Logitech Ultra-Flat Keyboard (Qwerty) Review

blackangel 24 maart 2006, 5.920 views

Logitech Ultra-Flat Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Aanslag
  • Compact, niet te veel onzin ernaast
  • Design

Minpunten

• Duidelijke slijtageplekken zichtbaar
  • Stofaantrekker
  • Niet stil
  • Bij de PS/2-versie, een bug waardoor je maar 3 toetsen tegelijk kunt indrukken.

Lang geleden, heel lang geleden toen dit toetsenbord een aantal maanden uit was zat ik nog steeds in mijn lichtloze kamertje. Te rammen op een gelieft microsoft plankje met heel veel nuttige functietoetsen. Echt genieten, alleen laptops typten fijner, en alle logitech's typten naar mijn mening onverantwoord bagger. Na een aantal posts, topics en verse fanclubs op het forum kwam ik erachter dat dit toetsenbord opeens bestond. Geen grote aankondigingen op tweakers, gewoon subtiel als OEM-versie verkocht in de winkels en andere tweakers die het al geprobeerd hadden.

En dan blackangel, net een goed punt terug voor een niet-boeiend schoolvak. Reden om mijzelf te verrassen, een schattig tobo'tje, nieuw zonder kruimels. Erg verleidelijk vond ik zelf, en na wat zoeken bleek dat ze hem in Paradigit Eindhoven verkochten. Tijd voor mij om weer eens wat buiten te doen en na wat zware kilometers bereikte ik de winkel. Even vragen of ik de aanslag kon "bestuderen", en na 3x slaan was ik erachter. Ik was verliefd O+

Nu, ruim een jaar later kreeg onze hoofdpersoon in het verhaal de beschikking over een laptop voor zijn studie. Helaas, geen PS/2-poorten en toen ik naar een lanparty zou gaan was een extern tobo toch echt een vereiste. Mijn oude ultraflat X kon dat dus niet aan. De avond vantevoren dus nog even langs de Computerland gefietst (die een stuk dichterbij was), getest en wat schikt mijn verbazing? Juist, hetzelfde als dat ik al op internet had gelezen, een nieuw design. Op zich, het is een mooier moderner design, maar het had van mij niet gehoeven. Toch, zeker niet slecht.

Tijden verstrijken, en nadat er 4x achter elkaar een review over de ultraflat X is gekomen is het tijd voor studie-ontwijkend gedrag, een survey schrijven.

Ergonomie

Tsja, geen trendy "gebroken" toetsenbord, geen "ergonomische" houdig, maar toch heb ik, mede dankzij dit toetsenbord volgens mij, geen last van RSI. Ik heb het wel een tijdje gehad, toen ik te lui was om de voorganger van mijn 2e ultraflat x mee naar mijn studie te nemen en dus achter de laptop werkte. Ik ben er op die manier ook weer vanaf gekomen, maar het veroorzaakt in ieder geval geen RSI bij mij. En met toch wel zo'n 2~4 uur per dag intensief gebruik van mijn laptop, soms oplopend tot 8+ uur is het voor mij toch wel mooi. Overigens moet ik er wel bij zeggen, ik hem heb "ingeklapt", dus laag staan. Voor mij scheelt dat in ieder geval heel veel.

Functionaliteit

Features, alsof dat nodig is. Ik heb een muis, een wacom een tobo en een toetsenbord. Het enige wat ikzelf wel jammer vind is dat er geen usb-hub geintergreerd zit in het tobo, maar dat overleef ik wel. Verder mis ik wel eens een volume-(draai!)-knop, maar dat is ook niet het ergste. Het mooiste is gewoon dat ze de meeste functionaliteit hebben weggelaten, om zo een mooi strak toetsenbord te hebben voor een mooie prijs. Het is niet de featureset die het doet, het is de juiste afweging ervan.

Precisie

Ooit eens 300 tekens per minuut gehaald, en dat was nog eens zonder het gebruik van de backspace. Nee, mij hoor je niet klagen, het werkt perfect. Ik ram nog wel eens zelf mis, maar dat doe ik op ieder toetsenbord. De snelheid is perfect op beide toetsenborden. Iets wat ik overigens wel wil toelichten, op de PS/2-versie is er een "bug" die ervoor zorgt dat je niet meer dan 3 toetsen tegelijk kan indrukken (een elektronische bug, geen mechanische ;) ). Ikzelf heb daar geen last van, aangezien ik game op mijn laptop en alleen chatslet op mijn workstation, maar voor sommige is dat wel een nadeel. Vroeger, toen ik nog gamede op mijn workstation, speelde ik spellen met de muis, en zelden met het toetsenbord. Geen first person shooters voor mij dus, gewoon OpenTTD en simpele racespelletjes. Tegenwoordig met Battlefield zit ik achter het USB-plankje, dus geen problemen vanaf mijn kant :)

Vormgeving

Heerlijk, zowel voor beide modellen is het design perfect. Voor degene die de oude versie gewend zijn zal het wel even wennen zijn, maar het is zeker mooi vind ik. Het is wel iets wat iedereen voor zichzelf moet kiezen, maar alleen bij een beige 17" crt met dikke randen, beige muis, beigen kast en beige volksbudgetprinter zal het misstaan. Gelukkig hou ik mijzelf steeds voor dat die monitor wel een keer vervangen gaat worden :+

