Tweakers zegt: 8,5

Xiaomi Mi A2 (4GB ram, 64GB opslag) Zwart

Xiaomi Mi A2 (4GB ram, 64GB opslag) Zwart Review

P_Tingen 12 augustus 2019, laatste update op 13 augustus 2019, 1.465 views Product gekocht

Xiaomi Mi A2 (4GB ram, 64GB opslag) Zwart

Prachtig toestel en fantastisch evenwicht tussen specs en prijs; goede camera, bouwkwaliteit en accu. En Android One is een zegen en voor zo'n €179 is dit toestel een fantastische aankoop.

Pluspunten

• Android One
  • Schone interface
  • Goede camera
  • USB-C
  • Meegeleverd hoesje
  • Snel
  • Accu

Minpunten

• Geen headphone jack
  • Geen SD-slot
  • Camera steekt ietsjes uit

Vanwege het eindigen van WhatsApp op Windows Phone moesten zowel mijn vrouw als schoonmoeder voor het einde van het jaar over op iets anders. Omdat beide niet heel techy zijn aangelegd wilde ik iets wat relatief simpel te bedienen zou zijn voor een nette prijs. Vanwege goede reviews en Android One gekozen voor de A2. Een tijdlang heb ik getwijfeld over de A2 Lite maar het kleine prijsverschil en de betere camera rechtvaardigden de keuze voor de gewone A2. De voornaamste verschillen tussen de toestellen zijn:

Xiaomi Mi A2 LiteXiaomi Mi A2
+ Goede camera met stabilisatie
+ Snellere SoC
- Geen SD-slot
- 3000 mAh Accu
- Geen 3.5 mm jack (wel dongle)
Hier alle verschillen op een rij.

De verschillen waren voor de beide dames geen ernstige zaken; usb stekkers kosten niks meer bij de Action, koptelefoon gebruiken ze niet, 64GB is meer dan zat voor beide en regelmatig opladen is geen probleem. Bovendien begreep ik uit het forum dat je de dag wel doorkomt met een 3000mAh accu. Fancy zaken als twee simkaarten, infraroodpoort, vingerprintscanner en gezichtsherkenning zijn mooi, maar worden door de dames sowieso niet gebruikt.

De toestellen zijn nu een aantal dagen in gebruik en inmiddels heeft een kennis - geïnspireerd door de nieuwe aanwinst, haar Doogee Mix ingeruild voor ook een A2. Kom ik zo op terug.

De A2's van vrouwlief en schoonma lieten zich soepel in gebruik nemen. Gewaarschuwd voor brick-gevaar had ik de sim er nog niet ingezet bij het installeren. Of het nodig was weet ik niet maar better safe than sorry en beide gingen goed. Bij de tweede viel het me op dat ik kon kiezen voor het wel of niet installeren van extra apps. Daar had ik bij de eerste overheen gekeken. Dom, want nu had ik dus apps als de remote controller van Xiaomi erop staan. Geen groot probleem want het wil er ook gemakkelijk af, maar niet installeren is altijd makkelijker. Nadat alle apps waren geüpdated, de upgrade naar Android 9 uitgevoerd, Blokada (tegen de advertenties) en de Microsoft Launcher erop (vanwege de mooie plaatjes) en klaar is Kees.

Dat brengt mij bij hét grote voordeel van de A2, namelijk Android One. Omdat ik zelf een Samsung heb, ken ik alleen die variant (daarvoor had ik zelf ook een Windows Phone) maar wát een verademing is Android One zeg; geen honderdduizend apps en services die slechts voor 10% wat nuttigs doen, maar een helder en overzichtelijk OS. Veel zaken zijn inmiddels ook goed geregeld in Android zelf zodat je je kan afvragen wat al die apps toevoegen van fabrikanten als Samsung. Sterker nog; casten naar TV is veel gemakkelijker in Android One dan op mijn Samsung en niet-storen werkt ook veel intuïtiever.

Het toestel is zeer vlot, heeft een goede camera, een mooi helder scherm, ligt goed in de hand en voelt stevig aan. Beetje jammer is dat de camera wat uitsteekt, maar in het (meegeleverde!) hoesje heb je er niet veel last van. Ik denk dat ik persoonlijk liever het toestel in zijn geheel een mm dikker had willen hebben, geen camera die uitsteekt en de ruimte dan had willen gebruiken voor een grotere accu, maar helaas heb ik niet alles voor het zeggen.

De telefoon van de kennis was iets moeilijker; ze had hem in gebruik genomen, maar na een reboot verscheen een tekstscherm met een mededeling dat het systeem corrupt was. Keuze was om een backup terug te zetten of een factory reset uit te voeren. Dat laatste gedaan, opnieuw gestart en het proces van updaten in. Bij de upgrade naar Android 9 ging het weer mis. De telefoon knipperde een heel aantal keer bij het opnieuw starten en deed toen niks. Ik heb hem toen geprobeerd opnieuw te starten met allerlei toetscombinaties power+volume up/down en uiteindelijk deed hij weer iets. Tussentijds kreeg ik een soort kleurig Pokémon-achtig beest op het scherm, geen idee wat het was. Uiteindelijk startte hij op met de mededeling dat de upgrade was mislukt. De derde poging lukte uiteindelijk.

Het verschil in procedure tussen de telefoons was dat bij de laatste nog niet alle apps via de play store waren geüpdated voordat ik de upgrade uitvoerde. Of dat de reden is weet ik niet. Eindresultaat is dat de telefoon het doet en de kennis (tot nu toe) dik tevreden is.

Edit 13-8: leesbaarheid + tabel verschillen

Heb jij ook een Xiaomi Mi A2 (4GB ram, 64GB opslag) Zwart?

Fijn dat je de moeite hebt genomen om een review te schrijven. Dank daarvoor! _/-\o_

De pluspunten, die je meldt, zijn voor mij belangrijk, de door jouw gemelde minpunten vind ik persoonlijk volstrekt oninteressant dus dit kon wel eens een kanshebber zijn voor mijn volgende telefoon.

Wat ik mis is hoe het bellen met het toestel de dames vergaat. Ik weet dat bellen onwijs Old Skool is maar laat ik nu net een telefoon zoeken met een goede prestatie op het gebied van '90's telefoongebruik :+

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de dames!

Greetz,

S.J.Onnie
Het is voor mij natuurlijk een beetje lastig in te schatten wat voor jou een "goede prestatie" is voor bellen, maar de paar telefoontjes die ik gevoerd heb als test (en met de dames) ging uitstekend. Ik moet daarbij als kanttekening melden dat dit er echt maar een paar geweest zijn en dat ik me daarbij vooral heb gericht op of de telefoon het wel of niet deed en niet zozeer heb gelet op de kwaliteit van het bellen.
Inderdaad een lastig te omschrijven specificatie. Een poging: goed bereik binnenshuis (zodat je niet naar het raam hoeft te lopen om je gesprek te voeren) en op plekken die bekend staan om matige dekking; het gesprek valt niet weg wanneer je onderweg bent en van mast naar mast hopt. Geluidskwaliteit geloof ik verder wel ;)
Goeie review,

Ik had precies dezelfde problemen toen ik een Mi A2 cadeau deed aan mijn vriendin, Na enig resetten gebeld met Belsimpel die me adviseerde te updaten zonder simkaart. Dit werkte prima en mijn vriendin is dik tevreden. Net en vlot toestel.
Dank! Hier ook drie tevreden gebruikers. Ik heb zelf sinds een half jaar een Samsung A8, maar als ik dit eerder had geweten, had ik nog wel een keer nagedacht met een verschil van zo'n €100 tussen de toestellen.
Geloof me, je bent blij met je amoled scherm op je Samsung. Vergeleken met de A2 een juweeltje. :)
Ik ben niet kapot van mijn A2. Camera is erg wispelturig in kwaliteit, updates zijn altijd maar afwachten of het goed gaat, de kwaliteit van het scherm is echt niet denderend, de lichtsensor is om te huilen en en na een jaar is hij toch echt wel flink trager geworden in gebruik. (Tuurlijk, voor dat laatste zal een factory reset heus helpen maar daar is het dan weer niet erg genoeg voor. )
Eveneens ben ik niet kapot van de Mi A2, die ik sinds okt vorig jaar heb gebruikt. Ik heb dit toestel vanwege de volgende issues vervangen:
1- gps niet nauwkeurig, met Google maps was het erg onduidelijk hoe de telefoon gehouden moest worden om te weten in welke richting gelopen/gereden moest worden.
2- gps werkte niet in de auto (geen signaal)
3- selfiecamera geeft foto's met vervorming (het beeld op het scherm en de foto verschillen). Vervormingen door de camera aan de achterzijde vielen mij minder op
4- camera in videomodus geeft video's met ernstige verstoringen in beeld en geluid tijdens luide evenementen, zoals concerten.
5- de eerste update zorgde bij de NL taalkeuze voor het niet werken van de telefoon. Overzetten naar Engels hielp. Sindsdien niet meer teruggezet naar NL.
6- na een tijd weigerden sommige apps in te loggen. De telefoon gaf aan dat het aan de Google Play services lag. Die resetten (forced close, etcetc) hielp niets. Ik heb de apps niet meer aan de praat gekregen.
7- zeer regelmatige onderbrekingen van bluetooth connectie naar mijn auto
8- moeilijk te maken bluetooth connectie naar andere apparaten
9- nog steeds wordt gevraagd om de november update te doen, ondanks dat ik die al had uitgevoerd, en in een latere fase heb herhaald. Ik heb in de laatste maanden de updates maar genegeerd.

