Philips Hue White and Color Ambiance Starterkit (E27, 3 lampen, 1 dimmer, Bridge 2.0) Review

HomeriusTestpanel 7 augustus 2019, laatste update op 9 augustus 2019, 2.805 views Testpanel

Functioneel, degelijk, leuk en makkelijk in gebruik. Wel een beetje aan de prijs.

Pluspunten

• Veel mogelijkheden
  • Lichtsterkte (zowel min als max)
  • Installatiegemak

Minpunten

• Widgets (op android) beperkt

Kwaliteit Score: 4

Uitpakken

De hue set zit in een redelijk compacte doos (afmetingen ongeveer 9 x 9 x 2.5 cm) en een gewicht van nog geen 750 gram). In de doos zitten 3 lampen met een standaard E27 fitting, de Hue bridge met adapter en een netwerkkabel (allen wit), en een dimmer-schakelaar (afstandbediening) met muurhouder. De bijgeleverde installatiehandleiding is zeer beknopt. En natuurlijk mogen de garantiebepalingen, declaration of conformity etc. niet ontbreken. Gek genoek zijn deze documenten niet in een Nederlandstalige variant meegeleverd.

Installeren

Installeren is eenvoudig: lampen in een passende fitting draaien en lamp aanzetten is al genoeg om de lampen te bedienen met de meegeleverde dimmer-schakelaar. Om gebruik te kunnen maken van de app moet de bridge aan het netwerk verbonden worden met een netwerkkabeltje.

Door gebrek aan netwerkaansluitingen in de woonkamer heb ik de bridge op de studeerkamer gezet, en dat is eigenlijk ook een prima plek: dankzij de app en de meegeleverde afstandsbediening heb je knop op de hub eigenlijk alleen nodig als je nieuwe apps toegang wil geven tot de hub.

Na het downloaden en starten van de app (ik gebruik de android versie, iOS is ook beschikbaar) verbindt de app met de bridge en worden eventuele beschikbare (firmware?)updates gedownload en geinstalleerd. Vervolgens kun je verschillende kamers aanmaken en selecteren welke lampen zich in welke kamer bevinden. Dat is genoeg om via de app de lichten aan of uit te zetten en te dimmen (maar dat is natuurlijk pas het begin..)

Uiterlijk & kwaliteit

De lampen zijn met een lengte van 11 cm (gemeten vanaf de onderkant van de fitting) iets groter dan een ouderwetse gloeilamp, maar zullen in de meeste lampen wel passen.

Ter vergelijking een Ikea led lamp, een ouderwetse 60W gloeier, de Hue, en een 8W spaarlamp.

De Hue bridge heeft een strak wit uiterlijk met een blauw oplichtende ring. De felheid van de ring is niet aan te passen voor zover ik heb kunnen ontdekken. Sommige mensen zullen dit storend vinden, maar gelukkig hoef je de bridge niet in het zicht te zetten: je hebt 'm alleen nodig als je een nieuwe apparaten of apps wil verbinden met de bridge. Dankzij de gaten in de bridge is deze tegen een muur te monteren (schroeven niet meegeleverd).

De meegeleverde schakelaar is klein, en komt iets minder afgewerkt over dan de bridge. Zo zijn de kieren tussen de knoppen niet helemaal gelijk, en is de feedback van de knoppen niet erg duidelijk. Als je graag een vaste plek hebt om de afstandsbediening op te bergen, dan kan de magnetische houder met schroeven of de aanwezige dubbelzijdige tape aan een muur bevestigd worden.

