Sennheiser Momentum Wireless (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser Momentum Wireless (Zwart) Review

Aiii 16 september 2019, 2.479 views Product gekocht

Sennheiser Momentum Wireless (Zwart)

Sennheiser levert een mooie premium headset op die er niet alleen prachtig uitziet, maar ook zo klinkt. De ANC is prima, al is deze wellicht minder dan de top-end ANC modellen van Sony en Bose. Voor de rest een complete set met alle features die je in dit segment verwacht.

Pluspunten

• Sublieme geluidskwaliteit
  • Premium materialen en bouwkwaliteit
  • Twee devices tegelijk connecten
  • Active Noise Cancelling
  • Tile ondersteuning ingebouwd

Minpunten

• Stevig prijskaartje
  • Geen hard carrying case

De Sennheiser MOMENTUM serie headphones zijn al jaren behoorlijk populair, en niet zonder reden. Ze combineren immers een zeer goede geluidskwaliteit met uitstekend draagcomfort en een interessante look. De Wireless variant was echter inmiddels alweer vier jaar oud en liep daarmee behoorlijk achter binnen het Active Noise Cancelling (ANC) Over-Ear Wireless headphone segment. Een segment dat inmiddels wellicht het populairste is binnen de complete headphone markt. Ruim tijd dus voor een nieuwe versie, door Sennheiser zelf slechts aangeduid als “new” MOMENTUM Wireless, maar voor het gemak noemen we ze vanaf hier Momentum 3.

Look en Comfort
Het design van de Momentum 3 is slechts licht veranderd ten opzichte van de eerdere versies en voelt zeer premium aan ten opzichte van de concurrentie, die voornamelijk inzet op plastic constructies. Sennheiser maakt daarentegen gebruik van een combinatie met metaal en echt leer. Dat heeft zowel voor als nadelen. Om met de nadelen te beginnen, de headset is met zijn 305 gram wat zwaarder dan de 1000XM3 (225g) en Bose 700 (252g), wat op papier meer lijkt dan men in de praktijk voelt. Daarnaast zorgt het design met de band die los staat op de earcup dat de headset een wat bulkier profiel heeft op het hoofd dan eerder genoemde concurrenten. Het is dus niet de meest onopvallende set, maar anno 2019 is het lang geen vreemd gezicht meer om rond te lopen met een flinke headset op je hoofd, dus zo’n groot probleem is dat wellicht ook niet.

Mooi zijn ze in ieder geval wel, de afwerking is uitstekend, alle naden sluiten netjes aan en het metalen inklapmechanisme ziet er duurzaam uit. Bovendien is er geen enkele kraakje te ontdekken tijdens het dragen, wat bij de met plastic uitgevoerde concurrentie niet gezegd kan worden. Qua premium feel zit je bij Sennheiser dus prima. Het belangrijkste is echter het draagcomfort. Dat is bij de Momentum 3 absoluut perfect te noemen. De padding van de earcups is zacht en de omtrek zit lekker om de gehele oorschelp, zonder op enig punt daartegen te duwen. Persoonlijk staat mijn rechter oor wat meer naar buiten en bij veel over-ear’s duwt de binnenzijde tegen mijn oor. De Momentum 3’s hebben dat probleem niet. Er zit een comfortabele clamp op de headset, die niet te hard drukt, maar wel de seal rond je oren goed aandrukt. Al met al is urenlang gebruik geen enkel probleem.

Active Noise Cancelling
De Momentum 3 heeft Noise Cancelling in drie verschillende instellingen, die men selecteert via de “Smart Control” App op iOS en Android. De modi zijn van zwaar naar laag in te stellen door te kiezen voor Max, Anti Wind en Anti Pressure. De laatste is dan vooral bedoeld voor mensen die problemen ervaren met de druk die het tegengeluid produceert. Hoewel iedere fabrikant inmiddels een of meerdere ANC headphones in zijn aanbod heeft, wordt de markt al een tijdje geleid door afwisselend Bose (eerder met de QC35 II en nu de 700) en Sony (met zijn WH-1000XM3). De Momentum Wireless komt helaas ook met deze versie niet helemaal op het niveau van deze marktleiders, maar zit daar tegelijk ook niet mijlenver van af. Als je niets luistert dan is het verschil te merken, maar als je muziek afspeelt (zelfs op een lager niveau), dan doet de ANC prima zijn werk om je af te sluiten van je omgeving. Gebruik je de headphones echter met name voor audioboeken of podcasts, dan zijn de eerder genoemde headphones een betere keus.

