Logitech Ultra-Flat Keyboard (Qwerty) Review

FelixAkk 22 februari 2006, 533 views

Logitech Ultra-Flat Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• design
  • prijs
  • laptoptoetsenbord in normale layout

Minpunten

• lage bouwkwaliteit
  • jammergenoeg weinig functieknoppen

Ergonomie:

Het toetsenbord typ net als een laptop toetsenbord, en daarom spreekt het zoveel ook aan denk ik.
Het heeft de layout van een normaal toetsenbord, behalve dat de enter misschien iets kleiner is als het gemiddelde toetsenbord, maar hier storen zich weinig aan denk ik.
Hij typt precies als de 'iets' duurdere DiNovo van Logitech, die opzich weinig van deze verschild behalve wat extra functies en vooral betere kwaliteit.
Hij heeft geen 'pols-steun-plankje' om het maar zo te noemen, als je er aan gewend ben kan ik me voorstellen dat je het mist, maar zelf heb ik het nooit gemerkt nor gemist, typt prima en confortabel.

Functionaliteit:

Standaart 103-keyboard, gewoon goed, de functieknoppen werken prima vind ik, erg handig, jammer dat je ze niet kan instellen. Wat ik wel erg heb gemist is een volume aanpassingsknop. Er zit dan weer wel een mute knop op, maar volume-aanpassingsknoppen is de designer dan weer wel vergeten :/ mis ik toch wel, sinds dit vooral bij films kijken of gamen erg handig is, en bijna ieder Logitech of redelijk toetsenbord er wel heeft.
Knoppen die er wel op zitten werken prima:

Media - bij mij Winamp, dunno hoe bepaald word met welk programma deze knop word geassocieerd.
Play/Pause - gebruik ik nooit
Mute - er handig, mis alleen de Volume Op/Down nog :/
Favorites - favorieten tab in IE of Firefox
E-Mail - outlook
WWW - geprefereerde internet browser

Vormgeving:

Strak desing (zie foto) past goed bij iedere moderne PC in mijn mening. Verschilt per mening denk ik, maar vormgeving is wel een pluspuntje in mijn mening.
Zou tof zijn als er een uitvoering is met lichtgevende toetsen zoals de G15 heeft.

Bouwkwaliteit:

Matig vind ik, toetsen breken niet af, maar plastic plaatje tussen de vakken met toetsen laat bijv. snel los als er al zo hier en daar geen bevestigings punten los zijn bij aankop, verflaagje van plastic behuizing beschadigd snel en zitten vaak al krassen op bij aankoop. Vanwege de platte toetsen is hij wel iets makkelijker schoon te maken, maar toch is het een vuilverzamelplaats. Toetsen zelf werken soms niet lekker, blijven beetje hangen, of drukken moeizaam of klemmen. Bij een andere UltraX flat was er 1 bevestigingspunt van de spatiebalk los bij aankoop, van dat soort kwaaltjes. Wat wel opvalt is dat de geverfde letters en tekens op de toetsen in geen mogelijkheid weg slijten, in tegestelling to vele andere Logitech producten, waarbij intensief gebruik de verf er al snel af slijt.
Verder is dit toetsenbord al een behoorlijk aantal keer gevallen, maar dat heeft hij prima overleeft, er is nog niks interns kapot gegaan, of los gebroken of zo iets dergelijks.

Drivers en onder- steuning:

Geen, wat ik wel beetje mis, alhoewel ik het niet echt moet hebben van de Logitech drivers, sinds die vaak erg simpel zijn, slecht werken, veel bugs bevatten en weinig worden geupdate.
Zou toch wel leuk zijn als er iets was om de functietoetsen mee te programmeren of bijwerken.

Prijs:
Dat maakt dit product denk ik nog wel het meest boven te rest uitpieken. Voor wat je er voor krijgt, is de prijs heel gunstig.
Toen ik hem kocht koste hij ¤40 en dat was het dik waard.

Heb jij ook een Logitech Ultra-Flat Keyboard (Qwerty)?