Features

Waar te beginnen. Aan features lijkt er geen gebrek te zijn. Ik heb nog lang niet alles geprobeerd, maar zal een overzicht te geven van de features die ik waarschijnlijk het meest zal gebruiken, of die gewoon interessant klinken. Voor een vollediger overzicht kun je meethue.com kijken, of natuurlijk op het forum.
  • Gekleurd licht: Natuurlijk het basiskenmerk van de hue-lampen: licht in alle kleuren van de regenboog, met een instelbare lichtsterkte. De minimum sterkte is lekker laag, en het maximum is lekker hoog (volgens de specificaties XX lm)
  • Schakelaar: via de app kun je instellen welke kamer(s) je wil bedienen met de afstandsbediening. Daarna kun je met de afstandsbediening de betreffende lampen aan of uit zetten, en de lichtsterkte aanpassen. Ook kun je vijf verlichtingssoorten instellen waar je doorheen kunt lopen.
  • Wake-up timer: je kunt instellen dat je lamp(en) je op een bepaald moment moeten helpen met wakker worden. Ze worden dan over een periode van 10, 20 of 30 minuten steeds feller en koeler zodat je in theorie minder abrupt wakker wordt.
  • Go-to-sleep timer: het omgekeerde van de wake-up timer :z Over een periode van 15, 30, 45, of 60 minuten wordt de verlichting steeds minder fel (en warmer) zodat je in theorie beter tot rust komt.
  • Integratie met andere apss: de hue bridge kan gebruikt worden door andere apps, zoals bijvoorbeeld mets Sleep as Android voor geavanceerdere wake-up lights, IFTTT voor bijvoorbeeld notificaties als je email krijgt.
  • Integratie met digitale hulpjes als Google assistent, Alexa, Siri en Cortana.
  • Hue-entertainment: via een desktop applicatie kun je de verlichting automatisch aanpassen aan wat je op je scherm ziet, en/of aan de muziek die je luistert. En dat werkt best goed en snel. Ik heb nu eindelijk een "Ambi-light" monitor 8)

Gebruiksgemak

Deze Hue starterskit is makkelijk in gebruik. De installatie is plug-en-play, en de afstandsbediening is duidelijk in gebruik. De app voldoet ook prima, maar het zou handig zijn als er wat meer ondersteuning voor bediening via de widgets zou zijn. Met de widgets kun je voor zover ik zie alleen een paar knoppen toevoegen waarmee je een modus als "Laatste status", "Uit", "Bright" etc. kunt activeren. Controls als een slider voor de lichtintensiteit, iets voor kleurkeuze, een toggle voor "aan/uit" zouden welkom zijn. Evenals een mogelijkheid om vanuit het lockscreen je lichten te bedienen. Maar misschien is dit wel mogelijk, maar heb ik het nog niet ontdekt.

En mocht je de schakelaar of telefoon niet bij de hand hebben: de ouderwetse aan/uitknop van de armatuur gebruiker zorgt er in geval van nood voor dat de lamp uitgaan (logisch ;)), en weer aan gaat in de standaard-modus.

Support

De firmware van de lampen heeft in het verleden een aantal updates gekregen waarin functionaliteiten zijn toegevoegd (meest recente update was op 28 november 2018). De bridge en de app lijken ongeveer maandelijks updates te krijgen, zowel voor bugfixes, security-updates als voor verbeteringen en nieuwe functionaliteiten.

Op dit ogenblik kost de set ruim €150. Dat is een hoop geld, voor 3 peertjes. Maar je krijgt er dan ook een hoop extra functionaliteit bij die na het uitpakken gewoon werkt. Wil je gewoon lampen zonder fratsen, dan ben je beter af met simpele led lampen. Wil je slimme lampen voor een lagere prijs? Dan zijn vergelijkbare setjes van de Ikea misschien een optie.

Energieverbruik

De lampen zelf gebruiken volgens de specs en volgens mijn verbruiksmeter maximaal 9.5 Watt en leveren 806 lumen. Dat is net iets meer dan de goedkope Ikea-leds die ik heb liggen die 10W verbruiken voor 1000 lumen.

