menigte bij concerten.

In elk geval leuk om erbij te hebben voor als je er op uit gaat en niet weet waar je belanden zult.

De keuze is aan de fotograaf zelf.
Ik heb dit objectief ook, en ben er niet in teleurgesteld. Enige minpuntje vind ik dat de vertekening bij volledige diafragma opening niet echt wow is. Maargoed, dat geld voor elk bestaand objectief: 2 stops boven je maximale f/waarde. In dit geval is dat f/2.8 ---> f/3.2 ---> f/3.5. Maar ook dan is nog niet alles naar behoren. Scherp vind ik hem pas vanaf f/6.3.
Maar zekers een fijn bereik voor in de mensenmasse enz.
Dat is toch op te lossen met een CPL filter? Je verdraait dan wel de kleuren van een blauwe hemel, maar wellicht is dat makkelijker te fixen dan schitteringen door je hele foto heen. Zon in je foto (of andere sterke schitteringen op bijv water of glas) geeft immers altijd problemen met iedere lens, of niet?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 16 februari 2012 15:56]

Hoe is deze lens in vergelijking met de Canon pricewatch: Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM ?

Is de TS nog steeds op vakantie? Ik zie dat de link naar Flikr niets nuttigs laat zien.

Iemand wel een paar onbewerkte foto's?
Hoe is deze lens voor kamer/meubel fotografie?