Sennheiser heeft ook een attention modus toegevoegd aan de headset. Deze zet je ANC uit en de microfoons op de headset aan (die normaal luisteren naar geluid om het tegengeluid voor de ANC te regelen), zodat je naar je omgeving kunt luisteren. Handig als je op het perron op je trein staat te wachten en de omroeper wilt horen. De activatie hiervan gebeurt middels een knopje op de headset, die je met een simpel toggle aan en uitschakelt. Standaard gaat je muziek dan uit, maar via de app kun je ook inregelen dat de muziek doorspeelt als je de attention mode activeert.

Geluidskwaliteit
Op ANC gebied verliest de Sennheiser het dus licht van de directe concurrentie, maar waar het merk bekend om staat is zijn uitstekende geluidskwaliteit. In dat aspect stellen ook de Momentum 3’s absoluut niet teleur. Je krijgt een mooi vol geluid, op zowel highs, mids en verrassend genoeg ook op bass. Van nature is het erg lastig om bij ANC headsets een goede bass te produceren, dit omdat het tegengeluid dat ANC creëert bass-geluiden in de weg zitten. Vooral bij de Bose QC35 II was dit te merken, maar ook de Sony’s hebben geen briljante bass ten opzichte van hun niet-ANC aanbod, al wordt dit met iedere versie weer iets beter. Sennheiser daarentegen heeft een volle bass, die -mits je het volume hoog genoeg zet- je hele hoofd kan laten meetrillen. Absoluut indrukwekkend. Is je muziekvoorkeur dus elektronisch, of hip-hop, dan is dit de headset die je wil.

Dat wil niet zeggen dat je je met andere muzieksoorten voor een andere headset zou moeten kiezen. In alle aspecten is de geluidskwaliteit van de Sennheiser superieur aan de concurrentie. Middels de App kan via een equalizer het geluid naar wens worden aangepast, maar de default setting is wat mij betreft al nagenoeg perfect gebalanceerd en loepzuiver. De goede bass heeft overigens naast muziek nog een andere grote meerwaarde, en dat is als men de headset veel gebruikt om films te kijken, je krijgt ook dan -met name bij actiescènes- een veel voller en mooier geluid dan bij Sony en Bose.

Qua codecs ondersteund de headset SBC, AAC, AptX en AptX Low Latency. Er is geen ondersteuning voor AptX HD of LDAC. Hoewel dat voor de geluidskwaliteit niet veel uit lijkt te maken, heeft de Sony voor die laatste twee wel ondersteuning. De toevoeging van AptX LL is uiteraard wel prettig voor de gamers onder ons. Qua video sync heb ik geen issues kunnen ontdekken, programma’s als Netflix, Disney+, en dergelijke lijken op zowel iOS als Android perfect gesynchroniseerd.

Uiteraard kan er ook getelefoneerd worden met de headset, en daarbij versta je de tegenpartij uitstekend. Datzelfde lijkt niet het geval voor je gesprekspartner. De microfoon zit op de linker earcup aan de voorzijde en blijkt niet geheel zuiver geluid op te vangen. Je bent weliswaar verstaanbaar voor de andere, maar het voornaamste commentaar is dat je enigszins gedempt klinkt. Slechts geschikt voor sporadische gesprekken dus, en niet voor iemand die de hele dag telefoontjes aanneemt.

