Transcend TS8GSSD25-S SLC 8GB Review

Q 24 mei 2010, 1.060 views

Transcend TS8GSSD25-S SLC 8GB

Pluspunten

• Schokbestendig
  • Snel genoeg met lezen
  • SLC dus duurzaam

Minpunten

• Schrijfsnelheid
  • Capaciteit

Ik heb destijds ongeveer 90 euro betaald voor deze 8 GB SSD. Je krijgt daarvoor wel SLC geheugen, wat duurzamer en sneller zou moeten zijn dan MLC, maar het blijft veel geld voor 8 GB.

Waarom zou je in vredesnaam een 8 GB SSD aanschaffen? In mijn geval om een oude laptop met een defecte harde schijf nieuw leven in te blazen, waarbij meteen ook de prestaties wat verbeteren. Deze laptop heeft een PATA interface en deze SSD is een van de weinige betaalbare SSD's om een oude laptop mee op te lappen.

De 8 GB is ruim zat voor een knap besturingssysteem zoals Ubuntu 10.04. Ik heb deze SSD in een oude Compaq Evo N160 laptop gezet en alles werkt naar behoren.

Volgens de website van de shop waar ik 'm vandaan heb, Informatique, moet deze disk 100 MB/s lezen en 50 MB/s schrijven, maar dat gaat dus even mooi niet door.

Met een simpele dd if=/dev/sda of=/dev/null bs=1M haal ik deze resultaten:

Lezen: 55 MB/s
Schrijven: 14 MB/s

Lees prestaties zijn nog steeds prima, maar die 100MB/s wordt niet gehaald. De schrijf prestaties zijn ronduit slecht.

In een PDF van Transcend wordt duidelijk dat de schrijfsnelheid conform spec is en dat de leessnelheid duidelijk boven de ongeveer 30MB/s ligt.

Ik geef deze drive toch een voldoende, omdat de leessnelheid prima is voor dagelijks gebruik, waarschijnlijk nog hoger dan de oude disk die er in zat. Schrijfprestaties boeien niet zo heel erg voor wat surfen en mailen.

Deze disk is in mijn ogen vooral geschikt om oude laptops mee te reanimeren, die vervolgens vanwege de SSD wat ruwer dan gebruikelijk behandeld kunnen worden. Een uitstekende vakantie laptop bijvoorbeeld. Tevens kun je deze SSD gebruiken voor een zelfgebouwd systeem dat als een appliance dient, dus router/firewall of iets dergelijks. Maar meer is er ook niet echt mee mogelijk.

Heb jij ook een Transcend TS8GSSD25-S SLC 8GB?

Ik vraag me af wat voor controller erin zit. Het kan best dat je met een CompactFlash kaartje+converter een stuk goedkoper uit was geweest met vergelijkbare performance.

Check trouwens SSD's en Linux: tips en trucs want zelfs met SLC moet je toch wat aanpassen wil je je SSD niet al te snel weg laten slijten. :)

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 24 mei 2010 03:25]