Panasonic Lumix DMC-FX2 (4MP, 3x zoom, 35-105mm, f/2.8-5.6) Review

Twink 4 maart 2006, 461 views

Panasonic Lumix DMC-FX2 (4MP, 3x zoom, 35-105mm, f/2.8-5.6)

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Beeldstabilisatie
  • Formaat (pas makkelijk in de binnenzak)
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Automatische witbalans werkt niet altijd als gehoopt

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Een camera uit de ultra-compact categorie. Ten eerste: koop hem niet in NL maar in DE. Dat scheelt zo'n E100. Na veel wikken en wegen heb ik voor deze camera gekozen, voor een beperkt budget (E250) heb ik de camera en een extra acu gekocht, wat een ongelooflijk mooie prijs is voor deze camera.
Over de instelmogelijkheden: alle veel gebruikte instellingen zijn makkelijk te bereiken en snel in te stellen. Er is keuze uit een ISO waarde van 64-100-200-400 wat voor de meeste gevallen genoeg is, daarnaast kan er gekozen worden voor de AUTO-stand. De lichtgevoeligheid is ook snel en makkelijk in te stellen.
De camera is ondanks het formaat prima met de duim te bedienen.
Een van de grootste pluspunten is de beeldstabilisatie, deze werkt zo goed dat er met een sluitertijd van een halve seconde uit de losse hand nog scherpe afbeeldingen worden gemaakt. De beeldkwaliteit is bovengemiddeld voor deze categorie. Een prima lens die volgens Leica specificaties is vervaardigd zorgt ervoor dat een foto met een enorm contrast geen lelijk gekleurde randjes krijgt.
Ook over de batterijduur ben ik zeer tevreden. Ik ga altijd met een volle accu op stap en het is nog nooit voorgekomen dat ik deze moest verwisselen. Een extra accu is echter geen overbodige luxe!
En dan het mooiste: de prijs. Voor slechts E200 heb ik deze camera aangeschaft, terwijl hij zich qua kwaliteit kan meten met zijn E100-200 duurdere collega's.
Het enige minpunt wat mij tot nu toe is opgevallen is dat de Automatische witbalans het beeld soms niet goed inschat wat, vooral binnen, tot onnatuurlijke kleuren leidt.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FX2 (4MP, 3x zoom, 35-105mm, f/2.8-5.6)?

Ten eerste: koop hem niet in NL maar in DE
en als ie dan defect is, waar ga je dan naar toe?
of woon je vlak bij de Duitse grens?