Specificaties Tower, 1 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 310 Review

Rrob 18 mei 2010, laatste update op 18 mei 2010, 4.192 views

Cooler Master Elite 310

Pluspunten

• vormgeving

Minpunten

• zijpanelen zitten erg vast
  • drivebays zijn erg strak
  • kast resoneert enorm door harde schijf

Ik heb deze kast gebruikt in het basissysteem voor mijn broertje. Ik heb voor deze kast gekozen omdat hij in het basissysteem van de (http://tweakers.net/revie...dget-en-basissysteem.html) zat.
Belangrijk waren de lage prijs en de looks, veel budget kasten vind ik lelijk, deze is neutraal.

geluid
De reden dat ik aan deze review begon was geluid.
In combinatie met een http://tweakers.net/price...int-f3-hd502hj-500gb.html harde schijf maakt deze kast een ontzettende herrie.

De schijf zelf is los nauwelijks hoorbaar, maar gemonteerd in een interne 3,5" bay begint de hele kast te resoneren wat een behoorlijke harde lage zoem/brom veroorzaakt.

Ik heb de schijf met koordelastiek in een 5,25" bay opgehangen waarmee het probleem opgelost is.
Daarmee ontstaat wel een nieuw probleem, aangezien alle 3,5" bays erg krap zijn en er volgens mij geen rubber oid tussen de schijf en de bay past. Een stille montage van een HD moet dus altijd in een 5,25" bay en daar zijn er maar 4 van.
In mijn geval was dat geen probleem maar het is niet ideaal.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit en afwerking zijn voldoende, de kast voelt en oogt solide. De meeste randen zijn netjes afgerond behalve die bij de voeding (au!).
De pootjes zijn helaas van hard plastic wat de stilte niet ten goede komt.

Vormgeving
Ik vind het een mooie, strakke kast. De glanzende zwarte voorkant met metallic blauwe bies maken de kast opvallend zonder overdreven de aandacht te trekken. Wel is de voorkant gevoelig voor stof.
Minder mooi vind ik dat de knoppen en ledjes in een soort nep 3,5" bay zitten.

Inbouw mogelijkheden
De kast heeft 4 externe 5,25", 1 externe 3,5" en 6 interne 3,5" bays. Meer dan voldoende volgens mij voor een basis kast. Wel is de constructie van de 3,5" bays zo dat er alleen een harde schijf inpast zonder geluids-reductie hulpmiddelen.

Koelings mogelijkheden
De kast heeft ruimte voor een 12cm fan aan de voor- en achterkant en in het zijpaneel kunnen een 12cm en een 9,2cm fan geplaatst worden. Gaten voor waterkoeling zijn er niet.
Het snoertje van de meegeleverde 12cm fan aan de achterkant is aan de korte kant. De rechter onderhoek van een mATX moederbord haalt het net, maar dat is zonder videokaart.

Installatiegemak
Ik heb het installatiegemak met slecht beoordeeld oom een aantal redenen.
De voorkant gaat erg moeilijk los, er is te veel kracht voor nodig. Ook is er (te) veel kracht nodig om de zijpanelen te verwijderen en te plaatsen, de 4 duimschroeven voor de zijpanelen zijn wel prettig.
De 5,25" en 3,5" bays zijn erg krap, het kost redelijk wat kracht om de HD en DVD te plaatsen en te verwijderen, en bij de DVD levert dit zelfs krassen op.

Het plaatsen van moederbord en voeding ging zonder problemen, voor alle drives zijn schroeven nodig maar dat vind ik absoluut geen probleem.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 310?

Ik heb ook dat harde schijf probleem. Nu met een stuk touw opgehangen in een 5,25 inch bracket, en dat is zaaaalig ^_^ super bedankt voor deze tip.
Vraag:
Is het zijpaneel met window of zonder?
Standaard zonder, je kunt deze window erbij kopen.
Als je aan de voorkant een case fan inbouwt, waar haalt hij zn lucht vandaan?

Zit er een sleuf aan de onderkant (van de voorkant) of zit er gewoon een rooster aan de voorkant (die niet opvalt op de foto's)
Alright ik heb de kast nu zelf ook dus ik kan mezelf antwoord geven (of ieder ander die zich hetzelfde afvroeg als ik)

Aan de onderkant zit inderdaad een kleine sleuf en aan het onderste gedeelte van de voorkant, waar je ziet dat het zwarte gedeelte iets naar binnenloopt, zit aan beide kanten een lang smal roostertje tussen het zwarte en grijze (bij mij oranje) gedeelte. De casefan kan dus in principe genoeg lucht aanzuigen.

Probleem is alleen wel dat precies aan de andere kant vd casefan een rekje voor harde schijven geplaatst is, die wat mij betreft ongelofelijk in de weg zit. Als ik extra schijven wil installeren gooi ik ze wel in de 3 vrije 5.25 inch sledes met behulp van fitting brackets.

M.a.w. ik heb met de haakse slijper dat rekje er gelijk uit gehaald zodat de casefan zn lucht goed en direct de case in kan blazen. (casemodding is niet alleen ledjes en neon ;) )

[Reactie gewijzigd door DaniWes op 22 januari 2011 23:49]

Ik heb dezelfde kast en die maakt inderdaad veel geluid wanneer mn hardeschijf (western digital 10 earts 1TB 64MB) actief is. Wanneer de kast open is is dit echter niet zo :P . Nu ik er nog een samsung harde schijf heb bijgestoken, zijn de harde schijven veel stiller geworden, maar toch nog hoorbaar. Al bij al een goede kast, en qua installatiegemak vond ik het zeer goed, genoeg ruimte.
Ik heb in deze 2 hardeschijven hangen, en mijn huisgenoot zelfs 4.. en wij hebben geen last van resonantie :/ En ik was van plan om weer een systeem inmekaar te zetten met deze kast, en toen zag ik deze review. Wou toch even melden dat het misschien aan jou type hardeschijf ligt, of waar de kast op staat. Bij ons staat hij bij beiden op een houten bureau...

Just my 2 cents, Cheers.
Misschien heb je wel minder last van resonantie met meer harde schijven :)

Ik weet niet waar het aan ligt, misschien heb ik gewoon pech gehad met deze specifieke kast en schijf. Wat voor schijven hebben jullie er in hangen?

In mijn geval stond de kast op vloerbedekking, maar volgens mij zou dat de resonantie alleen maar moeten verminderen.
Ok want in verschillende (video) reviews , zie ik de kast Mèt standaard een window erin
wat bij mij herrie veroorzaakte, waren de metalen covers van de 5 1/4" bays. als je zeg maar de front verwijderd, die dingen die je eruit moet breken als je bijv een 2e optische drive wilt inbouwen. die plasticen die in de front zitten, geven echter geen problemen.