Bediening en Aansluitingen
De Momentum 3 heeft een aantal knoppen ter bediening op de rechter earcup. Het betreft van boven naar onder een knop om je voice assistant op te roepen (Momenteel slechts Siri en Android Assistent, maar later volgt nog Alexa ondersteuning). Daarboven een drietal knoppen voor volume en play/pause, volgend liedje, etc. en ten slotte de ANC slider waarmee je quick attention mode aan kunt zetten, of ANC kunt uitschakelen. Schakelen tussen de drie ANC modi kan alleen via de App op je device.

Opladen kan via de USB-C poort, en je kan je device gewoon in wireless modus blijven gebruiken tijdens het laden. Enige kanttekening is dat de USB-C poort wat picky lijkt te zijn m.b.t. welke kabel wordt gebruikt. Zo kan ik probleemloos opladen via een USB-C PD lader of powerbank, maar niet als ik een Apple USB-C naar USB-C stekker gebruik. Met de bijgeleverde kabel werkt dit probleemloos, en ook andere combinaties werken (zoals een OnePlus 30W Warp lader en kabel). Maar ik heb al van andere gebruikers gelezen dat ook zij sommige combinaties gevonden hebben die niet laden, al is dat altijd als men niet de meegeleverde kabel gebruikt.

De oplettende lezer hierboven heeft al gezien dat ik nergens een powerknop vermeld heb. Dat komt omdat er nog twee verborgen bedieningsmethoden zijn. De eerste is heel snel een favoriet van mij geworden. Dat betreft namelijk een auto stop en play als je de headset van je hoofd afhaalt en bijvoorbeeld om je nek hangt (en vice versa). Heel makkelijk als iemand je aanspreekt bijvoorbeeld. De eerder genoemde power-knop zit verstopt in het inklapmechanisme. Zodra je de headphones inklapt schakelen ze uit, en als je ze uitklapt gaan ze uiteraard meteen weer aan.

De headset ondersteund NFC, dus een simpele tap met je Android device om te connecten is voldoende.

Meegeleverde kabels
Bij de Momentum 3’s zitten een USB-C naar USB-C kabel om op te laden, en tevens een USB-C naar USB-A plug voor als je geen USB-C plug in je oplader hebt zitten. Daarnaast is er een 3.5mm jack kabel voor een bedrade verbinding.

Batterijduur
De batterijduur wordt door Sennheiser opgegeven als 17 uur, in de praktijk komt dat overeen met mijn eigen ervaring. Dat is aanzienlijk minder dan de 1000XM3 (met 30u) en iets minder dan de Bose 700 (met 20u). Voor de meeste mensen zal dat alsnog meer dan voldoende zijn, maar als je regelmatig de wereld over reist zou ik dat zeker in overweging nemen. Van 0 naar 100% opladen kan in circa drie uur, dus tijdens een tussenstop aan een powerbank hangen is een optie. Bovendien kun je de wireless mode blijven gebruiken tijdens het laden, dus ook tussentijds opladen is mogelijk zonder dat je daar (naast de kabel) in het gebruik last van ondervindt.

Twee Devices tegelijk
In tegenstelling tot Sony en net als Bose kan de Sennheiser tegelijk koppelen met twee Bluetooth apparaten. Bijvoorbeeld dus je telefoon en je tablet of je PC. Na koppeling is wisselen tussen geluidsbronnen zo simpel als het beginnen met afspelen op de een of de ander. Degene die als laatste afspeelt heeft dan prioriteit. Dat werkt vrij naadloos, maar houdt er dus wel rekening mee dat notificaties op je telefoon ervoor zorgen dat je je muziek via je tablet ineens pauzeert. Dat is echter vrij normaal en onoverkoombaar gedrag dunkt me, en iets waar je in de praktijk wel een weg omheen kunt vinden.

