Papst 4412 FGL , 120mm Review

aramdin 17 oktober 2006, 2.052 views

Papst 4412 FGL , 120mm

Pluspunten

• Duurzaamheid
  • Stille motor
  • Veel luchtverplaatsing

Minpunten

• Hoge aanschafprijs (voor sommigen)

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Ik heb deze fan al een hele tijd (+2 jaar geleden) gekocht. Ik heb er sindsdien nog geen spijt van gehad ook al koste deze fan me toen rond de 30euro.

De specs zijn als volgt:
Geluidsontwikkeling : 26 dB(A)
Luchtverplaatsing : 94 m/h ( 55,3 cfm )
Snelheid : 1600 rpm
Spanning : 12 Volt
Formaat (BxHxD) : 120 mm x 120 mm x 25 mm
Stroomverbruik : 1,25 Watt
Aansluiting : 3 Pin fan header

Featureset
Deze speciaal heeft estetisch gezien niets speciaals. Gewoon een zwarte fan, met zwarte blades, zonder leds & een 3 pin fan header

Het enigste waarvan Papst zich echt onderscheid is de lagering. Ze gebruiken zgn Sintec Sleave bearing, een bepaalde lagering wat stilte & durability met zich meebrengt. En dat klopt ook wel, na jaren van gebruik hoor ik nog steeds niets van geratel of iets wat op erop lijkt.

Luchtverplaatsing (min/max)
De luchtverplaatsing is indrukwekkend te noemen. Vooral voor een 12cm die "maar" 1600 toeren draait. Ik heb deze fan op 7v lopen en dan produceert hij nog genoeg CFM's :)

Geluidsproductie (min/max)
Ik heb deze fan op 7v lopen en dan is hij nauwelijks hoorbaar. Enigste wat je hoort bij deze fan is ge-swoosh van lucht, de motor zal je niet horen!
Op 12v zal je wat meer luchtverplaatsing horen, maar valt niet in de categorie erg luid.

Deze fan was toendertijds best duur, Papst staat bekend om zn duurzaamheid en daar betaal je ook wel voor. Maar hij is het dubbel en dwars waard!

Heb jij ook een Papst 4412 FGL , 120mm?

Helemaal met je eens, heb hier een 4412F/2GL en vier keer de 3412N/2GLE

De 4412 is inderdaad een uberfan, maar op 12 Volt hoor je hem echt wel. (in mijn systeem)
Hallo
Ik had en vraag kan je de snelheid aanpassen door speedfan??

Mvg
Roberto