Specificaties 15,4" (1440x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 15" 2.66GHz (voorjaar 2010) Review

Canaria 14 mei 2010, laatste update op 14 mei 2010, 3.957 views

Apple MacBook Pro 15" 2.66GHz (voorjaar 2010)

Pluspunten

• scherm en resolutie
  • snelheid
  • bouwkwaliteit
  • automatische switch tussen grafische kaarten

Minpunten

• levertijd CTO

Opmerking vooraf
Deze review is nog niet af, ook foto's ontbreken nog.

Nieuwe MacBook Pro's!
Op 13 april introduceerde Apple de langverwachte nieuwe serie MacBook Pro's. Ik was die dag zoals velen nerveus aan het Cmd+R'en op de site van de Apple Store en na anderhalf uur onbereikbaar te zijn geweest kwam de Store weer online. Mijn blik viel eerst op de 13" MacBook Pro, ik zag Core 2 Duo staan en dacht een seconde dat er niets veranderd was. De vermelding van de GeForce 320M haalde mijn twijfel weg, maar niet mijn teleurstelling. Waarom had de 13" geen Core i5-processor gekregen?

Toen zag ik de 15" modellen staan en daar werd ik wel enthousiast van. Eindelijk de optie voor een hogere resolutie, Core i5 of i7 en een Nvidia-kaart die zonder uit- en inloggen switcht met de Intel HD graphics.

Upgrade
Ik had sinds 2008 een 13" MacBook aluminium unibody, een unieke Mac doordat de opvolger promoveerde naar de Pro-lijn. Hoewel ik gehecht was aan het apparaat, was ik toe aan betere specs. Een processor van de nieuwe generatie, beter scherm, meer geheugen en een verlicht toetsenbord hoorden daarbij. Voorafgaand aan de vernieuwing had ik ingezet op een 13" MacBook Pro met een Core i5-processor en een mid-range ATI grafische kaart. Die zou ik direct bestellen! Nu begon ik echter snel aan het idee te wennen dat mijn nieuwe Apple een 15" zou worden.

Bestellen
Na twee dagen twijfelen tussen de i5 en de i7 bestelde ik een i5 2,4GHz met hi-res glossy scherm bij Apple en elders 2x4GB DDR3 en een 500GB 7200rpm harddisk. Door vertraging veroorzaakt door de aswolk van een vulkaan duurde het bijna twee weken voordat ik de MacBook Pro zou ontvangen. Zou, want de dag ervoor was ik weer gaan twijfelen. Ik dacht dat ik er na een tijdje spijt van zou krijgen dat ik niet voor de i7 had gekozen. De dag van de bezorging belde ik Apple en annuleerde de bestelling, om direct de i7 met hi-res glossy scherm te bestellen.

Unboxing en installatie
Anderhalve week later kon ik eindelijk een MacBook Pro uitpakken. De unboxing is altijd een soort magische gebeurtenis waarbij je je weer even een kind op pakjesavond voelt. Gelukkig was alles in orde: het scherm was perfect, de unibody behuizing vertoonde geen speling of kieren en mijn eerste indruk was dat ik een supersnelle Mac in handen had. Nadat ik Xbench had gedraaid, schroefde ik de MacBook Pro open en installeerde ik probleemloos de 8GB en de 7200rpm-schijf. Hierna kon ik Mac OS X opnieuw installeren, deze keer zonder alle printerdrivers en vertalingen. Xbench liet daarna zien dat die upgrade behoorlijk wat effect had op de prestaties. Ik heb te kort met de standaarduitrusting gewerkt om het daadwerkelijke verschil bij dagelijks gebruik te merken, maar ik ga ervan uit dat de Mac nu nog sneller is dan voor de upgrade.

Een week later
Inmiddels heb ik mijn MacBook Pro bijna een week en hij verbaast me nog iedere dag! Op mijn 13" MacBook kon ik een VM met Windows 7 draaien als ik alle applicaties onder Mac OS X eerst afsloot, op de 15" kan ik alles gewoon open laten staan. Uiteraard is dat te danken aan de verdubbeling van het geheugen. Verder ben ik erg te spreken over het uithoudingsvermogen van de batterij, de toetsenbordverlichting, het mooie hi-res scherm en de grafische prestaties onder zowel Windows 7 als Mac OS X.