Tile ondersteuning
In de Sennheiser zit ook een Tile chip verstopt. Voor wie daar niet bekend mee is, Tile’s zijn plastic smart tags die je bijvoorbeeld aan je sleutelbos kunt hangen, of in een tas kunt stoppen en waarmee deze trackable worden. De Sennheiser kan eenvoudig in de Tile App worden gekoppeld waarna deze trackable wordt. Daarmee kun je zien waar je headphone het laatst gezien is, maar je kunt deze ook pingen, de headphone trilt dan en maakt dan geluid (zolang er iets van stroom in de batterij zit), en in de app verschijnt middels een cirkeldiagram een weergave die je vertelt hoe dicht in de buurt van de headset je je bevindt.

Opbergen
In tegenstelling tot anderen zijn de Momentum’s weliswaar in te klappen, maar niet plat te vouwen, de oorschelpen zijn in zijn geheel niet draaibaar. Waarschijnlijk een bijproduct van de metalen constructie. Daardoor is de footprint iets groter dan die van andere headsets en is de case ook iets dikker. Bovendien levert Sennheiser geen hardcase mee, maar een softcase. De boven- en onderkant zijn weliswaar iets verdikt, maar de zijkant in zijn geheel niet. Daarnaast ligt de headset er ietwat losjes in. Qua bescherming dus niet heel erg indrukwekkend. Een gemiste kans.

Het materiaal van de case is van een mooi stof gemaakt, en in lijn met de stoffen afwerking van de case waarin de MOMENTUM True Wireless earbuds vertoeven.

App
Bij de Momentum Wireless hoort de Sennheiser Smart Control App die ook gebruikt wordt voor bijvoorbeeld de True Wireless earbuds. Verbinden gebeurt via een Bluetooth 5.0 LE verbinding en gaat vrij eenvoudig nadat je headset al met je telefoon verbonden is. Daarna krijg je in de App zelf een drietal opties. Ten eerste kun je het niveau van ANC instellen. Je kunt instellen of je Transparent Hearing wilt gebruik en of deze de muziek moet pauzeren of niet. En ten slotte kun je via de Equalizer spelen met het geluid. Deze Equalizer heeft geen geavanceerde modus en kan slechts gebruikt worden door met een balletje een positie te kiezen tussen Bass en Treble (en meer of minder). Voor de echte audiofielen wellicht een teleurstelling, al is de fabrieksinstelling wat mij betreft al zeer goed gebalanceerd.

Naast deze opties kun je nog naar de device opties, waar je de firmware kunt updaten, eventueel de Smart Pause (die je dus activeert door de headset van je hoofd te halen) uitzetten en kun je kiezen of je feedback over je verbinding, stroomniveau, etc. via stem of alleen pieptonen krijgt. De taal van de stem is in te stellen in achttal talen, waaronder Engels en Duits, maar Nederlands ontbreekt.

Al met al komt Sennheiser met deze refresh van de Momentum Wireless met een heel mooi en compleet product, die zich ten opzichte van andere ANC over-ear headphones onderscheidt met een werkelijk subliem geluidsprofiel. Op dat punt steekt Sennheiser met kop en schouder boven de concurrentie uit. Dat kan niet gezegd worden over de andere hoofd feature, de ANC. Gezien de prijsstelling (50 Euro meer dan Sony, en gelijk met de Bose 700, met een MSRP van 400 Euro) is dat wellicht wat ondermaats. Het is echter niet zo dat de ANC verschrikkelijk is, het werkt prima, het is alleen side-by-side dat je merkt dat de anderen het beter doen.

De overige featureset is prima, je kan meerdere devices connecten, de smart pause feature en attention modus werken lekker, Bluetooth 5.0 is aanwezig en hoewel absolute HD codecs ontbreken, is eerder genoemde geluidskwaliteit zo goed dat je daar in de praktijk niets van merkt. Bovendien is de Tile ondersteuning een goede toevoeging voor wie wel eens verstrooit zijn headset boven op de klerenkast laat liggen en deze vervolgens een uur lang probeert te vinden (... zucht).

Het is dus de vraag waar je het meeste waarde aan hecht, is de beste ANC je prioriteit, dan is de Sennheiser niet voor jou. Wil je echter de beste geluidservaring, dan is deze set absoluut het overwegen waard.

