Philips Hue White and Color Ambiance Starterkit (E27, 3 lampen, 1 dimmer, Bridge 2.0) Review

huntedjohanTestpanel 14 augustus 2019, laatste update op 14 augustus 2019, 270 views Testpanel

Ik ben 1 van de gelukkige geweest die dit set heeft toegestuurd gekregen van Tweakers om te mogen testen. super ervaring tot nog toe. 1 in de kinder kamer, en 1 in papa's game room die gekoppeld is aan ambilight. vind het duur, maar zeker de moeite waard.

Pluspunten

• eenvoudige installatie
  • goede sfeerverlichting in combinatie met ambilight
  • zeer goede en natuurlijke licht opbrengst in verhouding met bijv. milight

Minpunten

• prijs
  • updaten van lampen vind ik toch best lang duren

Kwaliteit Score: 5

Met de test en win actie van Tweakers ben ik uitgeloot als 1 van de gelukkige winnaars. Hiermee heb ik de mogelijkheid gekregen om een kit opgestuurd te krijgen, te testen, te reviewen en te mogen houden. Allereerst natuurlijk dank aan tweakers.net voor de mogelijkheid.
Mij is gevraagd om het starterskit te reviewen, maar deze kit had ik al in huis. Dus ik kan niet echt foto’s meer laten zien van de starterskit als pakket aangezien het bij mij al tijdje in huis gemonteerd was in combinatie met wit en ambiance verlichting. Aangezien ik van Tweakers het kleuren duo pakket thuis gestuurd kreeg. Heb ik de verlichting veranderd van wit naar kleur.

Het starterspakket en het duo kleuren pakket
Het starters pakket bevatte in mijn geval 3 wit en ambiance lampen met fitting E27, de bridge en de Dimmer. Daarnaast de handleiding. Lekker simpel, geen onnodige dingen erbij.

Duo pakket van de lampen gewoon 2 lampen die er qua uiterlijk gelijk uitzien met de wit en ambiance, dus daar moet je wel opletten als je net als mij de kleuren wil gaan gebruiken i.p.v. de witte huidige :P

Installatie
De installatie van het pakket is vrij simpel en eenvoudig. Bridge aan de voeding hangen, netwerk kabel er in, de app downloaden en het feest kan beginnen. Koppelen gaat eenvoudig en na updaten van de bridge ben je klaar voor het vervolg. Bridge heeft maar 1 centrale ronde knop waarmee alles te koppelen valt. Zodra de telefoon app gekoppeld is aan de bridge kan heel veel via de app.

Koppelen van lampen
Het koppelen van lampen is eenvoudig. Ik heb gebruik gemaakt van de unieke serienummers van alle lampen zodat ik gemakkelijk kon zeggen welke lamp bij welke kamer hoorde.
Ik heb 4 kamers aangemaakt voor de 4 lampen die wij nu in gebruik hebben. De game room waar ik gebruik wil gaan maken van ambilight sync. Reserve kamer, kamer voor onze zoon, en voor onze dochter. Kamers aanmaken in de app is eenvoudig, en kun je gelijk naam geven. Zodra je dan een lamp ga zoeken kun je die lamp gelijk aan een kamer toewijzen. Lamp kun je daarna zelf een passende naam geven zodat het eenvoudig uit elkaar te houden is.
Koppelen van hue lamp met Philips ambilight tv
Zoals gezegd wilde ik in mijn kleine maar oh zo fijne game room gebruik maken van ambilight sync. Dit was eigenlijk ook heel simpel op te zetten. Dit gaat gewoon vanuit de tv. Start de configuratie, zoek de bridge, geef aan welke lamp je wil gebruiken voor sync, en op welke manier je ambilight wil gebruiken, en klaar.
Het werkt goed, alleen merk ik dat het soms andere kleur geeft dan ik zou verwachten, maar dat komt denk omdat ik alleen aan de zijkanten ambilight heb, en dat de kleur aan beide zijden soms niet gelijk zijn waardoor de hue lamp er tussen in gaat zitten zo lijkt het.

