Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS710+ Review

delaregulus 16 mei 2010, laatste update op 16 mei 2010, 5.345 views

Synology DiskStation DS710+

Pluspunten

• Stil, hot swappable disks, goede software, gratis eenvoudige OS upgrades.

Minpunten

• Geen OS recovery/repair tool en geen windows tool om gecrashte schijven te lezen.

Kwaliteit voeding Score: 4
Waarom de DS710+
Synology heeft tot nu toe zijn OS en applicaties ook voor de oudere NASsen gratis door ontwikkeld en zo opgezet dat een OS upgrade zeer eenvoudig en zonder problemen is uit te voeren. Dat zou Microsoft ook eens moeten doen. Ik heb dus vertrouwen in OS en software van Synology. Heb ook voornamelijk goede ervaring met een DS207+. Verder wilde ik een step change in performance dus ben voor een wat zwaarder model gegaan. Twijfelde nog aan Windows Home Server van HP maar na het lezen dat je na 6 maanden een antivirus pakket moest aanschaffen die optie als de bekende achternaam van Menno laten vallen.

Snelheid
Na een aantal goedkopere en niet zo beste ervaringen met andere NASsen was ik zeer nieuwsgierig of deze DS710+ zijn goede reputatie kon waarmaken. Eenvoudige testresultaten na enig tweaken:
Read van DS710+ naar PC: 100MB/s (1GB bestand)
Write van PC naar DS710+: 49 MB/s*
Een read snelheid waar deze kleine NAS zich niet voor hoeft te schamen. De tweaks betroffen het instellen van RAID 1 en aanzetten van jumbo frames op PC en DS710+ van 7k (maximum voor mijn PC). Zonder jumbo frames was de read snelheid vreemd genoeg maar 11MB/s. Maximale performance volgens Synology is 113MB/s Read en 102MB/s write.

* Tussen 2 relatief zware PCs van ramdisk naar ramdisk kwam de snelheid ook niet boven de 49MB/s. Ik vermoed dus dat er in mijn PC nog een bottleneck zit die de write naar de DS710+ begrenst op 49MB/s. Jumbo frames werkten alleen als de DS710 direct op een gigabit switch is aangesloten. Via het ADSL modem (100Mb/s) kon ik wel via Telnet contact maken maar via de Synology Assistent en ook niet via de HTTP interface lukte dat niet.

Installatie
Ik heb zelf twee WD Caviar Green 64MB 2TB SATA schijven geplaatst. Dat gaat zeer eenvoudig. De kast hoeft niet open. Wel moet je de schijven in een caddy schroeven. Ik heb begrepen dat ze ook hot swappable zijn. Doe dat alleen als de schijf echt helemaal gaar is. Het OS is niet zo sterk in het herstellen van disk crashes en stroom storingen. Mijn DS207+ (in raid 0) gaf tot 2 maal toe de geest na een stroomstoring.

De software
De standaard vragen hierboven richten zich alleen op de hardware. Minstens zo belangrijk is het uitgebreide OS en software packet dat met de DS710+ meekomt. Werkt allemaal zeer goed en over het algemeen zeer overzichtelijk.

Configureren
Voor newbies: dit is geen externe USB schijf die je even inprikt. Dit is een NAS en dat betekent bij Synology dat je het een en ander moet instellen aan volumes, users, shares. Let op als je voor de aanbevolen parity check gaat van je 4TB aan schijven: je bent zo 8 uur verder.

Geluid & warmte
Zeer subjectief maar voor de prestaties vind ik hem stil. De fan is nu nog nieuw en schoon, de vraag is hoe die over een jaar klinkt. De schijven werden na een paar uur 40 en 45 graden. Hij zou maar 31 watt gebruiken. Heb dat nog niet nagemeten maar dat is een hele prestatie gegeven de performance.

Minpuntjes
Als de schijven of het OS crashen wat ze bij de DS207+ meerdere keren hebben gedaan is er geen het mogelijkheid om het OS te repareren en ook geen Windows tool van Synology om de data eraf te halen. Dit zou bijna een reden zijn om toch voor Windows te kiezen omdat ik dan vrijwel zeker weet dat ik mijn data nog kan lezen. Het file system is met een beetje goede wil wel in Linux te lezen maar dat was voor een niet Linux man erg lastig.

Prima NAS, ook gezien de drie jaar garantie die er bij komt.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS710+?

