AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed

Specificaties AM4 socket • Hexa (6) core @ 3,6GHz-4,2GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed Review

sicinc 1 augustus 2019, laatste update op 2 augustus 2019, 2.525 views Product gekocht

AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed

AMD heeft grote stappen gemaakt in de single core performance. Dus mijn 1600 vervangen door de 3600 op een Asus Prime X370 Pro. Bij mij was het wel plug and play.

Pluspunten

• Sterke single en multi core performance
  • Veel processor voor je geld
  • Stroomverbruik is erg laag

Minpunten

• Bios is nog in ontwikkeling
  • De verkoopprijs van je oude processor is zo laag ....

Toen ik de review van Raverzzz las was ik wel een beetje geprikkeld om mijn eigen ervaringen te delen. Om een processor een slechte score te geven omdat je moederbord problemen geeft....mwah
Het is zeker een leuk verhaal om te lezen, met door de lucht vliegende processoren.

Eerst de bios van mijn moederbord geupdate met de laatste versie 5008. De oude processor kwam netjes los, nieuwe erin geprikt en de nieuwe koeler gemonteerd.

Bij het booten even de setup doorgelopen en windows had een nieuwe processor gevonden ;).

Het eerste opvallende is dat mijn geheugen Corsair vengeance 3000 veel beter klokt. Voorheen kreeg ik hem amper op 3000 en nu moeiteloos boven de 3200.

Verder zijn de temperaturen erg goed. Had een Be quiet Shadowrock slim gemonteerd maar de temperaturen kwamen bij stress niet boven de 62° uit. Voor de grap eens geprobeerd zonder een fan op het blok en toen schommelde het rond de 68°. Ik heb wel een goede airflow in de kast, maar passief is dus een optie ;)

Het systeem is merkbaar meer snappy vergeleken bij de 1600. Ik merk helaas geen framerate verbeteringen met de vega 56 op WQHD, dus blijkbaar was de 1600 geen bottleneck.

Ik ben nog even bezig geweest met undervolt maar voor mijn idee werkt dat nog niet geheel naar behoren. Als ik loadline minus 0,1 volt zet blijft het voltage in Ryzen master identiek. Bij start van een stress belasting is het rond de 1,42 en daalt licht gedurende de run. Ik schuif het eerst op de bios van Asus en kijk over een tijdje nog wel eens een keer (de temperaturen zijn prima). Het is in ieder geval een hele andere core manager dan de eerste generatie Ryzen.

Kortom een moeiteloze upgrade op de asus prime x370 pro.
Kijk van tevoren op internet even of je mb problemen geeft....

Heb jij ook een AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed?

Meer advertenties

heb je ongeveer een indicatie over het verbruik? Aangezien je aangeeft dat het stroomverbruik laag is:)
Zou wel graag weten hoeveel watt ie nodig heeft als ie idle is.
Het is lastig te achterhalen wat het idle verbruik van de processor precies is.
Mijn systeem verbruik idle ongeveer 110 watt uit het stopcontact.
Dat is inclusief een rx 5700xt in idle (16 watt). Drie ssd's en een hdd (15 watt?). Een MB (40 watt?), 5 fans (5 watt) En met een gold rated voeding (90% effeciency). Dan kom ik denk ik op zo'n 25 watt.
Als ik de cpu volledig stress (CPU-Z stress) kom ik op 50 watt extra uit het stopcontact.

Laag is altijd relatief, en het was lager dan een 1600.

[Reactie gewijzigd door sicinc op 9 november 2019 17:34]

Ongeveer 110 watt dan doe je iets verkeerd. Mijn 3800x systeem verbruikt idle in Windows 10 maar 44 watt en in energiebesparende modus maar 35 watt.