Koppelen van accessoires
Het koppelen van accessoires gaat ook eenvoudig. ik heb hier op alle 4 de kamers een dimmer gezet zodat iedereen zelf ook zonder app de lampen kan bedienen en dat mijn vrouw ook op de kamer van de jongens de lampen kan bedienen zonder dat er een app voor nodig moet zijn. Voor het koppelen van de dimmer is het handig om achterop de dimmer het reset knopje 1 seconde in te drukken zodat de bridge de dimmer ziet, dit duurde bij mij kort waarna je gelijk de dimmer kan toevoegen aan een kamer.

zodra de dimmer is ingesteld kun je in de app 5 scenario's aanmaken waarbij elke druk op de aan ( 1 ) knop een ander scenario geeft. Zo hebben we bij de kinderen ingesteld bij inschakelen van lamp via dimmer dat het altijd een lekker helder wit licht geeft.

Aangezien onze kinderen ook kleuren lampen hebben gekregen wilde ik ze ook de mogelijkheid geven om met de kleuren te kunnen stoeien. Dit is helaas niet mogelijk met de dimmer aangezien deze alleen vooraf ingestelde scenario's kan maken, en niet met kleuren kan werken. De kinderen op deze leeftijd al een eigen telefoon met app geven vond ik ook al wat, en daarbij kunnen ze ook de lampen van andere kamers bedienen wat ik ook geen super idee vond. Als antwoord ben ik op zoek gegaan naar Philips living color afstandsbedieningen. Na veel geploeter heb ik dit voor elkaar gekregen waardoor de lampen van beide kinderkamers via een aparte living color bediend kan worden. Dit zijn gen 3 afstandsbedieningen en werken goed (vond de kleur bediening van gen 2 makkelijker, maar dat is misschien ook gewenning)

Nu hebben we hier thuis dus 4 kamers voorzien van white and color lampen. Alle lampen kunnen worden bediend via de app, via de dimmer, en de kinderen hebben als extra een living color afstandsbediening voor de kleur. De app en bridge zijn verbonden via het internet dus ik zou ook onderweg de lampen kunnen bedienen mocht dit nodig zijn.

Ik had al vaak naar hue gekeken maar vond de prijs altijd aan de hoge kant. Mijn aankoop voor het starterspakket was vanwege een nette deal bij karwei waar ze 20 % korting hadden en philips een cashback actie er bovenop gooide. Daardoor was de prijs aantrekkelijk. omdat we de zolder gingen verbouwen naar 2 kinderkamers was het helemaal aantrekkelijk om daar ook voor dimmer schakelaars te gaan. Hierdoor hoefden we niet ook nog aparte schakelaars te monteren wat de kosten ten goede kwamen.

Als ik dan zie hoe gemakkelijk hue is op te zetten is dat zeker een groot pluspunt. de kleuren zijn zeer goed, en het dimmen werkt zeer goed en nauwkeurig. Het werkt allemaal perfect samen en ook met ambilight geeft het een leuke extra sfeer aan film/serie en games.

De app geeft daarnaast veel mogelijkheden om veel situaties zelf te bepalen zoals bijvoorbeeld wanneer je ga slapen en wanneer je op sta, en wat je dan van bepaalde lampen verlang. als je thuis kom en je verbinding maak met het netwerk dat dan bepaalde lampen aan gaan, meer dan genoeg om er leuk mee te kunnen stoeien en zo een serieus leuke smart setup te creeeren.

1 nadeel vond ik toch wel het updaten van de lampen. out of the box waren de lampen verouderd, en het downloaden plus updaten van de lampen duurde per lamp toch al gauw een uur (dit word al wel genoemd in de app tijdens het updaten).

Ander nadeel is de prijs. vooral de kleuren lampen zijn echt behoorlijk prijzig wat toch wel kan zorgen voor een afwijzing. Gelukkig zijn er vaak genoeg aanbiedingen te vinden die het nog aantrekkelijk kunnen maken.

ander puntje vind ik toch wel dat je zeker voor kleur gewoon de app nodig heb, en zoals bij ons met kinderkamers toch voor een alternatief moet zorgen. Dit is natuurlijk per situatie anders en hoeft natuurlijk geen enkel punt te zijn voor iemand anders.

al met al ben ik er zeer tevreden over, en vooral de kleuren lampen geven echt wel een leuke sfeer. zowel bij de kinderkamers als in mijn eigen game room. Daarom zou ik het philips hue smart home zeker willen en kunnen aanbevelen als je op zoek ben naar een leuke uitgebreide manier van slim je verlichting te bedienen.

Heb jij ook een Philips Hue White and Color Ambiance Starterkit (E27, 3 lampen, 1 dimmer, Bridge 2.0)?

Goed verhaal en veel plezier met je Hue set, voordat je het weet zit je op 20+ lampen ;) Werkt verslavend dat Philips Hue....

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones