XFX GeForce 6800 GS 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) PV-T42G-UAD7 Review

Tuinstoel 7 april 2006, 2.692 views

XFX GeForce 6800 GS 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) PV-T42G-UAD7

Pluspunten

• Presteert goed
  • Scherpe prijs (Ą206,-)
  • Standaard overgeclockt

Minpunten

• Redelijke hitte productie
  • Franstalig spel bijgeleverd
  • Drivers ondersteunen geen x64! (Win XP x64 konden de drivers niet worden ge´nstalleerd, schijnt dus alleen weer bij mij te zijn:P

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze videokaart gelijktijdig aangeschaft met een nieuwe PC vanwege een defect (zeer oud) systeem. Dit leek mij een acceptabele kaart voor een prijs van ¤206,-. Ik heb de kaart er in laten zetten, gelijktijdig met een compleet systeem omdat ik nogal een knooierd ben op dat gebied. Nadat ik Windows had ge´nstalleerd en de drivers (Wat overigens heel vlot ging) kon ik een paar games installeren.

Prestaties
Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor de hedendaagse games zoals BF2, NFS Most Wanted enzovoort. Het eerste spel wat ik geprobeerd heb was NFS Most Wanted. Ik heb de instellingen direct op het hoogst mogelijk gezet, in combinatie met een resolutie van 1280 * 960. De prestatie die hij hier levert ben ik tevreden over. Beelden zien er goed uit, en lopen verder ook vlot. BF2 verloopt ook soepel op hoge instellingen @ 1024 * 768. Verder zat er in de doos het spel Call of Duty 2. Ik dacht in eerste instantie dat ik Far Cry kreeg, omdat het overal ook zo was aangegeven. Niet erg, totdat ik hem installeerde. Het spel was compleet franstalig. Iets wat ik dus wel op school heb, maar niet beheers en geen woord van snap. Dat was een beetje jammer maar na aanraden van een vriend kon ik een NL taalpakketje downloaden.

Koeling en Geluid
Dit stukje heb ik dan maar wat aangepast na enkele reacties. Idle is hij ongeveer 39 graden, stressed kan dit oplopen tot 60 graden. Ik heb niet echt goed vergelijkingsmateriaal (vorige kaart was een passief gekoelde XFX GeForce 2 MX400), maar het schijnt dus qua hitte productie nog redelijk mee te vallen, alhoewel ik persoonlijk 60 graden toch wel best warm vind. Over het geluid kan ik weinig vermelden. Ik heb 120x120mm en 80x80mm fans en een Raptor schijf die zodanig veel geluid produceren dat ik niks verneem van de videokaart. En daarbij komt dat als ik een spel speel, ik het geluid wel degelijk aan heb staan dus de hele kast hoor ik dan toch niet, en dat is bij de meesten ook zo.

Voor mijn doen ben ik tevreden, ik kan de spellen van tegenwoordig goed spelen. Een toch wat minpuntje vind ik de hitte, maar misschien ben ik aan het zeuren ;-).

Heb jij ook een XFX GeForce 6800 GS 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) PV-T42G-UAD7?

De standaard waarde staat namelijk op 125 graden!

Hier zet ik toch een beetje mijn twijfels bij hoor. :?
Dat klinkt meer als de maximum waarde van de GPU-temp. (Die ligt bij mijn 6600GT iig op 135 graadjes)

"- Drivers ondersteunen geen x64! (Win XP x64 konden de drivers niet worden ge´nstalleerd)"
Moet je gewoon de laatste drivers downloaden? Er is Úcht gewoon 'n x64 driver te vinden hier op de meuktracker hoor ;) (Sowieso is 't handiger om de laatste drivers te downloaden ipv die van de CD erbij te gebruiken heb ik 't idee; heb je tenminste de laatste)
Sorry dat had inderdaad de GPU drempel moeten zijn.

Ik heb wel de drivers gedownload van de officiŰle website, maar ze konden niet worden ge´nstalleerd. Vreemd dan, want overal wordt wel aangegeven dat het wel x64 zou moeten ondersteunen. Pech, maar ik ben inmiddels al weer gedowngrade naar Win32 ;) .
60 graden is idd weinig.
Mijn 9800XT is met een Zalman VF700 iets van 58 graden idle. Stressed is hij max 63 geworden. Dus 60 graden stressed is gewoon een normale en goede temperatuur :+
Dan zal ik dat eens aanpassen, want ik had ook niet echt goed vergelijkingsmateriaal. Hiervoor had ik een passief gekoelde XFX GeForce 2 MX400.
Tijdens de installatie van Far-Cry kun je kiezen tussen Engels en Frans. Ik heb dezelfde 6800GS pci-e xxx gekocht en ik kon gewoon voor Engels kiezen tijdens mijn installatie. Er zijn naar mijn weten maar 2 versies van Far-Cry uitgekomen. Dit betreft een dvd versie en een multi-cd versie. Beide versies hebben dezelfde content dus ook de twee talen.
Mjah maar ik had geen Far Cry, en kon ook niet kiezen tussen Frans of Engels :Y)
Ik vind die 60 graden na goed gamen zeker niet slecht. Mijn 6600GT haalde soms wel de 70. Vooral voor zo'n high-end kaart geen slechte temp.
Dus waarom warmte en geluid minimaal cijfer als je voor geluid niet eens goed geluisterd/vergeleken heb. :P

Edit1: Gebrek aan x64 drivers volg ik niet helemaal? Heb je misschien de WHQL van windows weggeklikt omdat microsoft nog geen tijd had genomen de drivers de controleren?
De 60C is zeker niet "warm" voor een grafische kaart. Dit kun je absoluut niet vergelijken met processor temperaturen. 80-100C+ kan je dan warm noemen voor een 6800/7800 GPU.
Het negatieve punt betreffende de x64 ondersteuning is NIET waar. Vorige week nog een systeem samengesteld & geinstalleerd, met deze kaart als basis, en Windows XP Professional x64 als O/S. Absoluut geen probleem met de drivers van de site (www.nvidia.com of eventueel de meuktracker).