Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

mark184 8 februari 2011, 2.437 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• QOS-werkt goed
  • Prestatie
  • Firmware upgrade naar dd-wrt

Minpunten

• geen, kom er niet op

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Waarom deze review terwijl er al andere al meer hebben geschreven? Na een jaartje, vond ik dit modem toch waard om iets over te schrijven, misschien hebben jullie er wat aan.

Onder de motorkap
De TL-1043ND maakt gebruik van een Atheros AR9132 chip voor onder andere de draadloze functionaliteit. Deze chip is echter van het type system-on-a-chip, zodoende kan deze chip ook de Gigabit ethernet poorten en USB aansluiting aansturen. Voor de Gigabit switch is echter een aparte Realtek RTL8633 chip aangebracht. Op deze aansluiting kan je een externe harde schijf aansluiten, die vervolgens via het netwerk gedeeld kan worden. Er kunnen maximaal drie antennes gebruikt worden. Deze zijn verwisselbaar en zitten vast (en niet met een kabel) op de printplaat.

Speed
Ik haal hier het maximale over mijn gigabitnetwerk met 234mbit en wifi helaas 90mbit (door betonen muren)

Firmware
De standaard firmware is eenvoudig in een html-pagina opgedeeld en in te stellen.
Zelf heb de uitgebreide firmware van dd-wrt eropgezet. Dit was een fluitje van een cent. Als firmwareupgrade erop gezet.

Stroom
Met een verbruikmeter komt het wattage op 5,1 watt. Als je dat maal 2 doet kom ik op 10 euro per jaar aan energiekosten. Niet slecht voor een snelheidmonstertje.

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

vraagje: je geeft aan dat er geen negative eigenschappen zijn en toch rate je betrouwbaarheid, ondersteuning, featureset, en beheersbaarheid met 3*, Waarom?
Je geeft aan dat je er al een heel jaar gebruik van heb gemaakt.
Heb je dan problemen ondervonden en ondersteuning gevraagd welke minder was (3* waard)?

Je bent natuurlijk vrij om te raten wat je wilt, maar ik mis een beetje de onderbouwing van de 3*

[Reactie gewijzigd door Hopjesvla79 op 8 februari 2011 21:47]

bied deze ook voip functionaliteit?

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 20 februari 2011 17:47]