De bridge verbruikt zo'n 3W volgens de specs, en m'n verbruiksmeter geeft zelfs iets minder aan (1.8W)

Samenvattend

Voor ik met de hue aan de slag ging dacht ik: leuk speledingetje, maar niet echt iets voor mij. Nu ik er echter een tijdje mee gespeeld heb begin ik het nut te zien. Niet alleen voor simpele 'inbraakpreventie' door het huis er een klein beetje bewoond uit te laten zien tijdens afwezigheid, maar ook voor toepassingen als wake-up light en (sfeer)verlichting.
Pluspunten
+ heel veel mogelijkheden
+ minimale lichtsterkte is lekker laag
+ maximale lichtsterkte is lekker hoog
+ makkelijk te installeren
Minpunten
- duurder dan simpele verlichting
- widgets op de telefoon zouden wat uitgebreider kunnen zijn

Heb jij ook een Philips Hue White and Color Ambiance Starterkit (E27, 3 lampen, 1 dimmer, Bridge 2.0)?

Mooie review, de afstandsbediening waar je het over hebt is een (licht)schakelaar.

Apps zijn er niet heel veel maar check eens in de Hue app zelf: ontdek; HUE lab. Daar is ook van alles te vinden aan routines die handig kunnen zijn. Verder is er best veel al aanwezig in de hue app zelf, licht aan bij zonsondergang tot tijd X, licht aan bij thuiskomst na zonsondergang, random schakelpatronen, tijdklok.

Voor wie een lager budget heeft maar wel Philips wil, deze set is bij onze oosterburen vaak in de aanbieding voor € 99-125,- garantie krijg je dan gewoon via Philips NL na overleggen van de Duitse aankoopbon. Tot nu toe geen problemen mee gehad (2 defecte lampen omgeruild door Philips onder garantie)

Wat ook handig is en Philips nog niet heeft: INNR heeft schakelbare insteek wandcontactdozen (max 2300W) deze zijn te gebruiken met de HUE bridge en app. Ze worden als 'schakelbare' zone meegegeven in de HUE app en ik schakel er diverse apparatuur mee. In combinatie met een Harmony afstandsbediening zijn de mogelijkheden dan eindeloos. https://shop.innrlighting.com/nl/shop/113/smart-plug

Overigens is er van dit merk meer te krijgen zoals, lampen en led strips die volledig door HUE ondersteunt worden.

[Reactie gewijzigd door XallaX op 7 augustus 2019 18:31]

Ah, bedankt. In de app heet het inderdaad een "Hue dimmer switch", ik zal het aanpassen.

Die schakelbare contactdozen klinken interessant! Er is nog veel te ontdekken :)
'En mocht je de schakelaar of telefoon niet bij de hand hebben: de ouderwetse aan/uitknop van de armatuur gebruiker zorgt ervoor dat de lamp uitgaan (logisch ;)), en weer aan gaat in de standaard-modus"

De bedoeling van Hue lampen zijn dat er constant (230V) spanning op zit, dus liever geen Aan en Uit knoppen gebruiken ivm duurzaamheid lamp plus het onderbreken van het Mesh netwerk, lampen zijn onderling verbonden (Zigbee)

Verder prima review!

[Reactie gewijzigd door Birdy D op 8 augustus 2019 12:07]

Hmmm, daar zal ik nog wat verder induiken. Ik dacht dat in eerste instantie ook, maar in de app (settings --> power on behavior) staat als tip:

Quickly get bright white light by switching your power off/on twice to go back to the default white state. Wait several seconds in between power cycles."

Daaruit leidde ik af dat het geen kwaad kan.
Hue is wereldwijd, je hebt er landen bij waar het regelmatig gebeurt dat de stroom uitvalt..de lamp moet opnieuw opstarten dus. Een lamp met constante spanning er op heeft dat niet. Nu zal je het niet heel erg snel gaan merken maar lijkt me toch dat dit invloed heeft op de lamp qua duurzaamheid als je hem elke keer aan/uit, dus spanning eraf en spanning erop zet.. Sowieso verstoord het je Zigbee netwerk..

Tip is bedoeld als de stroom er af is wat kan gebeuren om wat voor reden dan ook..

[Reactie gewijzigd door Birdy D op 8 augustus 2019 15:34]

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones