Areca ARC-1220ML (8x SATA300 RAID, XOR, 256MB, PCI-e x8) Review

Johnny5 14 mei 2010, laatste update op 14 mei 2010, 782 views

Areca ARC-1220ML (8x SATA300 RAID, XOR, 256MB, PCI-e x8)

Pluspunten

• PCI-e past in elke lengte slot
  • 8 poorten is luxe voor thuis gebruik
  • alle opties die een techneut wil hebben
  • alle drivers die je nodig kunt hebben op de driver cd

Minpunten

• tamelijk prijzig
  • on-board geheugen niet uitbreidbaar
  • random read/write performance valt tegen
  • extra aanschaf battery backup nodig om tegen stroom uitval te beschermen

Beheerbaarheid Score: 4
Drivers en ondersteuning Score: 5
Na langdurig onderzoek bleek Areca de beste raid controllers te leveren, en zo ben ik op de ARC-1220 uitgekomen. Met 8 sata poorten moet dat voldoende zijn om lekker veel opslag te kunnen plaatsen onder een grote RAID-5. Zeer prettig gevoel voor iemand als ik, die graag stabiliteit en snelheid wil hebben. 5 x 500gb WD schijven in raid 5 moeten daar voor kunnen zorgen.

Stabiliteit is zeer netjes. Meerdere malen bleek er een schijf niet helemaal in orde te zijn. eentje had enkele bad sectors en herstelde te langzaam voor de raid controller. het is mogelijk om dan on the fly de HDD los te koppelen en direct op de mobo te zetten zodat de raid controller er niet mee aan de haal gaat en een oppervlakte controle te doen. eenmaal na alle sectoren gemarkeerd te hebben. heb ik hem weer in de array gehangen en na enige tijd rebuilden is de schijf weer gewoon in gebruik genomen. en dat alles terwijl de pc aan stond! ondertussen ruim een jaar verder geen kuurtje meer gehad.

de web-interface is na installatie erg makkelijk om te bedienen en in te stellen. het kan alles wat je anders via de bios moet doen. alleen dan hoef je de pc niet te herstarten, op de achtergrond kun je alles doen waar je zin in hebt en je hebt wat meer informatie tegelijk op je scherm. firmware uploaden gaat zeker net zo makkelijk. kans op fouten daar in is ook weggenomen doordat het alle bestanden accepteert met opgeven en gewoon negeert als het niet geldig is voor dat type.

snelheid valt een beetje tegen. let op dat ik het niet over sequentiele snelheden heb. bestanden kopieren/uitpakken gaat tot 250mb/sec (dan is de buffer leeg) waarna overgegaan wordt naar minimaal 180mb/s voor de gemiddelde snelheid. het vervelende komt met bijvoorbeeld het laden van Modern Warfare 2 en er kriskras over de schijf gelezen moet worden. dan is het echt heel veel langzamer dan een single disk. ter vergelijking, zelfs een 7200rpm laptop schijfje is dan nog sneller!
Enkele caching strategieŽn zijn mogelijk om deze snelheid te beÔnvloeden, waarbij de agressieve stand een deel werkgeheugen in gebruik neemt. het directe effect op performance heb ik op gevoel niet waar kunnen nemen.

aanwezige drivers was ik erg van onder de indruk. in de doos zat een cd met alle drivers voor alle besturingsystemen die op dat moment uit waren en ik ooit van had gehoord (met alle redelijkheid natuurlijk, win3.11 ondersteuning is onzin ;)). nieuwe firmware is ook geregeld uitgekomen, het bracht geen neiuwe features, maar dat was op zich ook niet nodig. onder vista en win7 32 en 64 bits werkte het meteen out-of-the-box. zo heerlijk om zoiets te kunnen installeren zonder enige driver problemen.

ps: mijn besturingsysteem boot van de raid controller.

• asus p5b premium vista edition
  • 16x PCI-e slot
  • WD500AAKS
  • WD20xxx 2TB caviar green
  • vista x32/x64 en win7 x64
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Areca ARC-1220ML (8x SATA300 RAID, XOR, 256MB, PCI-e x8)?

Handig is nog te vermelden dat de ARC-1220 met de nieuwste FW 2TB disken en groter ondersteund. Zo werd een 3TB WD-RED bij mij gezien als een 800 Gb disk.

Een DOS IMG haal je van http://www.allbootdisks.com/download/iso.html
Images/ISO's met Win32 disk Imager maken: https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

De FW is eenvoudig te downloaden van:
ftp://areca.starline.de/

Deze staat voor de ARC-1220 onder: ftp://areca.starline.de/R.../ARC1220/149-20101202.zip

Een extra * voor Starline, voor mijn ML (lowprofile uitvoering) ontving ik gratis een normale bracket! :)
SCSI4ME.com levert die voor $19, echter wel een $35 shipping fee.

Flashen is via dos het meest eenvoudig, hier onder de benodigde bestanden.
In deze volgorde na het booten (met DOS op USB stick) in deze volgorde uitvoeren:

NFLASH.exe; --- Flash program

ARC1220BIOS.BIN:--- PCI card BIOS for system board using.
ARC1220BOOT.BIN-- RAID controller hardware initialization.
ARC1220FIRM.BIN:---RAID kernel program.
ARC1220MBR0.BIN---Master Boot Record for supporting Dual Flash Image in the SATA ll RAID controller.

Dus: (bij 1 controller aanwezig in het systeem !)

nflash ARC1220BIOS.BIN
nflash ARC1220BOOT.BIN
nflash ARC1220FIRM.BIN
nflash ARC1220MBR0.BIN

anders /cx waar x=controller volgorde achter de opdracht.