Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Razer Lycosa Mirror Review

Hammer 26 mei 2010, laatste update op 17 november 2015, 2.676 views

Razer Lycosa Mirror

Pluspunten

• De looks
  • Rubber finish tot +/- 8 maanden na aanschaf
  • Led verlichting tot +/- 8 maanden na aanschaf
  • Blokkeerbare 'return to desktop' toets
  • Macro-programmeerbare toetsen

Minpunten

• Rubber finish na 8 maanden
  • Led verlcihting na dezelfde 8 maanden
  • Bouwkwaliteit
  • kras-en stofgevoeligheid
  • Klantenservice Razer

Razer Lycosa: De FPS-gamer review.

Intro.

Ongeveer een jaar geleden heb ik me, als fervent FPS-gamer, laten verleiden tot het aankopen van enkele razer-artikelen, waaronder dit toetsenbord en de Barracuda 5.1 headset. Ik was op zoek naar een plat toetsenbord, met laptop-achtige feel, en daar voldeed de Lycosa aan.

Over de Barracuda kan ik kort zijn, die heb ik, na 2 weken, weer verkocht, daar de microfoon bagger was (had een +20db boost nodig om een verstaanbaar volume te produceren echter het geluid werd daardoor bij anderen op TeamSpeak en Ventrillo schel en bijna onverstaanbaar.. kiezen of delen. De Razer klantenservice doet hier niets mee, maar het is een veelvuldig voorkomend probleem, als je er internet op nazoekt. Anyway; deze review gaat over FPS-gaming met de Lycosa, dus daar ga ik het nu dan ook over hebben! Ik ga het niet hebben over hoe het toetsenbord typt; er zijn genoeg goedkope alternatieven om mee te typen, en dat is in mijn ogen, op dit specifieke toetsenbord eigenlijk ook maar bijzaak.

De prijs.

Nu, een jaar later, schrijf ik deze review, omdat ik zie dat hier op tweakers nog niet echt gebruikerservaringen, ie. Mensen die het bord al een tijdje gebruiken, staan. De aanschafprijs destijds was 77 euro, bij de media markt. Deze prijs is tot op heden niet echt gewijzigd, wat duidt op óf goede verkopen op het huidige prijspijl, óf leveranciers die de dingen graag in voorraad willen houden. Het prijsniveau vond ik destijds best hoog, maar aangezien ik de toetsen fijn vond aanvoelen, en de led-verlichting mij wel aantrok, heb ik het bord toch gekocht. We leren later dat ik dit geld beter had kunnen sparen.

De looks.

De Lycosa ziet er erg strak uit; een zwarte mirror-finish, zwart gematteerde toetsen en de blauwe verlichting maken het een echte 'eye-catcher'. Er zit een polssteun aan die, middels een paar schroeven, gemakkelijk te verwijderen is. Dit het ik dan ook gedaan, daar ik mijn polsen graag zo laag mogelijk op het bureau wil hebben tijdens het gamen. Dit geldt voor zowel de muishand, waarvoor ik een 3mm. Q-pad XL gebruik, als de toetsenbord hand. De polssteun siert het bord; zonder ziet het er een beetje kaler uit allemaal. Verder zijn 2 USB-aansluitingen op het bord te vinden, en een audio in-en uitgang. Ik gebruik die allemaal niet, omdat mijn gevoel mij doet geloven dat het altijd beter is de aansluitingen op het moederbord te gebruiken, dan aansluitingen op externe apparatuur. Of dit steek houdt weet ik niet, maar voor mijn gevoel wel, dus voor mij is het waar. Middels een tip-toets rechts boven, in de vorm van een razer-logo, is de verlichting te regelen in 3 standen:
  • Alle toetsen verlicht
  • Alle toetsen onverlicht
  • Alleen WASD verlicht
Ook zijn er tip-toetsen die dienen voor de bediening van media-software, maar deze heb ik eigenlijk nooit gebruikt. Ik vind de tip-toetsen vrij slecht reageren, soms moet ik er 3-4 keer over wrijven, voordat de verlichting switchte. Nu, een jaar later, doet het touchpad helemaal niets meer, en kan ik dus de verlichting niet meer uit zetten. Minpunten!

een flitsend bordje!

De features en het gebruik.