Heb jij ook een Sennheiser Momentum Wireless (Zwart)?

Top review!

Heb je ook ervaring met de vorige generatie Momentum Wireless? Ben benieuwd hoe de Noise canceling is t.o.v. de vorige generatie.

[Reactie gewijzigd door Swelson op 17 september 2019 11:37]

Stukken beter, persoonlijk vond ik de ANC op de vorige generatie amper de moeite waard, nog afgezien van het feit dat je bij die nog de klassieke old-school ANC ruis had die de laatste jaren verdwenen is.

Deze is prima. Niet market leading, maar het werkt gewoon goed.
ah top, dat klinkt goed. Dank voor je uitleg!
Kan je me aub vertellen of de codec terug valt op SBC als je equaliser gebruikt zoals dit het geval is bij de XM3 .... Ik wil weten of de codec op APTX blijft als je de equalizer aanpast, iets dat ik nog in geen enkele review heb kunnen terugvinden.
Nee, dat is iets wat alleen Sony om onverklaarbare reden doet.
Mooie review.

Hoe zit het met de accu's? Zijn deze vervangbaar?

Ik twijfel erover om er één te kopen. Momenteel heb ik nog een eerste generatie (bedrade) momentum. Die doet het nog uitstekend, maar je moet altijd rekening houden met het kabeltje. Waar ik echter bang voor ben is dat de accu's na een aantal jaar slecht worden, net zoals met mijn huidige 2,5 jaar oude AirPods. Hiervan zijn de accu's niet vervangbaar, waardoor je effectief een nieuw setje moet kopen.

Het zou fijn zijn als ik na een aantal jaar de accu's kan vervangen zonder gelijk een hele nieuwe hoofdtelefoon van een paar honderd euro te moeten kopen.
Nee, geen verwisselbare accu, maar dat zie je sowieso maar zelden. Waarschijnlijk is het wel makkelijker zelf te doen dan bij een TW headphone set, maar dat is koffiedik kijken.

Het grote verschil tussen dit soort headphones en je true wireless AirPods is echter dat je je AirPods veel meer laadcycles laat doorstaan. Reken maar uit, stel je werkdag is 8 uur en je hebt ze de hele dag in. Dan laad je ze dus twee keer per dag volledig op (4 uur per lading immers). Dat zijn dus 10 laadcycles per week, keer 46 weken (uitgaande van 5 vakantieweken en nationale feestdagen), je heb dus na 2,5 jaar je headphones al 1150 laadcycles laten doorstaan. Geen wonder dat je batterij op dat moment slecht(er) worden.

Bedenk daarbij dan ook nog dat die maar 4 a 5 uur meegaan per lading. In tegenstelling tot de 17 uur van deze, laat de batterij dan wat slechter worden, zolang je niet onder de 8 uur van je werkdag komt, kun je ze nog steeds blijven gebruiken. Tegen de tijd dat het echt een probleem wordt zijn we wel wat jaren in de toekomst en ben je misschien sowieso aan je nieuwe headset bezig.

Overigens kun je met een kapotte batterij dan altijd nog terug naar een bekabeld leven, mocht je over een jaar of tien nog niet toe zijn aan iets nieuws, pluspunt van deze (staat niet in de review want dat had ik niet getest en ook niet verwacht en toen nog nergens gelezen) is dat ze naast de 3.5mm jack ook werken via USB-C. M.a.w. je kunt met de USB-C naar USB-C kabel ook muziek luisteren van je telefoon of andere USB-C sources.

Maar goed, dat is een eigen keuze die je zult moeten maken.
Ik heb de keuze gemaakt en zelf ook deze Sennheiser gekocht. Gisteren is hij geleverd.