Windows
Ik heb door middel van Boot Camp Windows 7 geďnstalleerd, deze partitie kan ik in VMWare Fusion als een VM openen voor normale toepassingen. Voor games reboot ik wel. Op verschillende fora melden gebruikers dat de drivers voor de GeForce 330M voor Windows nog niet optimaal zijn, ik ben daar nog niet tegenaan gelopen, maar heb alleen nog maar wat oudere games geprobeerd.

Beeld
De optie voor een hogere resolutie was bijzonder welkom, ik heb hierover ook geen moment getwijfeld. Ook de keuze tussen glossy of antiglare was voor mij eenvoudig: ik vind glossy mooier! Reflecties storen mij niet zo, ik merk er sowieso weinig van en ben gewend geraakt aan de mooie weergave en de zwarte rand rond het scherm.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15" 2.66GHz (voorjaar 2010)?

Tja, een Core i5 met ATi GPU in de 13" MacBook Pro was mooi geweest, maar technisch niet mogelijk. Er is namelijk geen plaats voor een extra chip (de GPU). De enige fabrikant die chipsets mag maken voor Core i3/5/7 processoren is Intel zelf, dus daarmee viel de optie voor een nVidia IGP in combinatie met een Core i5 af. En als er geen ruimte is voor een extra chip, en Intel de enige partij is die chipsets (en dus IGP's) mag maken voor de Core i3/5/7, zijn er dus 2 opties voor Apple:

1. Core i5 met Intel HD Graphics
2. Core 2 Duo met nVidia chipset

Wat Apple gekozen heeft is geschiedenis, en ik denk niet dat dat zo'n slechte keuze is geweest. Intel HD Graphics zonder optie voor een 'echte' GPU, nee dank je... ;)

Stiekem heeft Apple nog een derde optie, namelijk het 'afschaffen' van de optical drive waardoor er plaats is voor een groter moederbord, en dus een extra chip. En misschien ook nog wel een grotere accu ;) Hoe je je Mac dan installeert? Daar heb ik nog wel wat gedachten over...
Vaio Z, 13,3" dus net zo groot, 1600x900 of zelfs een HD scherm, i5 mét GT330M.
Verder is de Vaio E te koop, die 14" combineert met een HD5470.

Het is dus een non-argument dat het niet zou passen. Waarschijnlijk wilden ze gewoon niet al te veel aan de layout veranderen. Zoals je al zegt, en ik ook al heb geschreven hadden ze desnoods de superdrive weg kunnen laten.

Dat was toch wel het uiteindelijke breekpunt, een i5 had ik zeker aangeschaft. Nu heb ik verder gekeken dan mijn neus lang is, en dan valt pas op hoe asociaal weinig een MBP eigenlijk maar kan en heeft aan aansluitingen.

[Reactie gewijzigd door deblaauwn op 22 mei 2010 22:13]

De Vaio heeft een totaal ander intern ontwerp, dus dat is een zinloze vergelijking. Als je kijkt naar de interne layout van de 13" MacBook Pro, was er simpelweg geen plaats op het logicboard voor een extra chip.

Het weglaten van de Superdrive had wat mij betreft zeker gemogen, maar dat wil niet zeggen dat het grote publiek het daar mee eens is. Denk aan al die mensen die al zeker 3 jaar aan het klagen zijn dat er geen BluRay drive in de MacBook Pro zit. Bedenk je de reacties van die mensen als ze ineens OOK geen DVD's meer kunnen gebruiken. Helaas richt Apple zich ook op die klanten.

Verder hangt het volledig af van wat je wil en zoekt. De 13" MacBook Pro is wat mij betreft geen 'Pro' label waard, eerder 'High end consumer'. Maar dat past dan weer niet op het bezel ;) De 15" is wat mij betreft al meer een pro machine, al had het SD slot wel weer ingeruild mogen worden voor Expresscard, en had er misschien ook wel een pro graphics chip in gemogen. Quadro/FireGL anyone? Verder ben ik eigenlijk wel tevreden over de aansluitingen. Slechts 2x USB, tja, ik heb nog niet vaak in situaties gezeten waar ik een derde nodig had.

Maar voorlopig ben ik nog wel even tevreden met mijn mid-2007 MBP. Dedicated graphics, C2D, 2x USB, 2x Firewire, wel Expresscard, EN een mat scherm ;)
De 13" MacBook Pro is wat mij betreft geen 'Pro' label waard, eerder 'High end consumer'. Maar dat past dan weer niet op het bezel.
Daar kan ik het helemaal mee eens zijn. Die twee USB, daar kan ik op den duur nog inkomen, maar waarom een SD-kaartlezer in plaats van een ExpressCard-slot erin? Geen idee.
Quadro/FireGL kaarten zijn dezelfde qua hardware als consumentenkaarten, met als verschil de drivers: die zijn geoptimaliseerd voor CAD e.d. in plaats van 3D gaming.
Hm... dit is nog niet echt een review, meer jouw persoonlijke verhaaltje van hoe je aan je Macbook komt.

Ook interessant, maar mensen die een macbook willen zijn daar niet in geinteresseerd. Waar zijn bijvoorbeeld je Xbench resultaten?
Eerste regel "Deze review is nog niet af, ook foto's ontbreken nog."
jij gebruikt win7 in VMWare en met booten.. heb je geen licentie problemen van win7?

Ik gebruikte win7 in paralax en met booten maar na een paar keer kreeg ik al de melding dat mijn copy niet meer geldig is. Ik heb nog (steeds) geen contact opgemomen met MS maar vermoed dat het door switchen tussen paralax en booten is. Er was ook een melding dat ik hem na gebruikt te hebben in paralax na een boot opnieuw moest activeren.
Als je boot camp gebruikt en die partitie later met VMware Fusion of Parallels ook weer gebruikt dan heb je een groot verschil in hardware. De gevirtualiseerde hardware is anders dan wat er fysiek in die machine zit. Daardoor wordt de activatie wizard van Windows getriggerd. Normaliter hoef je alleen die wizard te doorlopen voor de virtuele machine, daarna ben je gewoon klaar (hij moet dus in boot camp EN in de virtuele machine worden geactiveerd). Er kunnen echter problemen mee ontstaan, op het forum van VMware Fusion en Parallels vindt je wel wat oplossingen. Eigenlijk is dit meer een probleem van de Windows activatie.

Overigens heeft die Core i5 en i7 een verbeterde hardwarematige virtualisatie support waardoor het ook allemaal een stuk sneller wordt. Ik denk dat dit tezamen met het geheugen een aardige duit in het zakje heeft gedaan (mits je het geheugen van je vm ook echt hebt opgeschroefd). Daarbij moet je ook niet onderschatten wat een snellere harde schijf of zelfs een ssd doet als je VMware Fusion gebruikt, dat levert vaak ook een aardig voordeel op.

Zelf heb ik de Core i5 die Canaria eerst had. Die i7 is leuk en aardig maar biedt ten hoogste 15% meer performance qua cpu power tegen een meerprijs van 400 euro. De accuduur is ook een stuk korter met die i7 dan met de i5. Qua cpu power heb ik de 2 GHz Core 2 Duo in mijn Mac mini (early 2009) nog niet hoger weten te krijgen dan de 120% (wat 80% onder de max zit). Die i5 is sowieso al een stuk sneller dan die Core 2 Duo dus de snelheidswinst die de i7 kan brengen zou ik niet gaan merken. Het i7 model biedt echter ook nog een 500 GB schijf (ik zet mijn eigen ssd erin) en 512MB aan videogeheugen (ipv 256 op de overige 2 modellen; ik ben niet zo'n gamer dus 256MB is wel voldoende). Al met al vond ik die 400 euro meer niet te verantwoorden. Die 400 euro is een best prijsverschil dus ik zou toch erg goed kijken of je dingen als de extra cpu power, de grotere harde schijf en de 512MB aan videogeheugen ook echt nodig hebt. Die 8GB aan ram heb ik er overigens meteen in laten zetten aangezien de prijs op hetzelfde niveau uitkwam als de webshops waar ik heb zitten rondneuzen.

[Reactie gewijzigd door ppl op 15 mei 2010 17:17]