Door de fabrikant opgegeven features:

-1- Keytop with non-slip rubber finish
-12- One integrated USB extension port
-13- Approximate size:
469mm (length) x 168mm (width) x 15mm (height) - without wrist rest
469mm (length) x 221mm (width) x 15mm (height) - with wrist rest

Een en ander is na te lezen op:
Razer Lycosa

Het toetsenbord, dat ik tijdens COD4 en UT99 sessies aan extreem gebruik heb blootgesteld, verhoudt zich tijdens de eerste 8 maanden prima. Ik zal trachten alle genoemde specificaties te behandelen, en deze vergelijken met mijn logitech ultraX flat, om te zien of er, voor mij merkbare, verschillen te vinden zijn.
Om een maat aan te geven: Ik game gemiddeld 1-2 uur per dag, weekenden meegerekend. (soms enkele avonden niet, maar in het weekend wat langer, iets in die trant)

Allereerst de rubber finish. Zoals gezegd, de eerste 8 maanden houdt het rubber goed stand tegen mijn game-geweld. Na deze 8 maanden echter, begint het de eerste slijtageplekjes te vertonen, die daarna rap groter worden. Vooral de D, Spacebar en linker-shift moeten het ontgelden, maar ook de A, S en W krijgen het zwaar te verduren. Het resultaat: Felle lampjes en lelijke toetsen. Vette minpunten hier dus: Een 'gamer-toetsenbord' van 80 euro moet hier tegen kunnen.

enkele minpunten van het keyboard in beeld; krassen, vegen en loslatend rubber

Over de backlight verlichting en het touchpad hebben wij het reeds gehad. Minpunten, daar dit nu niet meer functioneerd.

De responsetijd van de toetsen is prima, maar ik merk eerlijk gezegd geen verschil tussen deze plank of mijn oude vertrouwde Logitech tijdens het spelen van FPS; wellicht dat er games zijn die hier wel merkbare verschillen tonen, echter voor mij geen reden tot aankoop van deze plank. Dit geldt ook voor het anti-ghosting gebeuren.. Geen idee wat dat precies inhoudt, maar is het niet merkbaar, dan is het in mijn ogen niet belangrijk. Ook kon ik geen wezenlijke verschillen ontdekken in het aantal toetsen dat gelijktijdig ingedrukt / geregistreerd worden. Dit zijn er volgens mij bij deze plank 7, en bij de logitech zijn dat er 5; en met 5 vingers aan mijn linker hand, bij beide planken dus voldoende.

De gaming-mode option is wel erg fijn; de 'return to desktop' toetsen kunnen uitgeschakeld worden middels de bijgeleverde software (die ik persoonlijk niet erg gemakkelijk in het gebruik vind), wat ideaal is. Nooit meer per ongeluk tijdens een heavy battle gedesillusioneerd op de desktop belanden! Dit heb ik bij de Logitech overigens nu opgelost door een kunststof plaatje onder de 'desktop-key' te duwen.

De conclusie.

Het toetsenbord ziet er verleidelijk uit, Razer weet het prima te verkopen, maar maakt een hoop van de beloften niet waar. Echte merkbare verschillen met een toetsenbord van een eurootje of 15 zijn alleen de verlichting, de rubber-finish en het programmeren van de toetsen. Van dat laatste heb ik geen gebruik gemaakt. Alles wat ik wil programmeren, doe ik op mijn G9. Achteraf gezien, voor mij dus geen enkele reden om 60 euro meer te betalen voor dit toetsenbord. De bouwkwaliteit laat eveneens te wensen over, dus Razers overprized productscala laat ik vanaf nu lekker links liggen. Ik heb het gevoel dat hun producten niet aan echte tests onderworpen worden alvorens ze te launchen, iets wat mijn inziens wel verwacht mag worden in deze prijsklasse / in dit marktsegment. Dit toetsenbord krijgt van mij, gaming-wise, een onvoldoende; voor 80 euro mag je, zeker in het toetsenborden aanbod, meer verwachten.

Ook de klantenservice laat te wensen over; ze geven toe dat de knoppen best eens na kunnen laten, door te zeggen dat wanneer deze tijdens de garantieperiode slijten, dit niet onder garantie valt, maar onder normale slijtage.. Wat een onzin; als ik iets koop met 1 of 2 jaar garantie, dan valt daar alles onder, tenzij expliciet vermeld dat deze of gene onderdelen daar niet onder vallen. Dit was mijn laatste Razerproduct in ieder geval.

Correspondentie:

RMA aanvraag loopt uit op niets, zie onderstaande correspondentie:
Van: Marley, Questcontrol BV (mailto:marley@questcontrol.net) namens Questcontrol (mailto:info@questcontrol.net)
Deze afzender ken je mogelijk niet.Markeren als veilig|Als ongewenst markeren
Verzonden: woensdag 19 mei 2010 9:24:50
Aan: Dennis . (mailto:ztereophonic@hotmail.com)
1 bijlage
attf8a85.bmp (92,7 kB)

Beste Dennis,

De knoppen vallen inderdaad onder slijtage en dat valt niet onder garantie.

Het beste kunt u nog een keer naar de winkel terug gaan, gezien het bord ook andere gebreken vertoont.

Kunt u tevens aangeven bij welke winkel u het product gekocht heeft?

Met vriendelijke groet,

Marley Hasselbaink

QuestControl B.V. – Knowledge of Gaming
Postbus 2221 – 1500 GE Zaandam – The Netherlands
Phone: +31 75 670 73 68 | Fax: +31 75 670 73 71| E-mail: mailto:sales@questcontrol.net | Web: www.questcontrol.net

NB. Nadat ik gemeld had dat ik bezig was aan een review (een draft had ik bijgevoegd), geen reaktie meer mogen ontvangen. Way to go, Razer!

In gebruik: April 2009
Defect/ uit gebruik: Mei 2010

de razer met op de achtergrond zijn vervanger

Updates:
18-5-2010: Aantal gelijktijdige toetsen getest: 7 voor de razer, 5 voor de Logitech.
26-5-2010: correspondentie Razer toegevoegd.

Heb jij ook een Razer Lycosa Mirror?

Heb jij ook last van dat niet elke toets evenveel licht geeft? Hier werkt het bordje na 2 maanden nog prima (incl mediatoetsen) maar dit beloofd niet veel goeds, gelukkig game ik niet zo fanatiek meer.
ja, dat heeft deze ook, maar dat ligt volgens mij aan het feit dat niet iedere toets op dezelfde locatie voorzien wordt van licht. Niet iedere toets heeft zijn eigen led-lampje volgens mij, waardoor sommige toetsen meer licht krijgen dan andere toetsen.
Positieve info over razer: ik heb dit keyboard ooit 2 jaar geleden oid gekocht toen hij net released was. Helaas was het de bugged serie, dus knipperend backlight en hangende keys. Uit frustratie het bord ergens in de kast gegooid en logitech gekocht. Nu dacht ik 2 weken geleden: dom dat ik niet germa'd heb, voor dat geld..

Daarop heb ik razer gemaild, het verhaal uitgelegd. En raad eens.. nu, 2 weken later, zit ik met een splinternieuwe lycosa (wel mirrored edition, rubber was slecht leverbaar), die mij na het uitwisselen van adresgegevens, serienummer en de bon, direct is toegestuurd vanuit Duitsland! Ze hoeven de defecte niet eens terug, en de garantie was al een jaar verstreken! In mijn ogen een hele nette service.
Tot zover de goede service van Razer...

Van: Marley, Questcontrol BV (marley@questcontrol.net) namens Questcontrol (info@questcontrol.net)
Deze afzender ken je mogelijk niet.Markeren als veilig|Als ongewenst markeren
Verzonden: woensdag 19 mei 2010 9:24:50
Aan: Dennis . (ztereophonic@hotmail.com)
1 bijlage
attf8a85.bmp (92,7 kB)

Beste Dennis,

De knoppen vallen inderdaad onder slijtage en dat valt niet onder garantie.

Kunt u tevens aangeven bij welke winkel u het product gekocht heeft?

Met vriendelijke groet,

Marley Hasselbaink

QuestControl B.V. – Knowledge of Gaming
Postbus 2221 – 1500 GE Zaandam – The Netherlands
Phone: +31 75 670 73 68 | Fax: +31 75 670 73 71| E-mail: sales@questcontrol.net | Web: www.questcontrol.net

From: Dennis . [mailto:ztereophonic@hotmail.com]
Sent: dinsdag 18 mei 2010 15:15
To: sales@questcontrol.net
Subject: Razer Lycosa, rubber finish laat los

Geachte,

ongeveer een jaar geleden heb ik een razer lycosa keyboard gekocht. Ik ben FPS-gamer en ga vaker naar lanpartys. Doordat ik het bord vaak gebruik, laat nu het rubber van de toetsen los, en de winkel wijdt dit aan normale slijtage. Ik ben het hier echter niet mee eens; het toetsenbord was namelijk duur genoeg om langer mee te kunnen. Het betreft de spacebar, de D en de left-shift die het meeste te leiden hebben, en hier is het dan ook duidelijk zichtbaar. Toegevoegd een foto.

Ik had deze vraag waarschijnlijk niet gesteld als het bord niet meer defecten vertoonde, maar vanaf vorige week is de verlichting niet meer uit te zetten/ te bedienen, en de spacebar is niet meer goed te bedienen (springt niet goed meer terug).

Graag verneem ik van u wat ik nu kan doen. Kan ik bij u een RMA aanvragen?

met vriendelijke groeten,

Dennis Hinskens.
Zoals ik al zei, beter rechtstreeks Razer contacteren, die stellen zich heel anders op (tenminste tegen mij was het direct terzake, gegevens opvragen en bordje wisselen!)

