Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

Q 16 mei 2010, 815 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• Capaciteit
  • Snelheid

Minpunten

• Compatibliteit met specifieke hardware raid controllers
  • Obsoleted by Spinpoint F3

Over harde schijven kun je in mijn beleving weinig schrijven. Het enige wat mijn review misschien interessant maakt is dat het iets minder anekdotisch is, omdat ik in totaal 21 van deze schijven heb. De schijven zijn inmiddels bijna een jaar oud en geen van de 20 schijven is tot nu toe uitgevallen.

Hiervoor had ik 1 schijf in een reguliere computer zitten en de geluidsproductie was acceptabel, geen rare herrie. De prestaties van deze schijven zijn prima, met sequentiŽle transfer snelheden boven de 100 MB/s. De Spinpoint F3, de opvolger van deze schijf, haalt zelfs een waanzinnige 150 MB/s.

Het enige nadeel van deze schijven is compatibiliteit met (dure) hardware raid controllers. Maar ik zie dat persoonlijk meer als een controller issue dan een schijf issue.

Op dit moment is de opvolger, de F3 qua prijs/prestatie de betere keuze. Maar mocht je nog ergens een deal weten te scoren voor een paar van deze schijven, dan heb je een prima schijf te pakken.

Bedenk 1 ding: schijven gaan stuk, dus zorg voor backups en eventueel redundantie.

Storage monster:

Update:

Met 20 schijven in 1 array doet de individuele performance van een schijf er niet meer zo toe. De hele array haalt 1.1 GB/s lezen en 350 MB/s schrijven. Dit is in lijn met een RAID 6 array.

De temperatuur van de schijven wil wel eens boven de 40 graden komen op een warme dag, maar dat komt meer door de kast en de ruimte dan dat het echt aan de schijven ligt.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

Hoeveel zijn het er nu?

Daarnaast heb je minstens 20 van die harde schrijven maar meer dan 5 regels kan je er niet over schijven? Kan je niet wat meer benchmarks laten zien. Geluidsproductie? Temperatuur? etc...
Waar in godsnaam heb jij zoveel ruimte voor nodig??? 8)7
Ik kan niet veel meer toevoegen over deze schijven dan wat er al door 10+ anderen is geschreven, behalve dan dat de beschikbaarheid (meerdere generaties, schijven, niet 1 batch) wel ok is. Stel nu dat ik het afgelopen jaar al 3 schijven moest vervangen, dan had dat een ander plaatje gegeven.

Benches zijn er al genoeg van anderen.
dat is waar maar waarom plaats je dan zo'n klein stukje is denk ik meer zijn gedachte? Mijne ook eigenlijk het voegt echt absoluut niets toe behalve dat je je idioot grote opslag server laat zien :o
Mijn vraag is dan ook waarvoor heb je die nodig?
Het voegt in die zin toe dat mensen hier ervaring hebben met 1 schijf, en die ervaringen kunnen op toeval berusten. Met 20 schijven is het iets minder toevallig allemaal.

Waarom zou ik zo'n server 'nodig' hebben? Voor thuis gebruik is dit nooit nodig. Maar het is gewoon leuk speelgoed. Oh en 1080p vreet ruimte en ik ben niet zo van het weggooien.