Als je last hebt van stroomstoringen is het wellicht een idee om een UPS aan te sluiten (bv APC Back-UPS CS 350). Dan kan de NAS tenminste gewoon afsluiten.
Dank voor deze tip. Heb je deze toevallig in combinatie met een diskstation zien werken?
Ik heb zelf ook hele goede ervaringen met Synology _/-\o_
Ik heb momenteel een DS209+, maar ik zit ook te twijfelen deze te vervangen door een DS710+.

Jammer dat Synology een singel core Atom CPU (D410) heeft gebruikt in plaats van de dual core versie zoals bij de Qnap TS-259 Pro.

De Qnap is welliswaar een stukje duurder, maar daar krijg je een dual Gigabit LAN, meer USB en eSATA poorten voor terug. Ook vind ik persoonlijk dat de hotswap HDD bays aan de voorzijde een logischere plaats dan aan de achterzijde, aangezien de bekabeling daar zit.

Ik kijk nog heel even de kat uit de boom, misschien dat Synology over een tijdje de DS710+ II uitbrengt met een snellere CPU (wellicht nu wel een dual core) zoals ze dat ook met de DS209+ hebben gedaan :Y)
Weet iemand of het mogelijk is om een Windows OS op zo'n NAS te installeren? Ik heb namelijk eens een Linux Live cdtje in een QNAP 239 Pro gestopt via USB cd speler en dat werkt gewoon.. Een Windows Server 2008 installatie zeurt dat de processor 32-bit is, maar hij lijkt wel te installeren, ben alleen niet verder gegaan hiermee..
Verder lijkt me dit een heel goed alternatief voor de duurdere QNAP.. Ben zelf bijna in staat om ook een Synology aan te schaffen..
Ben zelf 2 weken geleden van windows homeserver overgestapt op de 710+. Werd een beetje zat van elke 2 dagen niet meer kunnen inloggen op die loeitrage whs connector... Tot nu toe is de 710+ een verademing. Lekker stabiel, snel en altijd responsief. Waar ik met WHS ergens niet in mocht omdat de installatie na een paar dagen al weer gaar was en een reboot nodig had, is er met de synology dan echt iets aan de hand (moet een stuk beter op de rechten letten van mappen).

Heb er zelf 2 samsung 1.5 tb schijven inzitten, in rust zijn ze 25 en 30 graden, in bedrijf gaan ze dan naar 35-40. Systeem zelf zit meestal rond de 35 graden.

Minpuntje vind ik wel de power schedule; je kunt maar 1 aan en 1 uit tijd configureren, terwijl ik graag verschillende tijden op verschillende dagen zou willen. Er is al een mod gemaakt door iemand maar die werkt niet goed op de (mijn?) 710+. Maar de WoL werkt prima, dus ik zet 'm gewoon remote aan.

En als ik toch bezig ben: om de hdd's te laten hibernaten moest ik weer een aantal zaken uitzetten (sabznb directory pollen voor nzb files en media server moeten echt uit).

Maar over het algemeen een zeer stabiel apparaat. Metallicelmo: ik zou echt niet weten waarom je hier nou weer windows op zou willen zetten....

[Reactie gewijzigd door CopyCatz op 17 mei 2010 11:41]

@ copyCatz,

Er zijn 2 redenen voor sabnzbd om je harde schijven actief te houden.
1) Pollen van nzb bestanden (als je dat ingesteld hebt)
2) wegschrijven van logbestanden

Beide zaken kun je op een kleine usbstick plaatsen, waardoor de harde schijven uit kunnen. het is een tip
Da's een goeie tip emakaay, ik zal eens kijken!
Betreft je opmerking "Het OS is niet zo sterk in het herstellen van disk crashes en stroom storingen. Mijn DS207+ (in raid 0) gaf tot 2 maal toe de geest na een stroomstoring.": mijn DS209+II hangt zelf achter een UPS van APC, die ik voor ca. 75 euro nieuw heb aangeschaft. Via een bijgeleverd USB-kabeltje babbelen ze met elkaar, zoals te zien in DSM. M'n modem, router, telefoon en PVR betrekken hun stroom intussen ook van de UPS: tijdens een stroomstoring denk ik toch een half uur of meer ongestoord te kunnen blijven genieten, zeker in combinatie met een laptop 8-)