Sitecom WL-060 Wireless Audio Transmitter Review

cweijden 17 mei 2010, 3.098 views

Sitecom WL-060 Wireless Audio Transmitter

Pluspunten

• goedkoop alternatief voor 'echte' media spelers
  • gebruik van je favoriete applicaties

Minpunten

• De ontvanger moet elke keer, wanneer spanning op de ontvanger komt, ook nog eens aangezet worden.
  • De verbinding tussen zender en ontvanger valt af en toe (eens per twee weken) weg als de ontvanger continu onder spanning staat.
  • Beide bovengenoemde punten zijn op te lossen door de ontvanger goed bereikbaar te houden (dus niet 'onzichtbaar' achter de versterker).
  • Laptop/PC moet wel aan zijn.
  • Geen afstandsbediening.

Ik gebruik nu al meer dan een jaar deze externe geluidskaart en die is na aankoop snel onmisbaar geworden. Met deze USB stick in je laptop (of desktop als je wilt) als zender en bijgeleverde kleine ontvanger aan je versterker heb je een goedkope en (in mijn ogen) ideale audio setup.

Dat een laptop/PC met internetaansluiting een goed alternatief bied voor radio uit de ether of (analoog) kabel signaal of eigen (losse) CD collectie/speler zal de meesten wel bekend zijn. Maar laptop speakers geven nou niet echt een goed geluid en een desktop in de huiskamer... dat krijg ik er thuis niet door. ;)
Je laptop met kabels aansluiten aan een versterker is ook niet altijd handig en extra hardware oplossingen kosten weer extra ruimte in de audiokast en/of zijn best prijzig.

Entree: de WL-060 Wireless audio transmitter van Sitecom.
Specs vind je terug op de website van Sitecom, dus ik beschrijf enkel mijn ervaring in gebruik.

Hardware
Zoals gezegd een externe geluidskaart in een USB stick die het audio signaal draadloos naar een ontvangend kastje stuurt wat op zijn beurt het audiosignaal bedraad aan een versterker afgeeft.
Die USB stick is small genoeg, zodat een poort er direct naast niet wordt geblokkeerd. Het ontvangende kastje is ook weer zo klein dat hij onzichtbaar achter een versterker gelegd kan worden, al is dat laatste geen voordeel als de verbinding wegvalt, omdat je die moet herstellen middels een druk op de knop van zender en ontvanger.
Dat de verbinding wegvalt gebeurt gelukkig maar eens in de twee weken en enkel als de ontvanger continu onder spanning staat (ja, je hebt een stopcontact nodig).

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit kan ik niet goed bepalen (want ben geen expert), maar is voor zover ik kan beoordelen gelijk aan de kwaliteit die ik ervaar als ik mijn laptop (ASUS F5R) direct aan mijn versterker koppel. Ofwel goed genoeg voor thuisgebruik.
Let wel: het geluid van je laptop/PC moet je ook in ogenschouw nemen. Mijn vorige laptop, met een straaljager als koeling, was wat dat betreft geen feest. :/

Applicaties
Dat is wat mij betreft het mooiste aan deze hardware: je gebruikt namelijk de applicatie die je zelf wilt/gewend bent op je eigen laptop/PC. In mijn geval RadioSure als radio en Atunes voor de MP3 collectie. Je laptop/PC is daarmee dus ook je afstandsbediening, al iets groot misschien. :D

Al met al: voor diegenen die (nog) niet toe zijn aan mooie en (maar dure) oplossingen met veel opties zoals Sonos of een andere externe speler is deze goedkope oplossing een goed alternatief.

Heb jij ook een Sitecom WL-060 Wireless Audio Transmitter?