HP NX8220 PG803ET (P-M 750; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Pro) Review

bredend 30 december 2011, laatste update op 30 december 2011, 3.173 views

HP NX8220 PG803ET (P-M 750; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Pro)

Pluspunten

• Licht en plat
  • Goedkoop

Minpunten

• Plaatsing van ventilator
  • Beeldcontrast en lichtverdeling

Ik heb dit notebook en bijpassend dockingstation in september gekocht bij CentralPoint en snel binnen gekregen. De producten waren door HP goed verpakt.

Accessoires
In de doos met accessoires zitten de batterij, voeding, speciale netstroomkabel, telefoonkabel en -stekker en een opvulling in plaats van de dvd-brander. Verder de gebruikelijke handleidingen, garantiebepalingen, folders en enkele CD's en DVD's met software.

Software
Aangezien het om een business notebook gaat is er extra aandacht voor beveiliging. Dit notebook beschikt over een smartcardreader en beveiligingssoftware. Daarnaast worden de drivers voor onder andere de videokaart, draadloze adapter, bluetooth, touchpad etc meegeleverd en een CD met de handleidingen in PDF formaat. Wanneer de notebook voor het eerst word opgestart worden er enkele vragen gesteld over datum, tijd en landinstellingen om de installatie te voltooien. Vervolgens kan je een keuze maken uit het ruime assortiment van de software die gedeeltelijk voorgeinstalleerd is en die op de DVD staat. Uiteraard heb ik al vrij snel Windows opnieuw geinstalleerd vanaf de bijgeleverde DVD en dat levert een schone Windowsinstallatie op. De drivers zijn allemaal vanaf de website van HP te downloaden. Daar kan je je ook abonneren op driverupdatemeldingen. Er komen regelmatig nieuwe versies van de drivers uit.

Dockingstation
De dockingstation is meer dan een port-replicator. Als extra poorten komen onder andere beschikbaar: Composiet, line in en out, muis, toetsenbord, serieel, printerpoort, vga, DVI-?, en vier USB poorten. De voeding van de dockingstation is een stuk groter dan die van de notebook zelf, maar die hoef je gelukkig niet mee te nemen.

De rest
Over de NX8220 en NC8230 zijn al voldoende reviews geschreven. Ik zal me beperken tot mijn ervaringen.
Zaken die ik liever anders zou hebben gezien:
De positie van 2 USB poorten waar je je muis houdt kan soms lastig zijn. Een derde muisknop bij het touchpad maakt het browsen handiger. VGA en voedingskabel moeten als enige op de achterkant worden aangesloten. De ventilator zit precies boven je been als je hem op schoot hebt. De ventilator is nogal wisselvallig, het zou prettiger zijn als die meer continu zou draaien. Dit is trouwens al een stuk beter geworden met de nieuwste BIOS. Het de lichtverdeling over het scherm is niet egaal. Het contrast is niet zo hoog. Verbinding tussen laptop en dockingstation is niet helemaal optimaal. De laptop zit er iet te los in en kan dus te makkelijk losgaan.

Met de RightMark CPU Clock utility kan je gebrukmaken van het energiebeheer van de Pentium M, Bij standaard gebruik zoals internetten en dergelijke staat de multiplier op 6 en het voltage op 0.7V. De kloksnelheid is dan ongeveer 800MHz. In dat geval hoeft de ventilator niets te doen.

Het geluid uit de speakers is zeer goed, ook op een hoog volume is het een prima vervanging voor een stereo speakerset. De sterkte van het backlight is goed in te stellen en heeft ook een automatische stand door middel van een sensor onder het scherm. De behuizing is van stevig ABS kunststof met een antraciet/blauwe kleur. De plaat waar je polsen op steunen is van grijs glad kunststof en zal dus niet slijten. Als extra knoppen zitten een te configureren info en presentatie knop, een zogenaamde kill-switch om het WiFi en Bluetooth uit te zetten, en 3 knoppen voor mute, en volume. Het gewicht en formaat zijn zeer prettig.

Ik ben zeer tevreden met deze aankoop. Zeker omdat de prijs in 5 maanden alleen maar gestegen is. De nadelen zijn goed op te vangen en zijn dus geen groot probleem. Dankzij de hoge resolutie kan je probleemloos 2 digitale A4'tjes naast elkaar op het scherm lezen, wat erg handig is voor webdevelopment. Af en toe zet ik mijn CRT monitor aan om even de kleuren te controleren.

Ik geef deze notebook een 8

Toevoeging 11 augustus 2010:
Ik heb de laptop nog steeds in gebruik. De invertor van de backlight piept wel een beetje, maar niet storend. Ik heb de standaard HDD vervangen door een SSD en geupgrade naar 2GB geheugen. Hoewel website's met veel Flashanimaties of een fixed background wel trager gaan is de laptop nog steeds goed genoeg voor alledaags gebruik. Ook nog geschikt voor video's bewerken. Gezien het goede scherm is deze laptop tweedehands nog wel 200 waard.

Toevoeging 30 december 2011:
Nog steeds in gebruik! De SSD heeft het helaas begeven en ik heb gewoon de oude HDD er weer in gedaan. Hij heeft wel moeite met website's waar video's op staan en Eclipse + emulator gaan traag, maar het nog net te doen. Tekstverwerken gaat nog altijd prima! Er is wel een groene bright pixel bij gekomen. En de inmiddels tweede accu is ook al bijna aan vervanging toe.

Toevoeging 10 januari 2013:
Werkt nog steeds, maar heb inmiddels een nieuwe computer gekocht.

Toevoeging 10 juni 2013:
Verkocht voor 45 inclusief standaard en docking.

Heb jij ook een HP NX8220 PG803ET (P-M 750; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Pro)?

Inderdaad een mooi notebook, lichtgewicht maar toch met een breedbeeld scherm.. De prijs is ook goed als je kijkt naar de technische specs. Enige nadeel vind ik dat het scherm inderdaad beter kan, zelf heb ik het idee dat je de resolutie heel hoog moet zetten om echt een mooi beeld te krijgen ( minimaal 1440x960 b.v. ) Op lagere resoluties is het beeld gewoon niet echt scherp..
Ander puntje is dat bij dit type notebooks vaak Norton Internet Security is voorgeinstalleerd, en dat is een 60 dagen versie.. Daar heb je dus vrij weinig aan..
Goede survey, ben het op alle punten met je eens. Ik heb deze laptop vanaf oktober vorig jaar. Ben erg tevreden en het is inderdaad opvallend dat de prijs sindsdien stabiel (zelfs gestegen) is.
Ik gebruik deze laptop voornamelijk voor webdevelopment. De resolutie geeft een groot werkoppervlak, maar het is daarentegen soms lastig in te schatten hoe een website er op een monitor met een resolutie van 1024 bij 768 uit zal gaan zien.
Toevallig, ik doe die van mij weg na twee jaar in gebruik te zijn geweest. Heerlijke laptop, heb er 2GB inzitten en het scherm met 1680x1050 is nog steeds heerlijk.

De Pentium-m is een krachtpatser, maar single core is simpelweg ontoereikend vandaag de dag..dat en het gebrek aan Wifi N deed me overstappen naar een andere laptop met C2D en Wifi N. Toch ga ik deze HP missen :)