AOpen GeForce FX5200 128MB (Passief) Review

QBurton 27 februari 2006, 1.416 views

AOpen GeForce FX5200 128MB (Passief)

Pluspunten

• Pasief gekoeld dus geen geluidproductie
  • Prijs is laag
  • VGA DVI TV-OUT

Minpunten

• Prestatie slechter dan vorganger (Ti4600)
  • Onderstuent geen oudere AGP poorten meer.
  • Softwarematig overklokken maakt geen verschil tussen instellingen

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Ik dacht dus ff een kaartje kopen voor mijn oude PC up te graden, omdat die WoW net niet aan kon en mijn vrouw niet mee kon doen

Daar zat een oude G-Force 2GTI in, die echt nog aardig wat nieuwe games goed weer gaf. Prijs voor 4 tientjes (euro) kon ik nog wel missen. In mijn eigen PC zat een geforce Ti4600 actief gekoeld, deze wou ik er graag zo houden, omdat de config gewoon goed was.

Echter helaas pindakaas blijkt de kaard geen goede 3D ondersteuning te hebben op AGP poorten die lager dan 8X AGP zijn en dus mijn 4X AGP de videokaart gaat flippen bij 3D weergave. Dus nog geen WoW voor mijn vrouw. De kaart maar eens in mijn PC gehangen en daar werkt hij.

De Ti4600 in mijn vrouws PC gehangen en die doet het nu goed kan ook WoW spelen joepie!! Maar ik moest mijn instellingen wel naar beneden zetten omdat de kaart er best veel moeite mee had bij te blijven op de resolutie waaorp hij bij de Ti4600 stond. Vreemd want je zou denken een hogere versie dus betere prestatie.

Nou ja hij is software matig over te klokken (uiteraard met een standaart note afgeraden door de fabrikant) Het baar echter niet om hem dan lekker te laten lopen.

Dan is er nog wat, als ik lang game begint hij hier en daar moeite te krijgen de kaart is dan behoorlijk warm. Pasief gekoeld zit er voor mij dus niet meer in, de heatsink heeft wel een behoorlijk oppervlak, maar de warmte stijgt op en blijft dus tegen de kaart hangen... Misschien beter een dektopmodel te nemen? Of ombouwen en zelf een fan erop maken.. Het voordeel is wel dat het lekker stil is, hoewel ik de oude niet boven mijn voeding uit hoorde komen

Beetje pech voor mij de kaart kan niet terug, want hij werkt gewoon naar behoren, dus speelt mijn vrouw op een ouderre PC WoW op een zelfde resolutie, als ik op mijn nieuwerre PC met een zogenaamd nieuwere videokaart.

Heb jij ook een AOpen GeForce FX5200 128MB (Passief)?

"Vreemd want je zou denken een hogere versie dus betere prestatie."

dit is lang niet altijd het geval kijk is naar een gf 6200 en ee gf fx5700 of 5900 de 6200 is een stuk slechter dan die andere 2 volgens mij tenminste
correct me if i am wrong
Onzin, een 6200 trekt een 5700 er uit. En eenmaal unlocked / overclocked naar 6600gt (ja dat wil in 90% van de gevallen) die 5900 misschien ook nog wel.

6200 heeft dezelfde core als 6600 / 6600gt. (Uitzondering de 6200 pci-e turbocache die heeft een andere core)
Als ik het goed voorheb dan gaat het om dit kaartje.

Die heb ik zelf ook en steekt nu in de gezinscomputer. De prestaties zijn inderdaad (en zeker in DX9.0) om te huilen maarja, wat verwacht je nu van een budgetkaart?

Ik heb deze kaart echter in mijn vorige hoofdcomputer gehad en die had een 4x AGP slot en dat werkte prima. Misschien moet je eens proberen om "fast writes" in je BIOS of drivers uit te zetten, dat wil soms vage problemen oplossen.

Verder ben ik het met je eens dat de kaart nogal warm wordt ondanks het relatief grote (doch lage) koelblok. Ik vermoed dat de warmte niet goed over de breedte van het blok wordt verspreid en aangezien het blok zeer lage vinnen heeft wordt het midden erg warm en koelt het niet echt optimaal.
Het gaat om deze kaart:

4X AGP werkt wel, geeft dus wel problemen in 3D.

Op de doos staat ook alleen maar 8X AGP, dus vandaar de gedacht dat hij niet 4X compactible is. Maar, ik zal je aangegeven instelling eens proberen. Bedankt voor de tip iig!
Ik heb zelf ook zo'n kaartje gehad... Was niet erg onder de indruk van de prestaties... Ik heb in een oudere pc een Geforce 4 TI4200 128MB (AGP 4x) en deze is bijna 2x sneller met 3dMark2003 dan die FX5200 (AGP 8x)...

Geen aanrader dus...

Trouwens QBurton komt me bekend voor.. Is that you Q? ook Metallica-fan?
Yep, Metallica-Fan... Maar waarvan ken ik jou dan van?

Q is 1e letter naam en Burton, tja je weet vast zelf wel wie dat is :)
Je hebt helemaal gelijk dat de prestaties van de FX5200 bijzonder laag zijn. Ik heb zelf een GeForce3 Ti200 (traagste GF3) en op niet-directX 9 spellen werkt hij gewoon dik sneller! Voor de grap 3DMark2001SE gedraaid met beide kaarten:

FX5200 (128MB): 4100 punten
GF3Ti200 (64MB): 7800 punten!

Voor vergelijkingen van veel (iets oudere) kaarten:
niet vergeten dat de ti4600 de topkaart was van de 4k series en dat de fx5200 de meest goedkope kaart van de fx serie is
agp 4x of 8x zul je denk ik weinig merken bij deze kaarten. de bandbreedte van 4x agp is groot genoeg om volledig van de prestaties van deze kaarten gebruik te maken.

Kijk maar naar de ti 4200 8x agp. Dit was een aparte versie om de "snelheid" van 8x agp te demonstreren. Echter, de snelheidswinst was vrijwel onmerkmaar en toen hebben ze de snelheid van het geheugen maar 25 mhz omhoog gegooid |:( .