Dit heb ik je ook gestuurd in reply op je vraag die je PMde
Bedankt voor de info! Kun je mij zeggen waarnaartoe je gemailed hebt? Ik heb zojuist naar sales[at]questinfo.net gemailed, maar ik weet niet of dat juist is?

Klinkt inderdaad prima, en is dus zeker een poging waard! :)
Edit: was als reaktie op gijsiej bedoeld, echter had ik niet op het tekstballonnetje naast zijn naam geklikt, waardoor de reaktie op deze plek terecht kwam.

[Reactie gewijzigd door Hammer op 18 mei 2010 14:33]

Het moet inderdaad niet kunnen dat zo'n prijzig toetsenbord binnen een jaar zulke mankementen vertoond.
Heb je 't bordje al terug naar Razer gestuurd voor RMA?
Nee, daar heb ik nog niet over nagedacht eerlijk gezegd. Ik heb een nieuwe logitech ultraX besteld, maar wellicht dat ik inderdaad eens met Razer ga mailen, bedankt! :)

EDIT; Inmiddels gemaild met foto naar Razer benelux. Ben benieuwd ^^ De review wordt aangevuld met de correspondentie cq. afhandeling van de klacht :)

[Reactie gewijzigd door Hammer op 18 mei 2010 15:08]

kijk dit zijn nou nuttige reviews, niet meteen wanneer je het product koopt meteen alleen de mooie features tonen, maar nu ook de duurzaamheid.
Dit zou voor mij dus betekenen dat ik zo'n toetsenbord niet koop...:P
Bedankt, en inderdaad; liggen laten ;)
Gelukkig heb ik dit bord nooit gekocht, was me ook bekend dat razer nogal moeilijk is met garantie.
Ik heb toen der tijd de logitech illuminated keyboard gekocht, onder tussen heb ik me 3e daarvan al weer soepel getikt.
(de top layer komt er hier ook af na een paar maanden) Maar dit komt door het spelen van stepmania
Als je de Mirror had gekocht had je iig geen last gehad van slijtende toetsen :) IMO is de mirror ook fijner dan de normale lycosa, die jij gebruikt hebt, maar je plaatst echter een review over de lycosa mirror terwijl je de normale lycosa hebt gebruikt ;). Dat klopt niet. Ik heb zelf ook de rubber versie gehad zeg maar, die inderdaad slijtage sporen vertoonde en mankementen heeft. Heb die RMA gestuurd en een mirror terug gekocht, daar heb ik nooit problemen mee gehad qua gebruik. Verder prima toetsenbord hoor. Als echte gamer weet je dat je je microfoon nooit op je toetsenbord moet aansluiten maar direct op de geluidskaart.

DIt is de mirror met glimmende topfinish:

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 26 mei 2010 10:42]

Als je de review had gelezen, dan wist je dat ik de microfoon/headset niet op het tobo had aangesloten... Best onaardig, een slechte beoordeling geven, terwijl je de review niet eens goed gelezen hebt ;)

Dat ie in de verkeerde rubriek staat, is ook al bekend, hier heb ik al een topic voor geopend op het forum.
Nee dat was ook niet als verwijt bedoelt, meer als algemene opmerking. Soms zie je foto's op lanpartys van gamers en die pluggen hun headset doodleuk in op hun tobo, ja dan krijg je idd niet de beste geluidskwaliteit ;)

Misschien vragen om deze review te verwijderen en opnieuw te plaatsen?

Verder ben ik het met je eens hoor wat betreft de slijtende toetsen e.d., dat heb ik zelf ook ondervonden en ook juist om die redenen terug gestuurd. Zo'n duur tobo moet gewoon lang meegaan, punt uit.

Wellicht kun je een dealtje sluiten om de echte mirror omgeruild te krijgen voor deze? Denk dat die je een stuk beter bevalt.

Nog een vraagje, waarom gebruik jij de polssteun niet als ik vragen mag?
Dat staat ook in de review :p

quote: "Dit het ik dan ook gedaan, daar ik mijn polsen graag zo laag mogelijk op het bureau wil hebben tijdens het gamen. Dit geldt voor zowel de muishand, waarvoor ik een 3mm. Q-pad XL gebruik, als de toetsenbord hand."
belachelijk dat zoiets relatief duurs zo snel kapot gegaan is

Edit: Mooi revieuw verder duidelijke plaatjes.
heb zelf een tarantula. moet zeggen dat ik wel erg gehecht ben aan de knopgrootte van razer. had hiervoor een logitech g15 en daarna een saitek cyborg. tot nu toe bevalt razer wel het beste

[Reactie gewijzigd door Esxca op 18 mei 2010 17:49]

Duidelijke review :) Qua uiterlijk ben ik wel fan van razor spulletjes, maar de kwaliteit laat inderdaad nog wel eens te wensen over...