Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Left 4 Dead 2, PC (Linux, macOS / OS X, Windows) Review

kKaltUu 16 december 2011, 2.770 views

Left 4 Dead 2, PC (Linux, macOS / OS X, Windows)

Pluspunten

• Zombies
  • Kettingzagen
  • Verbetering gameplay
  • Verhaallijn

Minpunten

• Bots
  • Ragequitters

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Na een tijd L4D1 gespeeld te hebben was ik verheugd toen ik hoorde dat L4D2 uitkwam.
Meteen een pre-order gedaan, en nadat het spel een behoorlijke tijd uit is, lijkt het mij wel tijd om dit spel te beoordelen.

Het verhaal
Het verhaal ging in het eerste gedeelte erover dat een groep van 4 overlevenden, 2 weken na de infectie een uitweg zochten uit een rond New York gelegen stad. Dit doen ze door samen te werken en zo uiteindelijk gered worden door 1. een helikopterpiloot, 2. een vriendelijke schipper, 3. een vriendelijke vliegtuigpiloot, 4. het leger en ook door (bij de DLC uitgekomen) hun eigen opgepimpte bus.

Bij de introductie van Crash Course bij L4D1, was er in de saferoom een map te vinden, waar er al gehint zou worden dat het volgende gedeelte rond New Orleans zich zou afspelen.

Uiteindelijk is dit ook zo, om nog specifieker te zijn, in Savannah.
Hier leer je op het dak de 4 hoofdrolspelers kennen.
Coach, Ellis, Nick en Rochelle (maar niemand moet haar).
Dit keer loodst het verhaal je door de verschillende campaigns.

Dead Center
Vecht je weg door het hotel, door de straten en uiteindelijk naar een winkelcentrum om de stockcar te stelen van racecar legende Jimmy Gibbs Jr.

The Passing
De auto staat voor een open brug, met de hulp van de originele helden uit het eerste deel kom je door een soort burbon street, in een onderwatercomplex om vervolgens een finale in de port te doen waardoor je de brug kan verlagen.

Dark Carnival
Na al die moeite moet je toch afscheid nemen van de auto, een file heeft de snelweg verstopt, in de buurt van het themapark Whispering Oaks.
Deze campagne neemt je mee door verschillende attracties om te eindigen in het stadion, waar het concert van de Midnight Riders zich zou moeten afspelen, helaas is het concert afgelast, maar al het vuurwerk is er nog wel, waarmee je de aandacht van een helikopter kan aantrekken.

Swamp Fever
Helaas was de piloot ge´nfecteerd en heeft Nick de piloot uit z'n ondode staat verholpen.
Jammer genoeg voor jullie, zijn jullie in het moerassige gebied terecht gekomen en moet er door de drassige grond gelopen worden om uiteindelijk bij een herenhuis een radio te vinden. Hier ontmoeten jullie de vriendelijke schipper Virgil.

Hard Rain
Een boot heeft brandstof nodig, alleen dat is niet zo makkelijk te vinden.
De groep wordt afgezet bij een benzinestation, maar zoals te verwachten is er niets te vinden, op grond van aanwijzingen speelt het verhaal zich verder af door een suikerplantage naar een ander benzinestation.
Hoe verder jullie komen, hoe slechter het weer wordt, en dit is ook te merken in het spel zelf, in waardoor er geen hand voor ogen gezien kan worden.

The Parish
De laaste campagne! Het leger trekt zich terug uit New Orleans en gooit de stad plat. Aan jullie de taak om op tijd bij het vertrekpunt te zijn die wordt opgedoekt.
Deze campaign heeft een behoorlijk leuk einde met een rolling crecendo, wat betekent dat het golf na golf aan zombies op je afstuurt.

De gameplay
Het spel zelf bestaat uit verschillende gamemodi, waarvan de 4 belangrijkste:
  • Campaign
  • Versus
  • Scavenge
  • Survival
De bots
De bots zijn een punt van irritatie. Als je niet genoeg teammaten hebt, is er een bot die de plek inneemt van de 4e survivor.
Deze zijn over het algemeen redelijk en zorgen niet voor problemen, alleen bij een charge, of een tankaanval hebben deze sporadisch last van zelfmoordneigingen.

Ook hebben de bots rare glitches waardoor een tank bijv. vast komt te zitten achter een muur, of een hunterpounce mislukt vanwege dat een bot ineens 180graden draait en je melee'd.

Geluid
Geluid speelt een grote rol in het spel.
De zogenaamde Crecendo Events (spannende momenten waarop een horde komt) wordt altijd ingeluid met een verandering in het achtergrond deuntje
Ook is een microfoon van vitaal belang, vanwege dat er goede communicatie moet zijn met je teammaatjes.
De verschillende soundtracks zijn hier te vinden

Replaywaarde
Left 4 Dead 2 heeft 6 campaigns, die elk uit ongeveer 4 mappen bestaan. Door deze te spelen is de speler een aantal uurtjes zoet.
Als dit niet genoeg is, zijn er verschillende gamemodi, waar op moment van schrijven nog ongeveer 10 extra toegevoegd worden (zoals Chainsaw Massacre of Last Gnome on Earth).
Door de AI Director zijn sommige mappen ook dynamisch, zodat er rekening gehouden moet worden met verschillende paden en zou het traject niet altijd hetzelfde mogen zijn.

Kwaliteit & stabiliteit
De prestaties van L4D2 zijn redelijk.
Ik het het spel getest op twee systemen, een met een AMD athlon x64 6000+ en een Nvidia 6800GT, deze draaide het spel op ~30 FPS, waarintegen een systeem met een Intel Q9550 en een Nvidia NGTX260 het spel op ~140 FPS draait.
Dit spel is gebouwd op de source engine, waardoor er veer belasting komt op de processor ipv de videokaart, dit is tevens ook het eerste spel van valve waar multicore rendering in is gebouwd.
Bij problemen is het vaak zaak om een 'verify integrity of gamefiles' te draaien, dit lost 90% van de problemen op.

Tot slot wil ik voor verdere discussie over het spel zelf verwijzen naar het topic op GoT

Even extra: dit is geschreven voordat the sacrifice of cold stream (of the passing) was toegevoegd. Huidige gameplay kan veranderd zijn. Tegenwoordig werken er een aantal features niet op de spel (zoals serverkey) en zijn er genoeg mods te vinden op de volgende site:
l4dmaps

Ook voor het laatste nieuws over gamemodes en de sales staat dat op de officiele l4d site op l4d blog

Heb jij ook een Left 4 Dead 2, PC (Linux, macOS / OS X, Windows)?

Reviews door de redactie

Goede review, het is idd een vermakelijk spel. En die bots zijn met enige regelmaat meer dan irritant
Team Fortress 2 heeft ook al multicore rendering hoor (bron) en bij L4D1 zat het er al van bij het begin in als ik me niet vergis :)
Goede review :D er word goed gezegd wat goed is.;)
De bots zijn trouwens inderdaad redelijk goed afgezien van wat kleine foutjes :P
Het enigste wat echt irritant is aan de bots is dat ze soms de meest rare routes gebruiken om ergens te komen vind ik :P of dat ze opeens voor je langs rennen :P

Testte je de FPS trouwens met de instellingen op max? Aangezien een 6800 er 30 fps op haalt is dat best knap vind ik :o Maar zoals je al zei loopt het voornamelijk via de processor, en een AMD athlon x64 6000+ is dus wel een voordeel.

Ik mis alleen wel de oude karakters. De nieuwe zijn mischien wel toepasselijker dan een ?advocaat, een meid, een veteraan en een biker, maar toch waren de eerste karakters beter op een bepaalde manier :P
Goeie review, alleen je liegt wel.. ik wil alleen maar met Rochelle spelen.. zodat ik haar kop niet hoef te zien :D
Niemand moet Rochelle met d'r paardengelach, zoey was veel beter.
toen vocalize nog kon: "game over man, game over"
Zoey was lief, Rochelle is een bitch... Coach is ook niet zo sterk als Nick en Ellis. Zou graag willen dat na de L4D1 DLC de groep 'samen' verder gaat met: Zoey, Francis, Nick, Ellis. Wat mij betreft de perfecte groep.
Het concept dat bots spelers overnemen zo gauw als ze quitten, wat nogal wel eens gebeurt in L4D, is best wel goed. Jammer dat die bots alleen van die stomme dingen doen. Ik heb zelf alleen de eerste L4D, en daar doen ze ook alleen maar domme dingen, als op Witches schieten. 8)7
Dat is juist realistisch, ik zie het regelmatig echte mensen doen :P
Mooie review, komt ook helemaal overeen met hoe ik over de game denk. :)
Goede review :) Ik moest wel lachen om het filmpje met de bots :D
Dat is niet dom !! dat ruimt het gelijk op :P
Het irritantste van Left 4 Dead 2 is dat als je een beetje lekker aan het spelen bent, en ook aan het winnen, mensen al snel gaan ragequitten. Valve/Steam moet hier echt eens naar gaan kijken.