Navigon 4350 max (Europa) Review

Ron25 25 mei 2010, laatste update op 26 mei 2010, 465 views

Navigon 4350 max (Europa)

Pluspunten

• TMC (inclusief alternatieve routes)
  • My Routes (3 routes bij invoeren bestemming)
  • Reality View (verkeersborden zoals op de weg)
  • Signaal bij overtreden maximumsnelheid
  • Radar/Flitspaal info
  • 'Slimme' houder navigatie

Minpunten

• Live TMC werkt alleen bij aansluiting autolader
  • Navigatie-gebruik op enkel batterij is max 2u

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 4
Features Score: 4
Ik heb de Navigon 4350 Max sinds 2 weken in bezit en ben er erg enthousiast. Na eerdere ervaringen met een inmiddels sterk verouderd model Navman werd het tijd voor iets nieuws.
Op voorhand heb ik de Navigon 4350 max aangeschaft op basis van al zijn beschreven mogelijkheden; TMC (inc routing info), bluetooth functionaliteit (handsfree bellen), reality view, radar-info en my routes (naast standaard route altijd nog 2 alternatieve routes).

Verpakking en accessoires
Bij het openen van de verpakking (na aanschaf bij pdashop.nl) vond ik de bijgevoegde accessoires wel ietwat karig. Slechts een zeer beknopte handleiding, houder, auto-lader en usb-kabel waren toegevoegd. Vooral de zeer beknopte handleiding viel tegen, ik heb ook geen verwijzing naar de website gevonden met een complete gebruiksaanwijzing. Dit min puntje viel al snel weg tegenover het strakke design van de Navigon. Hij voelt stevig aan, heeft (vind ik) een mooi design en weegt niet zwaar. Over de houder voor in de auto is ook nagedacht, de vorm en te verstellen standen zorgen ervoor dat de Navigon altijd op jouw favoriete manier bevestigd kan worden.

Kaarten
Nog voor ik de Navigon heb opgestart, heb ik eerst via Navigon Fresh de laatste kaarten ge-update. Bij mijn aankoop zat namelijk een actie; 2 jaar updates van kaarten t.w.v. 99,- . Het downloaden en installeren van de kaarten van Q2 2010 nam wel aardig wat tijd in beslag, ca. 2 uur. Hierna kon het feest echt beginnen, het aanzetten van de Navigon en voor de eerste maal in gebruik nemen.
Bij het opstarten verschijnt een overzichtelijk menu met de belangrijkste items. Je kunt eenvoudig door alle menu's klikken met het goed reagerende 'touchscreen'. Ten opzichte van mijn oude navman pakt de Navigon snel de sattelieten op en weet hij binnen 2 a 3 minuten exact aan te geven waar je bent.

Navigeren
Het opzoeken en intoetsen van bestemmingen werkt snel, de Navigon laat heel snel plaatsnaam, straat e/o bijzonderheden zien. Vervolgens is het een kwestie van navigatie starten en hij berekend in totaal 3 routes voor je uit. Bij het tonen van de 3 routes geeft de Navigon in een overzicht aan hoe je per route uiteindelijk de bestemming kunt bereiken, wat de afstand en verwachte aankomsttijd per route is. Vervolgens geeft hij ook aan of er filemeldingen op de route aanwezig zijn.
Op het moment dat je gaat rijden met navigatie is het verbluffend om te zien dat je exact dezelfde borden in je scherm krijgt te zien als de borden die boven de weg hangen. Met deze 'reality view' is het echt een kunst om nog verkeerd te rijden, inclusief de duidelijk pijlen en de aflopende meters tot aan de invoeg/uitvoegstrook en/of afslag. De TMC werkt icm de navigatie ook prima, ontzettend handig is de functionaliteit dat als er op je oorspronkelijke route een file blijkt te staan Navigon meteen een alternatieve route aanbied.
Het gehele navigatie-gedeelte werkt perfect, het beeld is helder en springt bij het inrijden van een tunnel automatisch op de 'nacht stand' en bij het uitrijden van de tunnel weer op de 'dag stand'. Daarnaast zie je linksboven continu wat de maximum snelheid is op de weg waar je op dat moment op rijd, tevens krijg je zowel een visuele als een gesproken boodschap als je ver boven de maximum snelheid rijdt (kan je zelf instellen). Het expliciet uitspreken van de weg/straat waar je in moet rijden en rijdt is ook ideaal.

Handsfree bellen
Tenslotte wil ik nog kort de bluetooth functionaliteit benoemen, ook deze werkt prima. Zodra je mobiele telefoon connect is met de Navigon is het eenmaal je telefoonnummers overdragen en je kan bellen en gebeld worden. Het bellen naar iemand werkt prima, je ontvanger is goed te verstaan. Daarnaast blijkt de ontvanger ook jou goed te verstaan in de auto (ook bij hogere snelheden).

Al met al een top-apparaat voor een scherpe prijs ( 189,- incl 2 jaar updates van kaarten van europa).
Een mooi, strak design met helder groot beeld een eenvoudig menu, goed reagerend touchscreen en veel navigatie-mogelijkheden (3 routes per bestemming, live file info en alternatieve route bij file, signaal bij radar-controle, flitspalen, signaal bij overschrijden maximum toegestane snelheid). Ook de Bluetooth functionaliteit is voor mij een uitkomst, op deze manier heb ik meteen een carkit in de auto.
Enige nadeel is dat de TMC functionaliteit (live file info) bij mij allen werkt als ik de Navigon heb aangesloten op de auto-lader, zonder auto-lader pakt hij het signaal niet of zelden op. Daarnaast is de batterij wel vrij snel leeg, zonder auto-lader en volledig opgeladen doe ik er niet veel langer dan 2u mee.
Persoonlijk heb ik van deze 2 minpunten nauwlijks last, ik heb de Navigon nu standaard in de lader zitten.

Ik hoop nog lang van de Navigon plezier te hebben, tot nu toe ben ik er zeer tevreden mee, wat mij betreft een echte aanrader!

Heb jij ook een Navigon 4350 max (Europa)?

Dat de TMC alleen werkt met de autolader is logisch. De benodigde antenne zit verwerkt in de kabel van de lader. Dit is volgens mij tegenwoordig altijd het geval. Vroeger had je nog apparaten met een losse antenne die je dan met zuignapjes aan de voorruit moest bevestigen. Vergeleken daarbij is dit een hele vooruitgang.
Voor wat betreft de review doen vette kopjes het altijd goed voor het overzicht. Verder prima.