Philips Hue White and Color Ambiance Starterkit (E27, 3 lampen, 1 dimmer, Bridge 2.0) Review

Ideaal starterspakket om de eerste stappen naar een smart lighting systeem in te zetten. Dit, i.c.m. een gebruiksvriendelijke en gepolijste app met een heel hoog plug & play gehalte.

Pluspunten

• Plug & play
  • Handige en goed uitgewerkte app (iOS)
  • Heel veel mogelijkheden
  • Lichtsterkte en RGB kleuren zijn goed in orde

Minpunten

• Vanwege de smartfunctionaliteit komt het licht niet door het volledige omhulsel

Kwaliteit Score: 4

Het pakket

Het starterspakket bestaat uit een goed georganiseerde doos met volgende onderdelen;
  • Korte handleiding
  • 3 Philips E27 Hue lampen
  • Hue dimmer met een magnetische basis om aan de muur te hangen
  • Bridge 2.0
  • Netsnoer
  • LAN-kabel
Meer foto's in detail vind je terug in de foto gallerij van deze review.

De eerste ingebruikname

De eerste stap bestond uit het aansluiten van de Bridge op de AP/Router. Van zodra aangesloten, gingen meteen de drie ledjes van de hue Bridge blauw branden. Dit gaf meteen bevesting dat het goed was aangesloten.
Vervolgens stak ik één van de bijgeleverde lampen in een bureau-sfeerlamp armatuur en installeerde ik de Hue app op mijn iPhone XR. Deze laatste vond via het wifi netwerk meteen mijn Hue Bridge en was vanaf dan configureerbaar. Ook de dimmer was meteen functioneel. Het plug & play gehalte is heel hoog en mijn eerste lamp kon al branden, uitgeschakeld worden en gedimmed worden zonder enige verdere configuratie.

Verdere configuratie en gebruikersgemak

Na de plug & play installatie ben ik verder gegaan om een tweede kamer (slaapkamer) van het huis te voorzien van een Philips Hue lamp. De configuratie hiervan kon eenvoudig via de app. Je gaat zo best van start met het configureren van elke lamp binnen de app met een gepaste naam (Bijvoorbeeld 'Lamp Bureau 1'). Bij elke lampdefinitie gaat de bijhorende lamp even oplichten (indien aangesloten) zodat je deze eenvoudig kan koppelen.
Vervolgens maak je via de kamerconfiguratie de kamers aan en wijs je de bijhorende lampen toe aan de betrokken kamer. Ook dat was een fluitje van een cent.
Daarna even de dimmer toewijzen via de 'dimmer (accessoire) configuratie' en klaar is kees.
Eenmaal dat de configuratie van de baan was, kon ik de lampen reeds op de volgende manieren bedienen:
In de bureau
  • De aan-uit knop van de armatuur. Hiermee ging het licht wel gewoon fel warmwit branden. Hierop kom ik later nog terug in de featureset bespreking.
  • De bijgeleverde dimmer. Deze schakelde de lamp aan naar mijn laatst opgeslagen configuratie. De Dimmer reageert overigens heel vlot met geen merkbare vertraging voor het aan -en uitschakelen, maar wel met korte vertraging als je dimt.
  • Via de app. Ook daar kan je heel makkelijk de kleur en lichtsterkte wijzigen.
De kleuren en lichtsterkte waren goed in orde. In mijn beleving kon de lichtsterkte redelijk fel en ook redelijk laag gaan en bijvoorbeeld zelfs als nachtlampje gebruikt worden.
In de slaapkamer
  • Via de app
  • Via de vaste aan-en uit schakelaar tegen de muur. Ook hier ging het licht wel gewoon fel wit/geel branden. Hierop kom ik later terug in de featureset.

Featureset

Aan -en uitschakelaar in combinatie met laatste configuratie
Dolgelukkig prijsde ik mezelf toen ik de configureerbaarheid van het in -en uischakelen met de vaste schakelaar vond in de app:
App standaard features
Er bestaat een hele recem aan features die standaard in de app zijn ingenesteld:
  • Ontwaken. Lamp zal 's ochtends langzaamaan gaan branden
  • Thuis en Weg. Zet je lampen automatisch aan en uit naargelang het tijdstip of je locatie[/lit]
  • Gaan slapen. Lamp zal langzaamaan doven
  • Andere routines. Je kan je lampen zo laten aan -en uit gaan aan de naargelang de zonsopskomst en zonsondergang.
  • Timers. Je kan aan de hand van manuele timers je lampen laten branden.
  • Van andere apps. Zo kan je een compatibele wekker app linken aan deze app om je lampen te laten branden en uitgaan.De standaard wekker app van iPhone kon ik hier echter niet mee laten werken. De Hue app meldde dat er geen wekkers of timers uit andere apps beschikbaar waren.
  • .
Light presets
Er bestaan heerlijk veel presets die perfect aansluiten bij je huidige activiteit/gevoel:
Dimmer features
De bijgeleverde Dimmer kan uitgebreid geconfigureerd worden. Erg leuk. Dit werkte naar behoren zonder enige issues.
Homekit, Siri en Widgets(iOS)
Het koppelen van Homekit aan de Hue was even zoeken, maar uiteindelijk goed gelukt. Om de koppeling de maken diende ik de Hue toe te voegen aan Homekit door de sticker binnenin de verpakking van de Hue (deze bevindt zich onder de Bridge) te scannen. Vervolgens kon ik hier optimaal gebruik van maken, ook met verschillende kamers en scenes. Als volgende stap heb ik Siri gekoppeld en dat was werkelijk een verademing. 'Siri, zet de bureaulamp uit'. ging vanzelf. Zelfde voor inschakelen, telkens met correcte bevestiging van Siri.
De laatste stap was toevoegen van Widgets aan het homescreen, ook dit ging feilloos en deed wat ik ervan verwachtte.
Ontdek & toekomstige Features
De 'Ontdek' tab in de Hue App is gefocust op community en betrokkenheid. Je kan hier 'Friends of Hue' bekijken. Dit geeft een lijstje met de compatibele spraakassistant apps, alsook smart home applicaties.
Verder kan je nog andere apps (een 20-30 tal) ontdekken die wederom te koppelen zijn aan de Hue. Denk aan een ambi app waarmee je zelf een ambilight kan crëeren met je hue lamp a.d.h.v. wat er op jouw beeldscherm wordt weergegeven. Uiteraard, mits je daar ook de bijhorende app installeert.

Kwaliteit

De kwaliteit van het product zit goed. Het product voelt aan als een afgewerkt product, maar wel eentje met nog zeer veel potentieel en dit zowel op hardware -als software niveau. Het grootste verbeterpunt ligt voor mij bij de lampen zelf. Deze voelen opzich redelijk stevig aan en zijn gemaakt van een soort plastic. Echter, door de toegevoegde smart functionaliteit die ervoor zorgt dat niet het volledige omhulsel van de lamp licht uitstraalt, gaat er veel van de coverage van de lichtbron verloren. Als je de Hue lamp op standaard warmwit zet, zoals eender welke halogeen of ledlamp, is het opmerkelijk hoeveel er van zijn charme verloren gaat in een open armatuur. Kijk even het verschil op onderstaande foto's (beide op ongeveer dezelfde lichtsterkte):

Standaard niet-smart led lamp:

Philips Hue led lamp:

Ondersteuning

Bij de installatie werd er meteen een update binnegehaald. Ook vinden er maandelijkse updates plaats en zijn er tal van projecten waaraan gewerkt wordt. Tevens evens de support website van Philips erbij gehaald. Daar staan een aantal FAQ's, een support telefoonnummer en een contactformulier. Philips probeert ook echt te luisteren naar zijn gebruikers. Zo bestaat de Hue labs waarmee je op nieuwe ideëen en concepten kan stemmen om deze in de toekomst geïmplementeerd te zien. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HVZpQ2ST5qnpx2.png

Valt de prijs op dit moment (155 euro) te verantwoorden? Voor mij ligt dit wat dubbel. De absolute waarde zou ik wat lager inschatten. Echter zijn er niet veel (of geen) andere goede alternatieven, dus kan de prijs kunstmatig hoog gehouden worden door Philips lijkt me. Het blijft echter wel betaalbaar en het is een leuke toevoeging, mits je er een goede use case voor hebt.

Algemene Beoordeling

Algemeen kunnen we wel stellen dat dit een afgewerkt product is, met weinig of geen verbeterpunten. Het is gepolijst, doet wat het moet en is enorm gebruiksvriendelijk. Er zijn talloze mogelijkheden en deze lijst wordt enkel maar uitgebreider mede door de Hue Labs en de stevige community.

Heb jij ook een Philips Hue White and Color Ambiance Starterkit (E27, 3 lampen, 1 dimmer, Bridge 2.0)?

Nette en goede review.
Prima qua info.
Ik heb dezelfde set en kan niet wachten om deze ook te gaan instellen.
:-)
Hey Bedankt, McDeeJ,
Zeer vermakelijk setje! Dat zeker en vast. Veel plezier ermee :-)
Mooie review, zit er zelf ook aan te denken een setje aan te schaffen.

Weet je echter zeker dat het een bug is?
In de afbeelding die eronder staat zie je de volgende tekst staan: Tip: krijg snel weer helderwit licht door de spanning tweemaal uit- en in te schakelen

Is dat niet gewoon wat je doet?

[Reactie gewijzigd door timmie1989 op 15 augustus 2019 16:26]

Wauw ongelooflijk dat ik daar heb overgekeken. Dat is exact wat er gebeurd. Het is dus duidelijk geen bug. Ik pas men review even aan! Bedankt voor feedback!

[Reactie gewijzigd door Waarez op 16 augustus 2019 08:49]

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones