Sennheiser HD 465 (Blauw, Zwart) Review

PistoleBobje 9 juni 2010, laatste update op 19 november 2012, 2.350 views

Sennheiser HD 465 (Blauw, Zwart)

Pluspunten

• solide en comfortabel
  • goede geluidsweergave
  • prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• hoofdtelefoon moet ingedragen worden
  • benodigde inspeeltijd t.a.v. de hoge tonen

Al jaren surf ik bijna dagelijks naar tweakers.net, maar het is er nu dan eindelijk van gekomen. Ik heb mij geregistreerd en dit is mijn eerste productreview. Ik dacht laat ik makkelijk beginnen aangezien ik deze hoofdtelefoon inmiddels ruim 3 jaar in mijn bezit heb en daardoor goed in staat ben dit product van Sennheiser te beoordelen. Tips, opmerkingen, aanvullingen you name it... ze zijn welkom!

Algemene beoordeling
De HD 465 van Sennheiser doet wat hij moet doen. Produceert het geluid wat je mag verwachten van een hoofdtelefoon uit deze prijsklasse. De HD 465 (blauw) heeft zijn uiterlijk mee. Tussen de over het algemeen zwart/grijze hoofdtelefoons valt de HD 465 in kleurrijke zin op. Na drie jaar intensief gebruik voldoet deze hoofdtelefoon nog steeds. Deze Sennheiser is prima geschikt voor mensen die iets meer dan gemiddeld over hebben voor een hoofdtelefoon die zowel geschikt is voor gamen als voor muziek.

Gebruiksgemak en draagcomfort
De HD 465 is een type hoofdtelefoon dat het oor 'volledig' afdekt. De hoofdtelefoon is makkelijk in gebruik. De kabel kan overigens los worden gemaakt van de hoofdtelefoon. De kabel heeft namelijk aan weerszijde mini-jack aansluitingen. Alleen het op- en afzetten van de HD 465 was voor mij in het begin niet prettig. Dit had te maken met de druk die de hoofdtelefoon uitoefende. Op den duur gingen de oren pijn doen. De oorkussens zijn in het begin nog wat stug (nieuw is niet altijd beter) en het is belangrijk om de pootjes juist af te stellen.
Tip: markeer de afstelling met pen of stift.
Het afstellen en indragen heeft mij wat tijd gekost, maar op den duur zit deze hoofdtelefoon erg goed en kan zonder problemen langere tijd worden opgehouden.

Kwaliteit geluidsweergave
Destijds heb ik in de winkel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om meerdere koptelefoons te proberen. Er waren absoluut betere dan de HD 465, maar dan hebben we het ook gelijk over een andere prijsklasse. De geluidsweergave van deze hoofdtelefoon voldoet aan de kwaliteit die van een Sennheiser verwacht mag worden. Men zegt dat en koptelefoon beter wordt naar mate hij meer wordt gebruikt. Dit is zeer zeker van toepassing op de HD 465. In eerste instantie vond ik het geluid dof. Totaal niet te vergelijken met het demo-model uit de winkel. De lagere tonen deden het vanaf het begin af aan prima, maar de hoge tonen niet. Pas na plusminus 50 uur kwamen deze pas uit de verf.

Bouwkwaliteit en afwerking
De hoofdtelefoon ziet er stevig uit en is dit ook. De bijgeleverde kabel van 3 meter is solide. Ik ben er al veel te vaak overheen gereden met mijn bureaustoel en gelukkig werkt de kabel nog steeds. De mini-jack aansluiting is erg stevig en het opzet-stukje wordt niet vastgeklikt, maar vastgedraaid. Het eindeloos inpluggen in PC of geluidsinstallatie levert ook geen problemen op. De koptelefoon zelf kan ook prima tegen een stootje. Al meerdere malen heeft hij een flinke klapper gemaakt. Iedere keer weer de opluchting dat er niets kapot was gegaan. Destijds (2007) was het ontwerp modern. Ook in 2010 kan hij mijn inziens nog prima mee. Echter blijft dit natuurlijk een kwestie van smaak.

Hier kan ik heel kort over zijn: je krijgt waar voor je geld. Ik heb hem overigens destijds voor minder gekocht dan de advies prijs waarvoor hij nu onder Pricewatch staat.

edit: aanvullingen
1. betere motivatie draagcomfort en bouwkwaliteit

• Bang & Olufsen, Beomaster 2300
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Sennheiser HD 465 (Blauw, Zwart)?

Ik heb ook zo'n beesie sinds ruim een jaar. Hiervoor een aantal andere Sennheisers gehad, waarvan de laatste een HD 202 was. Die was kwa geluid misschien een tikkeltje beter, zeker wat betreft de hoge tonen, maar deze is ook zeker niet slecht. Draagcomfort is voor mij erg belangrijk, en in tegenstelling tot wat er hierboven staat geschreven, vind ik dit juist een zeer sterk punt van de HD 465. Er zit geen normale "rand" die over je oren valt zoals bij de meeste modellen,slechts platte zachte schuimkussentjes. De eerste hoofdtelefoon waarbij ik niet na een tijdje last heb van pijnlijke oorschelpen. :)
N.a.v. je reactie het een en ander verduidelijkt. Ben het met je eens dat hij heerlijk zit. Dit heeft bij mij alleen even wat tijd gekost. Kennelijk niet dezelfde oren. ;)

[Reactie gewijzigd door PistoleBobje op 9 juni 2010 16:38]

Een eerste review altijd spannend...

De tekst leest lekker maar ik mis een vergelijking met andere hoofdtelefoons die je hiervoor of ook hebt en een luisterervaring bij verschillende muziekstijlen.

[Reactie gewijzigd door HeyDude op 17 mei 2010 13:10]

Haha gefeliciteerd met je eerste review:+
Ik heb de HD 465 zelf ook gehad, hij beviel mij super goed, ik ben niet iemand die het beste van het beste nodig heeft dus ik kon me hier prima mee reden!

Prima review }:O
Voor hoeveel heb je 'em gekocht? Ik probeer een prijs te vinden van dit ding..