Mijn eerste indrukken:
- De geluidskwaliteit is echt geweldig. Nu was deze van de originele momentum ook al zeer goed, maar deze doet er nog een schepje bovenop. Met name de bassweergave.
- Hij is wat minder geluidsdicht in vergelijking met het origineel. Maar dat kan ook door de constructie komen, want het origineel was een on-ear. Maar aangezien ik hem voornamelijk in stille omgevingen gebruik is dat geen groot probleem.
- De ANC werkt wel, maar echt al het geluid tegenwerken doet ie niet. Mijn broer heeft een Bose en wat ik mij ervan kan herinneren, werkt die ANC wel beter. Ik heb even getest met de stofzuiger, maar hij haalt voornamelijk het laag weg. Ik moet er nog wat meer mee testen.
- Het hoesje is inderdaad waardeloos. De originele momentum zit wel in een hardcase.
- De vertraging is acceptabel in geval van het spelen van spelletjes.
- Klein detail: geen 3,5 naar 6,3 mm plug. Niet dat ik die nodig heb, maar die zal wel bij het origineel :)

Over de batterij van de AirPods wil ik ook nog wel wat kwijt: Bij intensief gebruik snap ik dat de batterij snel slijt, maar ik gebruik hem helemaal niet intensief. Ik heb ze gekocht voor het gebruikersgemak en de kleine afmetingen. Ik bel er een aantal keer per maand mee als ik mijn handen vrij moet hebben en af en toen kortstondig muziek luisteren. Heel veel laadcycli hebben ze niet gehad.
Maar toch zijn na 2,5 jaar de batterijen van de oortjes al zo slecht dat ze wellicht 1,5 - 2 uur meegaan en met bellen nog minder.
Dat vindt ik vrij slecht. Andere apparaten die ik heb met een accu gaan doorgaans vele jaren mee tot 10-15 jaar aan toe en zelfs dan heeft de accu nog een bruikbare hoeveelheid lading.
Ik heb al besloten geen nieuwe airpods meer te kopen of te laten repareren. Dan koop ik liever een goed bluetooth oortje of headset om mee te bellen.
Hoe beoordeel je dat de geluidskwaliteit beter is dan bijvoorbeeld de QC 35 II? Is dat subjectief of is daar enige onderbouwing voor?
Op rtings.com meten ze namelijk en daar komt over de gehele breedte op geluidskwaliteit de QC 35 II eruit als de betere headset. De hardere bass die je ervaart hoeft niet perse een goed iets te zijn.

Zie
Ja, dat is inderdaad subjectief. Ik heb geen professionele meetapperatuur om te kijken hoe de Hz bereiken te vergelijken zijn met de andere headsets. Hoewel ik het werk dat rtings.com doet hierom waardeer, kun je op basis van een grafiekje sowieso niet zien of een geluidsprofiel past bij je persoonlijke voorkeur en of deze past bij je muziekvoorkeur, daarom moet je een headset altijd zelf horen en vergelijken en dan liefst met je eigen muziek. Daarnaast negeert de test van rtings.com de EQ settings die je (eventueel) kunt inregelen, het vergelijkt dus slechts de default settings. De QC35II's hebben wat mij betreft een enorm vlak geluid, maar wat mij met name opvalt t.o.v. zowel Sony als Sennheiser is hoeveel detail er verloren lijkt te gaan in de muziek, waar je bij de laatste twee veel meer de nuance hoort tussen verschillende instrumenten, het kan best zijn dat dat komt door het ontbreken van AptX bij Bose, bijvoorbeeld.

Maar nogmaals, geluid is en blijft een persoonlijke voorkeur. In mijn ervaring hebben zowel Sony als Sennheiser een beter geluidsprofiel en een minder vlak geluid dan Bose.

Voor de goede orde, je vergelijkt overigens de Momentum True Wireless IEMs met een over-ear headset, het is niet verwonderlijk dat die laatste dat winnen.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 18 september 2019 13:16]

My bad dat ik de verkeerde vergeleek!
Het ging mij overigens niet zozeer over de vergelijking tussen de twee. Maar dat de bass van QC 35 II een 9 krijgt en heel erg stabiel is.