Bouwkwaliteit

Het werkt prima, alleen kunnen er wel kruimeltjes tussen komen. Geen nadeel, dat kan iedereen overkomen maar het is soms wel eens hinderlijk. Het schoonmaken is eigenlijk de grootste ramp, de toetsen zitten er perfect op, maar op een manier van "eenmalig". Losmaken is dus niet mijn grootste hobby, maar aangezien ik nog geen last heb ondervonden van de kruimels - het is vooral stof bij mij - overleef ik het wel. Het enige is, lijkt mij, dat het plastic verkeerd is gekozen. Naast dat er bij de eerste versies redelijk cheap aanvoelt (het gedeelte buiten de toetsen) en er soms cheap uitziet, lijkt het ook nog wel eens veel stof aan te trekken. Dat kan door de verbouwing op het moment hier komen, maar vroeger was het nooit zo erg op mijn microsoftplankje. Maar gelukkig veeg ik voordat ik de computer gebruik 's ochtends of 's middags altijd even met een stofdoek of ongebruikte zakdoek er overheen en het is weer schoon. Overigens heeft mijn wacom er ook last van, maar die veeg ik ook niet dagelijks schoon (ik gebruik afwisselend wacom en muis). Wat wel een nadeel is, is dat er op een bepaalde manier toch slijtageplekken op het toetsenbord komen. Niet veel, de q, de x en de y zijn bespaard gebleven van het qwerty-gedeelte. Wat verder wel al versleten is zijn de pijltjestoetsen, enter, backspace, rechtershift en het rechter gedeelte van de spatie. Niet zo heel veel dus, het kan erger. De lettertjes blijven er overigens wel netjes op liggen, maar over het algemeen maakt mij het niet zoveel uit als ze eraf slijten. Eigenlijk zou dat alleen maar beter zijn, ik ben de enige die redelijk vlot kan typen in mijn omgeving :P. Overigens nog een laatste nadeel, ik ram soms nog wel eens redelijk hard met mijn tobo. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik ermee op de tafel sla, maar dat de aanslag nog wel eens redelijk hard is. Ik zou er theoretisch zachtjes op kunnen slaan, maar voor 22:00 doe ik dat meestal niet. Daarna wel, ik kan daarvoor net iets vlotter typen dan gemiddeld en ik wil de buren, mijn ouders of mijn zusje niet wakker houden omdat ik dolgraag wat wil typen. De aanslag is op zich wel licht, maar het geluid wat erbij geproduceerd wordt is net iets teveel van het goede. Je weet alleen wel zo dat je de toets aanslaat.

Drivers en onder- steuning

Ik heb er weinig over te melden. De voordelen zullen ongetwijfeld zijn een betere support voor die 6 knopjes die alleen knopjesgeile mensen gebruiken. Alleen, zo ben ik niet. Ik heb laatst voor het eerst eens de mute aangeraakt. Bij mijn laptop ram ik altijd op de mail-knop op de laptop zelf, in plaats van het 25 euro kostende toetsenbord wat er thuis aan hangt. Qua garantie heb ik er helemaal niks over te melden. Ik kan de bonnetjes vast niet meer vinden, ik kan de doos niet meer vinden, ik weet niet hoe lang er garantie op wordt gegeven en ik weet zeker dat ik dit toetsenbord niet wil inruilen O+

Tsja, 25 euro voor een toetsenbord terwijl je er voor 2 euro een van de HCC afhaalt. Het is een keuze die je maakt, maar als je een goed toetsenbord zoekt wat niet een LCD-schermpje heeft of touch-screen volumeregeling zit je hier toch wel al aan de goede kant. Een fatsoenlijk toetsenbord, zonder gehannes met batterijtjes, zonder nutteloze functies en daardoor voor de meeste mensen toch mooi, zeker met de goede prijs als je ervan houdt.

Algemene beoordeling

Een toetsenbordkeuze blijft altijd persoonlijk, maar zelf ben ik van mening dat het een geweldig toetsenbord is. Ik ben de enige in mijn omgeving die dat vindt, maar ik heb na de aanschaf ook nog een paar dagen moeite gehad met vlot doortypen. Een nieuw toetsenbord is altijd wennen, en achteraf gezien ben ik echt blij dat ik het gedaan heb, het typt heerlijk. Verder is de prijs goed, inmiddels is er ook usb-ondersteuning, is een echte gamersbug opgelost en is de aanslag ook nog net iets stiller gemaakt. Toch voor dezelfde mooie prijs, en het design is er niet op achteruit gegaan. Als je echter een goedkoop nieuw toetsenbord wilt, en je houdt van de geliefde laptopaanslag, is dit echt jouw keuze.

Heb jij ook een Logitech Ultra-Flat Keyboard (Qwerty)?

Ik heb een USB UltraX, maar toen ik onlangs voor het eerst eens meerdere toetsen tegelijkertijd nodig had (in CoD2) ging dat dus fout. Meer dan drie toetsen wil 'ie gewoon niet.
Ik kijk op van die bug, die bug van meerdere toetsen staat gelijk tot geen input heeft mijn vorig jaar doen zoeken naar een vervanger voor de microsoft keyboards. De UltraX PS/2 gaf bij mij juist nooit zulke problemen.
Over de duurzaamheid ben ik het wel helemaal mee eens :), ik zoek nu alweer naar een toetsenbord :P