Specificaties 4,3" scherm met kaart van Europa en Live Services (abonnement) - Bekijk alle specificaties

TomTom XL LIVE IQ Routes (Europa) Review

Woudloper 18 mei 2010, laatste update op 17 november 2015, 4.402 views

TomTom XL LIVE IQ Routes (Europa)

Pluspunten

• Makkelijk en eenvoudig te installeren
  • Snelle opstart
  • Up-to-date kaarten

Minpunten

• Stevigheid EasyPort;;
  • Stabiliteit van de navcore (diverse reboots)
  • Kwaliteit HD Traffic

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 4
Met deze review wil ik mijn bevindingen en opmerkingen geven rondom de TomTom XL die ik een week in gebruik heb. De keuze is op een dedicated navigatiesysteem gevallen aangezien dit naar mijn idee meer voordelen heeft ten opzichte van het aanschaffen de software en een losse iPhonehouder. De prijs was evenredig en het grote voordeel wat ik zag van een los navigatiesysteem is dat het uitwisselbaar is tussen de diverse gezinsleden.

Eerste indruk
Na een visuele vergelijk van diverse navigatiesystemen bij de Mediamarkt heb ik gekozen voor de Tomtom XL Live aangezien deze naar mijn mening de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. Bijkomend voordeel is, is dat de interface en bediening overeenkomt met de TomTom navigatie software die op mijn Windows smartphone aanwezig was. De afwegingen waren:
  • Mooi uiterlijk en makkelijke montage op autoruit;
  • Bedieningsgemak;
  • Rijstrookadvies.
De ingebruikname
Het ingebruik nemen van de TomTom ging vrij eenvoudig. Uit de doos kon de EasyPort-houder op het raam gemonteerd worden en vervolgens klik je de TomTom erop. Voor het bevestigen van de autolader moet de TomTom wel van de EasyPort-houder gehaald worden, aangezien je anders de mini-usb aansluiting lastig aangesloten krijgt. Het koppelen en loskoppelen van de TomTom uit de EasyPort-houder is wel een minpunt aangezien dit in eerste instantie niet eenvoudig gaat.

Na aansluiting op het raam en het aanzetten van de TomTom krijg je een standaard aantal vragen (licentie, invoeren datum/tijd, weergave instellingen, thuis-lokatie, etc) kon de route worden ingevoerd. Omdat de TomTom niet eenvoudig te bedienen is als hij op het raam is bevestigd is het voor het doorlopen van meerdere menu's en stappen is het makkelijker om de TomTom uit de EasyPort-houder te nemen en zo door deze stappen te lopen.

Eenmaal doorlopen was de eerste autorit van werk naar thuis eenvoudig en gaf HD Traffic keurig een extra reistijd aan en alternatieve route.

In de doos tref je de volgende zaken aan:
  • TomTom;
  • TomTom EasyPort-houder;
  • Autolader;
  • USB Kabel;
  • Klein instructieboek.
Adviezen en navigatie
Aangezien een eerste reis van werk naar huis niet voldoende is, is de software ook getest op een reis van 2 uur van het midden van het land naar Goeree-Overflakkee en weer terug. Tijdens die reis zijn de nodige bevindingen gedaan over het langdurig gebruik van de navigatie.

Gedurende de heenreis gaf het navigatiesysteem een goed advies. Via Utrecht, Gouda, Rotterdam richting Goeree-Overflakkee. Alleen bij Rotterdam werd een andere route gekozen in plaats van het advies. Na een korte herberekening stuurde het systeem me richting de Beneluxtunnel. Wel viel op dat TomTom niet goed overweg kon met diverse 80 km stroken. Bij de ring Utrecht gaf het systeem A. aan dat ik te hard reed en B. gaf hij aan dat ik trajectcontrole had. Dit was onterecht aangezien ik op de A12 reed en niet op de binnenring.
Verder krijg je bij rotondes met een snelle passeerstrook niet advies hoe je deze moet aanrijden, ofwel TomTom heeft deze wegsituaties nog niet in hun kaarten verwerkt.

Gedurende de terugreis diverse onhandigheden meegemaakt. Zo stuurt TomTom je binnendoor via Ouddorp en Goedereede vanwege langzaam rijdend verkeerd op de N57. Verder stuurt TomTom je bij de wisseling van de N57 naar de A15 je binnendoor Rozenburg. Ook tijdens deze reis stuurt TomTom je via de Brienenoordbrug, echter wanneer je dan vervolgens de A4 (Beneluxtunnel) neemt geeft hij je zelfs na het passeren van de tunnel het advies om om te keren en via de A15 te gaan.

Bevindingen
  • Bij 4 uur durend gebruik 3 x een herstart meegemaakt;
  • Tijdens bezoek aan benzinepomp (langs de snelweg) herberekening van de route;
  • Bij negeren advies niet direct een nieuwe logische route;
  • Door HD Traffic vreemde omleidingen door binnenwegen;
  • Maximumsnelheid niet correct aangegeven.
Ongeacht diverse kritische kanttekeningen ben ik tevreden met het TomTom navigatiesysteem. Het blijft wel een wijze les om ook de route vooraf te bekijken/visualiseren met bijvoorbeeld Google Maps aangezien het advies niet altijd logisch is. HD Traffic werkt erg goed en je krijgt regelmatig een update van je reistijdveranderingen, ook past TomTom snel je route aan zodat je alsnog op tijd op je bestemming bent.

Heb jij ook een TomTom XL LIVE IQ Routes (Europa)?

Even flauw doen: ook op de doorgaande A12 rijbaan bij Utrecht heb je een traject controle. Wel is de maximum snelheid daar 100.

Ik vraag me dan af: Wilde Tomtom jou over de parallelbaan sturen? Met andere woorden, gaf TomTom na Bunnik aan dat je rechts aan moest houden? Dan is het logisch dat TomTom de maximum snelheid op 80 aangaf, aangezien het in die gevallen toch lastig te bepalen is of je hoofd of parrallel rijdt. Indien TomTom je gewoon over de hoofrijbaan heeft geleid, is het een flinke fout als de maximum snelheid van 80 aangegeven is. Bij twijfel moet een navigatiesysteem mijns inziens er van uitgaan dat je de route volgt die aangegeven is.

Wat betreft het HD traffic. kan je ook instellen dat TomTom alleen maar aangeeft dat er opstoppingen verderop zijn en dan de keuze aan jou laat om een alternatieve route te kiezen? Dat deed mijn navigatie altijd. Alternatieve route voorstellen, maar deze wel door mij laten bevestigen. Ik verwacht dat zeker van een apparaat dat op verkeersproblemen reageert, aangezien mijn ervaring is dat de alternatieve route waarmee een navigatiesysteem vaak nog vaster staat. (de alternatieve routes die wel doorrijden zijn vaak zo klein dat een nav systeem deze nooit als alternatief ziet)

Het volhouden van omkeren terwijl je de Beneluxtunnel inreed kan ook komen door dat er verkeersproblemen op de ring noord gemeld zijn natuurlijk. Ik snap sowieso de keuze voor Benelux - Ring Noord - Gouda niet, aangezien A15 - Brienenoord - Gouda normaliter (en zeker tijdens de spits; de file op de A20 is een stuk trager dan de file op de A16) stukken beter doorrijdt. En je op de ring noord Trajectcontrole met 80 hebt. Logische keuze dus van TomTom, maar wederom raar dat TomTom zich niet aanpast aan de keuze van de berijder.

Verder een goede review. Heeft bij mij alleen wel de twijfel gebracht of deze TomTom voor mij een goede keuze zal zijn.