Maar het vlakke geluid wat je omschrijft vind ik juist dat het geluid ontzettend stabiel is. En bij bijvoorbeeld een Somy heb je een te overdreven bass en bij treble ook niet nauwkeurig.
Het is natuurlijk voorkeur maar ik heb liever goed geluid dat in alle tonen klopt dan uitschieters in bepaalde frequenties.
In het meeste kan ik me wel vinden over geluid en voorkeur, en dat je het zelf moet horen.

Ik was erg benieuwd of het ervaring of meting was. Omdat ik zit te kijken of ik de Bose 700 haal of iets anders zoals deze Sennheiser.

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Dit is misschien een onmogelijk opdracht. Maar zou je de bass kunnen omschrijven ? In een goed nummer met aptx codec, is het dan zo dat de bass strak is zoals dit het geval is bij de B&W headphones ( misschien ooit een bezitter geweest hier van ? )

In vergelijking met de XM3s , is de bass boomier ( wat ik het tegenovergestelde vind van strak en punchy )

Ik weet het , ik moet hem gewoon gaan beluisteren. En dat ga ik ook doen deze zondag. Maar toch wil hiernaar querien :)

Mijn voorkeur gaat naar een headphone met warme geluidskleur ( byebye bose ) met een goede kick in de bass.
Het hangt af van de soort muziek, het volume, je EQ settings, etc. Als je een thump verwacht, dan kun je die krijgen en then some. Zo'n bass die je voelt tot in je bot. Letterlijk. Maar het hoeft niet, je kan de bass ook minimaliseren en een meer neutrale sound krijgen. Het is maar net wat je wil.

Maar afgaande op je post ga je prima je gading krijgen.

Kijk anders naar Flossy's reactie op 8:30, https://youtu.be/c0AHSLpOUUA#t=8m30s

Het liedje dat hij luistert is niet het liedje in de video, maar een extreem bass heavy track. Niet representatief voor normale liedjes, maar geloof me als ik zeg dat bij dat liedje je hersenen nog natrillen, heh.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 18 september 2019 21:02]

Thanks for the reply.

OFF TOPIC:
Ik ben afgehaakt mits de launch van de nieuwe PX7 van B&W.

[Reactie gewijzigd door doubleotwo op 23 september 2019 11:13]

Ik heb nog een kleine toevoeging, van mij mag je dit ook overnemen in je review:

Na wat verder testen met de hoofdtelefoon, blijkt bekabeld afspelen via USB ook mogelijk te zijn.
Ik heb dit getest in combinatie met mijn iPad pro, welke is voorzien van een USB-C poort.

Het werkt zowel met een rechtstreekse kabel (wel bluetooth even uitzetten), als via een USB-C hub.
En via de hub werkt werkt het zowel via de USB-C poort als de USB-A poort. Daarbij werken de volumeknoppen ook nog gewoon.
In alle gevallen wordt de hoofdtelefoon tegelijk opgeladen, dus het is wel een aanslag op de batterij. Aanbevolen wordt om dan wel de hub tegelijk te voeden. Getest met de Hyper USB-C hub voor de iPad.

In geval van de USB kabel is het zelfs mogelijk om drie apparaten te gebruiken, want na het aansluiten van de hoofdtelefoon via de USB kabel, blijkt het nog steeds mogelijk te zijn om twee bluetooth koppelingen te maken.

Wat mij niet bekend is, is of de audio tussen de iPad en Sennheiser digitaal of analoog wordt verstuurd, aangezien de iPad beide ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door Jeroen O op 30 september 2019 13:28]

Prima aankoop die Momentum-3: fantastisch geluid.
Ik probeer via de audio kabel mijn S10+ GSM te verbinden met de Momentum-3 maar er komt geen geluid uit. Waaraan kan dat liggen ?
Goed dat in dit geval de USB-kabel wel werkt.
Wellicht moet je in je telefoon aangeven dat audio via de USB poort gestuurd moet worden.
Maar aangezien ik zelf geen android toestel heb, weet ik niet precies hoe dit werkt.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech