Logitech Ultra-Flat Keyboard (Qwerty) Review

aramdin 25 juni 2006, 4.848 views

Logitech Ultra-Flat Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Laptop toetsen + laptopaanslag
  • Erg plat
  • Full Size
  • Geen drivers nodig voor extra toetsen
  • Goedkoop

Minpunten

• Geen noemenswaardige

~[Edits]
25-06-2006 Veel stukken herschreven en voorzien van plaatjes

Ik gebruik deze nu al een tijdje, ik was op zoek naar een Full Size notebook toetsenbord & toen ik hem zag was ik gelijk verkocht!

Ik heb hem kort erna aangeschafd en wil geen andere sindsdien (hoewel de Logitech G15 begint te kriebelen).

Ergonomie
Over de aanslag ben ik zwaar tevreden. Lekkere korte aanslag met genoeg tegendruk. Ik leg mn toetsenbord altijd plat neer, dit toetsenbord is lekker plat. Dmv de ingebouwde voetjes kan je het toetsenbord nog wat extra laten hellen, mocht je dat nodig vinden. Ik vond het niet fijn, tevens komt het de Anti RSI niet ten goede.

Voor de rest is het toetsenbord gewoon ingedeeld als een standaard toetsenbord, met tussen de CTRL & ALT knoppen de bekende "WIndows" toetsen en een "Menu" toets (vergelijkbaar met een rechtermuisklik).

Functionaliteit
Het is een typich recht-toe-recht-aan toetsenbord met wat extra toetsen boven de F-toetsen. Het zijn in totaal 6 toetsen die gebruikt worden om bv een mediaplayer oid op te starten.

Extra toetsen:
-Mediaplayer
-Play/Pause
-Mute
-Favorites
-E-Mail
-WWW

Al met al een leuke bijkomstigheid. Omdat er zo weinig extra's op zit betekent het ook dat het toetsenbord compact gehouden kan worden (met name in de hoogte).

Precisie
Ligt uiteindelijk aan de gebruiker. Hierbvoor had ik een "normaal" toetsenbord met dik uitstekende toetsen, ik toets hier veel sneller mee dan met dat toetsenbord. Je vingers glijden als het ware over de toetsen, zonder dat er "hoogte verschil" zit.

Bij een normaal toetsenbord staat elke toets op zich, met de Ultra X heb je dat gevoel niet zo snel.

Vormgeving
Naar mijn mening een stijlvol en strak toetsenbord. De gebruikte lichtjes (LED's) zijn groen van kleur (niet fel) en leiden de aandacht niet af. Het toetsenbord is erg plat! Hij is zoals gezegd licht hellend

Ik heb een Logitech MX1000 als muis en daar past hij mooi naast. Als scherm heb ik een Dell 20" Widescreen en die heeft bijna hetzelfde kleurschema als de Ultra X.

Bouwkwaliteit
Ondanks dat het een plat toetsenbord is, voelt het niet goedkoop aan. Typische Logitech kwaliteit :)

Mijn toetsenbord vind ik nog steeds goed eruit zien, op een aantal plekken begint de zilveren laag een beetje te vervagen en komt de plastic onderlaag naar boven. Ik ben verbaasd dat dat proces zo lang heeft geduurd. Ik heb dit tobootje inmiddels al een aantal jaar in gebruik :D

Drivers en ondersteuning
Drivers zijn niet van toepassing, hij wordt gewoon herkend als standaard toetsenbord. Zelfs zonder extra drivers doen de extra knoppen (boven de F-toetsen) het gewoon, klein pluspuntje.

Logitech's Setpoint is dus niet nodig, scheelt weer wat bandbreedte ;)

Ik heb dit toendertijds voor 30euro gekocht. Er is nu ook al een USB variant uit voor rond diezelfde prijs volgens mij. Schappelijke prijs voor een erg goed toetsenbord!

Aanrader!

Heb jij ook een Logitech Ultra-Flat Keyboard (Qwerty)?

Volgens mij is dit een review van de Logitech UltraX Flat keyboard :). De Ultra heeft een andere, compactere indeling.
Ben inderdaad ook zeer tevreden van dit toetsenbord. Is ook zeer stil, ook de reden waarom ik dit heb gekocht voor m'n werk. Doch 1 minpunt, m'n spatiebalk begint af te zien, soms werkt de toetsaanslag niet goed....
Prima review. Ik overweeg om zo'n toetsenbordje voor mijn laptop te halen. Dan houdt ik mijn laptop mooi schoon (geen verkleuring en vuil door vingers op toetsenbord). Er is ook nog een DiNovo notebook versie, welke een afneembaar numpad heeft en met bluetooth overweg kan. Maar dat vind ik toch niet zo nodig. Misschien dat ik dan toch maar dit toetsenbordje bestel. :)
Helemaal met je review eens, ik heb de mijne inmiddels ook ruim een jaar, en doet nog altijd wat ie moet doen, op een perfecte manier. Hier heb je zeker een heel goed toetsenbord aan.
Heb er ook eentje, en na een ongelukje met een glas cola het toetsenbord ont koppelt, onder de kraan ge houden, een beetje droog gefhönt, en weer aangesloten, dit toetsenbord kan vind ik veelmeer hebben dan m'n vorige toetsenbord. Voor mij geen andere meer.
Sorry hoor maar waar zitten die mediatoetsen?
Je hebt je review bij het verkeerde product neergezet.

Mijn ervaring met deze Ultra-Flat (wel de goeie)
Ergonomisch is dit ding niet. Basic, compact en cheap is ie wel!
Als trouwe eigenaar van dit toetsenbord wil ik even een aanvulling doen:

Het zijn geen mediatoetsen, eerder sneltoetsen. Het betreft hier de "Media", "Play/Pause", "Mute", "Favorites", "E-Mail" en "WWW" toetsen. Ze rammelen inderdaad wel, maar zoals vaker gezegd, prima toetsenbord. Overigens staat er dat er geen extra drivers nodig zijn voor die toetsen, maar bij mij werken ze niet. De favorieten-knop vind ik wat overbodig, aangezien die alleen werkt in IE6+ en ik ben fanatiek FF3 gebruiker. Verder werkt bij mij de Mediatoets niet, hij opent Verkenner in Deze Computer hiermee, net als de WWW-toets. Met een universele driver van Logitech was het probleem echter snel de wereld uit, maar zo blijkt dat hij niet altijd zonder drivers werkt.
ik heb dit ding ook en ik tilt er echt van