Sony PlayStation VR Review

Elazz 3 januari 2020, laatste update op 15 januari 2020, 2.788 views Product gekocht

Sony PlayStation VR

Na een paar jaar wachten uiteindelijk toch besloten om de PS VR V2 headset te halen. De headset komt vanwege een aantal uitstekende games zeer goed tot zijn recht en laat zien dat VR een grootse plek in de gamingtoekomst zal hebben. Ik kijk al uit naar de PS5 opvolger!

Pluspunten

• Screendoor effect relatief afwezig maar...
  • Makkelijk op te zetten
  • Na lang dragen zit het nog steeds fijn

Minpunten

• ...relatief lage resolutie
  • FoV mag hoger

Design & bouwkwaliteit Score: 5

Introductie

Mijn eerste echte videogame dat ik ooit had gespeeld is volgensmij Commander Keen. Ik was toen 5 jaar met de kans dat ik daarvoor al wel een controller heb vastgehad zonder herinnering. We zijn nu 21 jaar verder en gaming is nog steeds een hobby. En alhoewel ik minder tijd ervoor heb blijf ik wel upgraden naar nieuwe consoles of PC hardware.

Echter heb ik best lang gewacht voor het aankopen vaan VR Headset. Ik kon niet goed plaatsen hoe een ervaring zou zijn en alle video's waren naar mijn mening niet representatief. De drang om een PS VR of Vive aan te kopen was er niet tot mijn eerste VR ervaring in een VR House in Duitsland. Vervolgens kwam er een sessie in The Park Antwerpen en ik was verkocht. Ik moest hoe dan ook een VR Headset halen.

De keuze om voor de PS VR v2 met camera te gaan was simpel. De startprijs viel reuze mee itt tot de Valve headset. Een aantal games met VR ondersteuning had ik al in bezit. Mijn woonkamer staat eigenlijk klaar om het snel te kunnen gebruiken.

Ik heb verder ook alle nodige accessoires aangekocht waaronder een PS Move set en VR Aim controller.

Installeren

Hardware
Het installeren ging eigenlijk vrij vlot zonder grote issues. Als je de headset uit de doos haalt zie je ook de quick setup handleiding. Je moet vooral rekening houden met het correct aansluiten van de breakout box:

De breakout box wordt namelijk verbonden met een HDMI kabel, USB aansluiting op de PS4 en heeft ook nog een aparte voeding nodig. De PS4 Pro heeft een derde USB poort aan de achterkant die ik gebruik. Hierdoor werd mijn externe schijf naar een ingang aan de voorkant verplaatst.
Vervolgens gaat er een HDMI kabel van de PS4 naar de breakout box en dien je nog een HDMI kabel aan te sluiten van de Breakout box naar de televisie. (Gelukkig komt er een extra HDMI kabel mee met de PS VR).
De VR Headset is verbonden met een 5 meter lange kabel op de poorten aan de voorkant van deze box.

De PS camera wordt aangesloten op een dedicated poort achter op de PS4. Vervolgens kun je deze makkelijk boven op de TV plaatsen met behulp van een rubberen "haak" die goed zit en slechts een mm of 3 van de TV bezel inneemt. Je kan de PS camera ook staand plaatsen maar zeker als je vooral rechtstaat is het aangeraden deze hoger te plaatsen.

Calibratie
Aan de onderkant van de VR headset kun je een aantal knoppen terugvinden waaronder de aan/uit button. Tijdens de eerste boot doorloop je een simpel kalibratie menu. Neem gerust de tijd hiervoor want een goede kalibratie kan de ervaring goed verbeteren.

Geluid
De VR headset wordt geleverd met in-ear stereo earphones die je makkelijk in de behuizing kan plaatsen van de VR Headset. Voor rijker geluid, meer bass en virtual surround zijn er betere headphones die je in de plaats kan gebruiken. Een degelijke ervaring had ik met de nieuwe Wireless Gold headset welke alsnog goed op je hoofd past. Om toch wat zweterige oren in de zomermaanden tegen te gaan verkoos ik mijn Dolby atmos setup (HT ZF9+rear). Niet alle games kunnen omgaan om 360 graden audio (in een virtueel stereo setup) over een surround te sturen bij de meesten gaat het goed.

Beeld en Comfort

Het AMOLED scherm heeft een resolutie van 1920*1080 en wordt in 2 gedeeld (per lens een helft) om het 3D effect te creëren. Het contrast is best goed maar bij het afbeelden van fijnere details valt resolutie toch al snel op. Bij games die simpelere vormen gebruiken zoals Superhot en Beat Saber valt dit eigenlijk nauwelijks op maar als je veel details en tekst gebruik ziet het er op momenten kartelig uit.

Gelukkig is de headset makkelijk en intuïtief te plaatsen en kun je deze dragen bij al wat langere sessies. Materialen zijn zacht en de hoofdband kun je iets strakker draaien indien nodig. Soms is het wel zo dat je de band een beetje hoger op je achterhoofd dient te plaatsen omdat anders licht van onder je jukbeenderen schijnt. Je kan helaas het schermgedeelte enkel naar voor en achter afstellen en niet tilten. Let wel op dat je je zweet voortijdig afveegt om enige ongemak te voorkomen en houd het voornamelijk na elke sessie schoon. Zeker als meerdere mensen er gebruik van zullen maken.

Voor een beter idee van hoe alles is opgebouwd verwijs ik naar de iFixit Teardown van de PS VR.

Games

Uiteindelijk heb je weinig aan hardware zonder de juiste software. Vandaar dat VR valt of staat naargelang de games die voor het platform worden uitgebracht. De volgende beschreven games zijn opgesomd in niveau van motion dat je in de game ervaart. Van werelden waar je in-game vooral stil staat tot de games waarbij je alle soort bewegingen mag ervaren in de virtuele wereld.
Beat Saber
In combinatie met 2 Move controllers is dit de game met misschien wel de meest simpele opzet. Met 2 gekleurde lightsabers probeer je de blokken die je op je af komen in de juiste richting te snijden. De ritmische game heeft het vooral van simpele maar duidelijke graphics die je met leuke muziek in de sfeer houdt. De omgevingen zijn buiten de oplichtende effecten vooral donker. En omdat je stil staat is er geen tot nauwelijks sprake van motion sickness. Sessies van een half uur zijn dan ook simpel te doen met het voordeel dat je op een hogere moeilijkheidsgraad vele calorieën kan doen verbranden. Een perfecte introductie voor VR met voldoende uitdaging. 9/10
Creed VR
Als het stilstaan met armen zwaaien onder de knie is wat meer beweging een logisch vervolg. Over het algemeen is het concept hetzelfde aangezien je 9 van de 10 keer ingame niet in full motion beweegt. Het grote verschil met Beat Saber is dan ook de 3D Wereld die wel herkenbaar is. Grafisch is het niet een hoogstaande game met nauwelijks verschil tussen de PS4 en Pro versie (relatief lagere resolutie) maar is de fun en sfeer er helemaal. Niets beters dan met Adonis Pretty Ricky Conlan te verslaan of met Rocky wraak te nemen tegen Drago. Wanneer je knock out geslagen wordt moet je met je armen zwaaien alsof je aan het rennen bent om terug met je geest je lichaam in te gaan. De 2 momenten van motion waren voor iemand die gevoelig is wennen. De eerste paar keer sloot ik mijn ogen na een knock out totdat ik er gewend aan ben geraakt.