Meer issues schieten me nu niet meer te binnen, maar ik ben niet erg tevreden over deze aankoop, ondanks dat de aanschafprijs niet hoog was (toen nog > 200 euro).
Nou, de verhalen van @chiel_78 en @sh77 beloven niet veel goeds. Tot nu toe geen issues en een aantal van de problemen die @chiel_78 noemt zullen ze ook niet zo snel hebben omdat ze geen gps of bluetooth gebruiken en ook vrijwel geen selfies of video's maken. Zijn deze dingen bekend in het forum?

Mocht ik zaken tegenkomen dan zal ik de review erop aanpassen.

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 15 augustus 2019 11:47]

Mooie review, we hebben beide toestellen gehad en de A2 Lite gehouden. Het scherm is zo goed als bijna hetzelfde maar de A2 Lite is een stuk korter en smaller en ligt dus lekkerder in de hand. Verder zo n 1000mah meer batterij en de iets langzamere soc merk je niets van bij hedendaagse taken.
Voor mij persoonlijk zou het formaat wel een factor van belang zijn omdat ik mijn telefoon in de broekzak draag, maar mijn vrouw heeft haar telefoon altijd op de kast liggen en mijn schoonmoeder in een jaszak, dus daar speelt dat minder. Daarnaast was de - kennelijk - iets betere camera van de A2 wel een argument vóór de A2. Dat je niets merkt van de mindere snelheid geloof ik graag; zaken als whatsapp vragen weinig van een processor.
Yes, betere camera heeft hij inderdaad wel.
Twee lite’s gekocht als eerste mobiel voor de kinderen. Was erg onder de indruk, mooi scherm, vlot zat en tja voor alledaags gebruik top met meer dan prima prijs.. Meer reden om geen duurdere iphone te nemen maar lekker door met de 6s of naar iets als een lite
Draait SnapChat daar nog goed op?
Ben verrast dat er geen commentaar is op de Wifi snelheid en sterkte in de review is genomen. Heb zelf de MI A2 gekocht maar de wifi is super bagger. Wil je 5GHZ gebruiken jammer dan onstabiel als een rietje. En op 2.4GHZ werkt het nog wel goed maar de wifi bereik is ook wel bagger en de snelheid die je haalt met volle strepen is ook echt onder de maat.

Voor de rest is de telefoon wel goed.
Ik wil mijn eigen telefoon nog wel even naast de MI leggen en het verschil bekijken, maar in het gebruik ervan is het mij niet opgevallen dat de wifi (2.4GHZ) traag is.

Edit: een test bevestigt mijn vermoeden. Als je de screenshots bekijkt dan zie je links mijn Samsung A8 met zo'n 24 Mbps en rechts de Xiaomi met 35 Mbps.

Meerdere testen gaven een wisselende snelheid maar bijna altijd was de Xiaomi sneller dan mijn Samsung

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 21 augustus 2019 09:39]

Ik ben van plan om de A2 Lite aan te schaffen.
Voornaamste redenen om voor de Lite te kiezen:

+ 4000mAh accu.
+ 3.5mm jack (ik snap niet waarom ze die er af halen).
+ 9,4mm korter (bijna een hele centimeter, ik ben niet kapot van die groter wordende telefoons).
+ micro USB (al mijn laders (thuis, auto, werk) zijn micro USB).
Punt 1, 3 en 4 waren ook punten waarom ik eerst de Lite wilde aanschaffen. Bij nader inzien wogen die toch niet zo zwaar en gaf het kleine verschil in prijs en het verschil in camera voor mij de doorslag.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft