Synology DiskStation DS218+ (WD Red schijven) 4TB

Synology DiskStation DS218+ (WD Red schijven) 4TB Review

Sjoske2Newbie 31 juli 2019, 2.562 views Product gekocht

Synology DiskStation DS218+ (WD Red schijven) 4TB

Synology 218+ is niet gebruiksvriendelijk. Uitleg komt niet overeen met wat je op je scherm ziet. Uploaden gaat tergend traag. Apparaat maakt automatisch een volume aan waardoor je maar de helft van je terrabytes overhoudt. Veel bestandsformaten worden niet herkend en moeten omgezet worden.

Pluspunten

• Handig formaat
  • stil

Minpunten

• niet gebruiksvriendelijk
  • uploaden traag
  • veel bestandsformaten worden niet herkend
  • Mee geleverde uitleg klopt niet.

Veel problemen gehad met uploaden. Via de Firefox browser die toch werd aanbevolen werkte het niet. Alleen via de Edge browser kan ik uploaden. Veel bestandsformaten ISO of videoTS mappen afspelen gaat niet. Alles moet eerst omgezet worden. Leuk als je al een uitgebreide filmcollectie met veel formaten van vroeger hebt. Uploaden gaat traag. Je kan alleen software gebruiken die op de synology werkt gebruiken. Wil je bv via een pc een film afspelen die op je NAS staat gaat hij eerst die hele film downloaden van de NAS. Bij een 4k film weet je dan wel hoe lang dat duurt. Apparaat maakt bij de eerste installatie automatisch een volume aan waardoor je de helft van de HD schijven kwijt bent. Ik hoef geen back up en de uitleg om een en ander te wijzigen werkt niet. De knoppen waarnaar verwezen wordt en waar je een ander zou moeten kunnen instellen zijn lichtgrijs en functioneren niet. Heelinternet gezocht naar info. Helaas. Veel uitleg van derden is inmiddels verouderd Apparaat is uitermate gebruiksonvriendelijk.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS218+ (WD Red schijven) 4TB?

Hoi,

Ik nodig je graag uit om je vraag/issue op het forum te stellen.
Hier gaat het eea mis, zie ik zo ;)

Klik: [Synology] Vraag en antwoord - deel 3

[Reactie gewijzigd door D_Jeff op 31 juli 2019 22:09]

Goede reactie. Het beschreven gedeelte van deze review bestaat voornamelijk uit een misconceptie en/of niet begrijpen hoe een NAS werkt.

Paar snelle reacties:
1. Verlies helft van opslag. Dit heeft te maken met de raid setup. Default is dit Raid 1 (Mirror), waarbij je bestanden op 2 harddrives beschreven worden. Als je dat niet wilt zet je het naar stripe (maar alles is weg wanneer 1 drive dood gaat) of JBOD.
2. Wil je bv via een pc een film afspelen die op je NAS staat gaat hij eerst die hele film downloaden van de NAS. Dit heeft meer te maken met je client en of je het juiste programma gebruikt. Gebruik je Plex of als client een beter programma zoals Kodi, dan kan je gewoon de bestanden afspelen van de NAS.
Heb je dan perse zo'n client nodig? Ik neem aan dat je hem gewoon als netwerkmap in Windows kunt instellen?
Ik had hetzelfde probleem. Je vind een antwoord sowieso wel op het forum echter heb ik een FTP verbinding aangemaakt en via een FTP client upload ik nu mijn bestanden. Stuk sneller!

Misschien helpt dit je al genoeg.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 1 augustus 2019 09:09]

Wat ik zeker herken, is de trage leercurve van deze NAS. Als je eerdere NAS ervaring hebt en/of gewoon bovengemiddeld technisch onderlegd bent, zal het wel meevallen. De hardware installatie is supersimpel, maar de Synology (installatie) software is verre van intuïtief. Het helpt ook al niet dat ze een knowledgebase bieden van hier tot Tokio en terug. En dat is jammer, want het potentieel van dit machien is geweldig. Dus veel proberen, leren en welwillende communities -als Tweakers- raadplegen. Hang in there!