In de gym en in de ring kun je ook door met je armen te bewegen en de Move knoppen in te houden wandelen. Horizontale motion heb ik ingesteld om in stappen van 45 graden links of rechts te draaien. Voor een beginnende VR gamer waarin je niet de ruimte hebt van 10+ vierkante meter om helemaal vrij te bewegen is dit een goed begin. 7/10
Trickster VR
Met Trickster VR komen er al wat meer bewegingsmogelijkheden. Volledig vrij in de omgeving wandelen gaat intuïtief maar zelf heb ik gekozen voor teleportatie om motion sickness tegen te gaan. Grafisch (vooral resolutie) is de game niet bijzonder en om één of andere reden lijkt het niet altijd even soepel te draaien waardoor de ervaring op sommige momenten niet optimaal is. 6/10
Firewall Zero Hour
Dit is waar het echte werk in VR zit en de mogelijkheden uitstekend benut worden. Eenmaal buiten het beetje onduidelijke menu kom je al snel terecht in spannende gevechten terecht. De VR Aim controller is dan ook een must. De hoeveelheid instellingen die je krijgt om eendert welke controller aan te passen naar je favoriete bewegingsvoorkeuren maken dit een leuk te spelen game. De nodige vrije beweging in de speelwereld middels de joystick van de AIM controller geeft me wel een benauwd gevoel dus ik speel het dan ook rustig aan. Draaien doe ik in stukken van 45 graden. Sessies van 10 - 15 minuten lukken na een tijdje ook zonder issues. De goede graphics helpen daar ook zeker bij. Er is ook genoeg content aanwezig waardoor het ook als een volwaardige game aanvoelt. 8/10

Toekomst

Uiteindelijk gaat het om de games en met Iron Man VR en Dreams VR (komt ergens "kort" na 14 februari) naast de kleinere games zit er genoeg in het vooruitzicht voor PS VR. Zeker Dreams is het veelbelovend. Op dit moment zijn er zo'n 5 miljoen exemplaren verkocht en is het één van de meest succesvolle headsets op de markt dus support mogen we wel nog langer verwachten. Dat de PS VR, accessoires en games gebruikt kunnen worden op de PS5 maakt een aankoop ook niet redundant wetende dat de opvolger wel nog even op zich gaat laten wachten.

Verbeterpunten zitten op 3 fronten. Het beeldscherm heeft een hogere FoV en resolutie nodig, Het design zal nog lichter en compacter gedragen moeten worden en het liefst draadloos. De controllers mogen inspiratie opdoen van de Valve Index controllers. VR zit in zijn early adaptor fase maar ik ben er zeker van dat de volgende generatie er voor gaat zorgen dat de adoptierate veel hoger wordt dan met de huidige 5 miljoen PS VR gebruikers op 106 miljoen PS4s.

Voor een prijs van rond de 260 euro inclusief move controllers is de Playstation VR een leuke toevoeging op de ervaring. VR biedt zoveel mogelijkheden die goed tot uiting komen in een aantal uitstekende games. De hoeveelheid AAA games die hiervoor uitkomen zijn wat geringer maar sommige goedkopere games maken dat weer helemaal goed. Zorg er wel voor dat je genoeg ruimte hebt en gestaag steeds uitgebreidere games speelt.
PS VR Only in 2020
De bovenstaande review schreef ik eigenlijk zo'n 3 maanden geleden maar nooit geplaatst. Zal in de komende dagen/weken het één en andere bijwerken / toevoegen. Op dit moment speel ik vooral Beat Saber inclusief uitbreidingen. Andere games zullen binnenkort Everybody's Golf, BOXVR en misschien nog een paar andere ervaringen zijn.

Met anderen?
Ik had ook mensen over de vloer die er allemaal voor het eerst mee hadden gespeeld. Het oppikken van de mechanics ging best snel en na een eerste uitleg was tussenkomst van mij niet nodig maar zat iedereen al te vechten om de hoogste Beat Saber scores. Dus alhoewel het een gesloten ervaring is geniet iedereen gezellig mee omdat je mee kan kijken en lachen om hoe geknullig het er soms allemaal uitziet. Mijn vader heeft het ook snel opgepikt.

Heb jij ook een Sony PlayStation VR?