Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Studio 15 1558 (ST1558-J211NL) Review

Joerie Brugts 13 mei 2010, laatste update op 13 mei 2010, 2.009 views

Dell Studio 15 1558 (ST1558-J211NL)

Pluspunten

• Constrictie kwaliteit
  • Beeldkwaliteit
  • Prestaties

Minpunten

• Geen nummeriek toetsenbord
  • Reflectie beeldscherm in omgevingslicht

Specificaties

CPU-Z Screenshots:

GPU-Z Screenshot

Waarom een Dell?

Ik heb er vrij lang over gedaan om mijn uiteindelijke keuze voor een laptop te bepalen.
Ik heb een aantal forum topics geopend, zowel op Hardware.info als op Tweakers.net met mijn vragen omtrent laptops.
In deze topics heb ik voldoende goede suggesties gekregen en ben ze ook allemaal langs gegaan.
Ik heb reviews gelezen, filmpjes gekeken, gebruikers ervaringen gelezen en zelfs naar de Mediamarkt gegaan om het apparaat zelf te ervaren.
Mijn uiteindelijke keuze is gevallen op een apparaat die ik zelf niet heb kunnen ervaren. Waarom is mijn keuze dan toch hierop gevallen?Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Dell Studio 1558, gekocht voor 684,95 incl. 5% kortingscoupon.
Hierbij zit een Logitech M305 muisje en een Belkin Neopreen sleeve bij.
Deze laptop is zijn geld meer dan waard en bied naar mijn inzien ook de meeste “Bang for Buck!”.

Levering
Het heeft eventjes mogen duren maar heb nu inmiddels twee weken het apparaat in mijn beschikking. Ik heb mijn bestelling op 13 April j.l geplaatst bij Dell.com.
Door de Ijslandse aswolk heeft het eventjes mogen duren eer mijn bestelling overgevlogen kon worden naar Nederland.

De laptop komt in een mooie stevige doos

De laptop zit goed verpakt. De laptop zit in de doos geklemd tussen twee piepschuim blokken.
Verder zit er een stevig aanvoelende zak om de laptop zelf heen.

Aansluitmogelijkheden
Zoals op bovenstaand plaatje te zien is, zijn er voldoende aansluitingen op deze laptop. Het betreft de linkerkant van de laptop.
De laptop beschikt over de volgende aansluitingen (v.l.n.r)
*HDMI -- * DSUB *1000Mbit LAN * 2x USB waarvan 1x eSATA/USB * FireWire* 3,5mm audio * 3,5mm audio,
Bovenstaand plaatje laat ons de rechterzijde van de laptop zien.
Aan de rechterzijde van de laptop bevinden zich een slim-line DVD brander, een USB poort (voor bijvoorbeeld je muis ontvanger) een SD kaart lezer, een ExpressCard-sleuf, de Power button en de stroomaansluiting.

Constructiekwaliteit

Ik ben erg te spreken over de constructiekwaliteit van de laptop. De laptop voelt zeer degelijk. Je voelt dat je op een product met kwaliteit aan het werken bent.
De laptop is vervaardigt uit plastic

De scharnieren van het scherm, zoals te zien op bovenstaand plaatje, zijn uitermate stevig.
Door deze manier van constructie is het wel eventjes wennen als je een "normale" constructie bent gewent.
Het scherm hangt iets laag, maar daar wen je zo aan.

Het toetsenbord
het toetsenbord werkt zeer fijn. Ik heb er geen problemen mee.
Het is jammer dat er geen nummeriek gedeelte op de laptop zit, maar ik gebruik dat verder weinig. Voor mij is het geen gemis, misschien voor iemand anders wel.

Het toetsenbord beschikt over een rits aan functietoetsen.

Als je de normale F-toetsen wilt gebruiken, moet je een toetsencombinatie gebruiken
van de toets Fn+ je gewenste F toets.

Het toetsenbord is ook met verlichting te verkrijgen.
Deze is niet terug te vinden op de website, maar kan telefonisch worden toegevoegd aan je order.
Hierbij moet je bijbetalen, hoeveel is mij onbekend.

Touchpad

Het touchpad is erg mooi afgewerkt en ingebouwd in de constructie van de laptop.
Het is een soort gezonken stukje in de constructie bedekt met een iets ruwere afwerklaag.
Het touchpad beschikt over multi-touch echter heeft het maar bescheiden toevoegingen.
Zo kun je net als met de IPhone en Ipod Touch inzoomen met twee vingers, en ook zo weer uitzoomen. Verder zijn er weinig functies.

Andere laptops die ook Multitouch-Touchpads hebben, kunnen met leuke vingerbewegingen een muziek Track overslaan, volume dempen, Vorige-Volgende functies enzovoort. Dit mist deze laptop helaas.
Draagbaarheid

De laptop heb ik in eerste instantie aangeschaft om mobiel mee te kunnen werken en studeren,
Deze laptop is hier ook uitermate geschikt voor gezien zijn gewicht van 2.55 kg.
De power-adapter weegt 0.38 kg.

De laptop meet 4cm hoog, 37cm breed en 25cm diep. Het schermformaat is 15,4 inch.
Voor een dergelijke laptop is hij vrij ligt en goed draagbaar.

Bij mijn laptop heb ik ook een Belkin Neoproon Sleeve besteld. Hierdoor kan ik mijn laptop gemakkelijk in mijn schooltas doen en makkelijk vervoeren.

Kwaliteit beeldscherm

In mijn Dell Studio 1558 zit een 15,4" scherm met een resolutie van 1366x768 met een aspect=ratio van 16:9. Het scherm heeft bij mij geen last van Ghosting of Input-lag. Velen vinden deze resolutie te laag gezien het formaat scherm. Ik heb daar geen problemen mee. Het was eventjes wennen maar vind het verder ideaal werken.Ik ben erg te spreken over de kwaliteit van het scherm. Het scherm is erg mooi helder en heeft de kleuren goed weer.
Het scherm beschikt over Led-backlightning. Hierdoor is het scherm lekker dun. Het scherm is glossy afgewerkt, wat in omgevingslicht soms een spiegelend effect kan opleveren.
In de tuin werken met een dergelijk scherm raad ik je af, gezien het dan enorm spiegelt. Dit is wel op te lossen door de brightness van het scherm flink op te schroeven en in de schaduw te gaan zitten. Helaas gaat dit ook ten koste van de accuduur.

Temperaturen

Ik vind dat de laptop zich redelijk “koel” weet te houden.
Toen ik bezig was met een aantal stress programma’s had ik de temperatuur hoger verwacht.
Hieronder zie je een greep uit mijn stress tests.
Coretemp 1 uur Orthos draaien
Idle temperaturen van de videochip (HD4570)

Stressed temperaturen van videochip (HD4570)

Geluidskwaliteti

De geluidskwaliteit is zoals je verwacht van een laptop. Niet denderend.
Wat ik wel een voordeel vind is dat het geluid niet vervormt bij hoge volumes.
Er zit een handig stukje software bij om je persoonlijke ideale geluidsinstellingen in te stellen,

Prestaties
De laptop is bedoeld voor schoolwerk, audio/videobewerking en Photshoppen. Dit gaat de laptop dan ook prima af. Ik kon het niet laten om mijn geliefde games zoals Trackmania en Call Of Duty 4 en Call of Duty Modern Warfare 2 te instaleren.
Ook deze games gaan de laptop goed af. Op gemiddelde instellingen speel ik Call Of Duty MW2 met 40FPS.

De game-ervaring is natuurlijk niet te vergelijken met mijn Desktop computer maar het gaat de laptop over het algemeen goed af!
HD-Tune hardeschijf benchmarks:

Windows Prestatie Index:

Super-Pi Mod 1.5:

Werktijd op accu
De laptop doet het redelijk op een volle accu.
Bij simpel gebruik, zoals internet en tekstverwerking, gaat de laptop ongeveer 3 uur met een volle accu mee. Daarna krijg je keurig een melding te zien dat de laptop dient aangesloten te worden op het netstroom. Hiervoor heb je ongeveer 10 minuten eer de laptop uitvalt en helemaal op is.
Dit is een beveiliging tegen dataverlies. Dit vind ik een mooie functie!

Tijens het gamen, benchmarken en stability testen gaat de accu niet bepaald lang mee.
Bij een Xtreme Burning test van Furmark ging de laptop ongeveer 1 uur en 15 minuten mee.
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling om dit soort programmatjes te draaien als je onderweg bent, dus ik zie het niet als een negatief punt.
Door de LEDbacklights op minimaal te zetten bespaar je flink wat energie, wat ten goede komt in de accuduur. Verder heb ik ook mijn Aero-interface laten uitschakelen als de laptop van het stroom afgaat, wat ook flink wat energie bespaard.

Over het algemeen ben ik erg tevreden met deze laptop. Het werkt fijn, constructie is erg goed en heb weinig negatiefs over deze laptop te vertellen. Het enige minpuntje is de reflectie van het scherm in veel omgevingslicht.

Verder ben ik van mening dat deze laptop het meest bied voor zijn geld!

Good job Dell!

• Logitech M305
  • Belkin Neopreen 15,4"
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Dell Studio 15 1558 (ST1558-J211NL)?

mooie review, een paar foutjes:

het scherm meet 15,6" (of je moet een oud model hebben, namelijk pre-1535)

je stresstemps va de GPU kloppen voor geen meter, doe nog maar een keer aan de netstroom.

het blacklit tobo is niet te bestellen bij dell, alleen op ebay, ik heb er ook een :Y)
de F6 knop is in dat geval te gebruiken om de verlichting bij te stellen.

overigens, als je de tochpad driver van synaptics installert heb je meer functies.
gewoon de generic touchpad driver downloaden :)

heb je de laptop zelf gewogen? die van mij blijft namelijk steken op 2.4KG.

voor de rest d:)b
Backlit is wel te bestellen via dell, maar alleen vie de telefoon.
Ik heb de laptop zelf niet gewogen. Deze informatie heb ik van internet gehaald. Ik heb thuis geen goede weegschaal.

Over dat backlight tobo, ik heb die informatie uit het ervaringen-topic van de Dell Studio 15 hier op Tweakers.net. Ik ging er van uit dat deze informatie klopt.

Ik ga de touchpad drivers uitproberen, bedankt voor het vermelden!

De stresstemps zijn gedraait op netstroom. Ik weet dat mijn MEMIO temps raar zijn, namelijk -163. Ik weet niet waar dit probleem van daan komt.
hoe kan het dan dat je core op 280MHZ draait, terwijl de stock snelheid 680 is?
Lekker veel info, heel mooi :Y)
Dit is omdat deze resultaten gemeten zijn een paar seconde nadat ik Furmark had afgesloten. Hierdoor heeft hij weer automatisch zijn kloksnelheden teruggeschroefd.
in dat geval vind ik het wel raar dat de temps zo'n enorme sprong maken, die van mij (p8600, zelfde graka) bereikt overigens temperaturen van boven de 90*, ik heb zelfs al eens 103 gezien.(maar dat was met een dot stof in de uitlaat)
Wat ik zelf nogal irritant vond is dat je dus standaard de FN-toets moet indrukken voor de functie-toetsen die je toch regelmatig gebruikt. Heb dat bij mijn Dell mini 10 aan kunnen passen in de bios. Misschien kun je dat bij deze ook, indien gewenst natuurlijk ;-)
Gewoon gekopieerd van hw.info.... :/
Was ook uwe review, sorry bij deze ;) Nette review, alleen afbeeldingen mogen wat minder groot?:P

[Reactie gewijzigd door RadiQal op 13 mei 2010 15:08]

Haal dan tenminste die HWI logo's eruit. |:(
Ik heb de plaatjes aangepast, r.
Wat vinden jullie van de review?

[Reactie gewijzigd door Joerie Brugts op 13 mei 2010 15:32]

Ik geef eerder de Bouwkwaliteit een ster minder, omdat bij mij de scharnieren van het scherm lichtjes krom af zijn gelopen al. Ik beschik niet over het model 1558, maar de Studio 1555. Dit lijkt mij ook dezelfde behuizing te zijn. Het krom worden van deze scharnieren komt meer door het openen van het scherm, en ik ga dan nog erg voorzichtig met mijn laptop om ( vertoon van de verkromming was al gauw binnen een maand tijd), toch zet het veel druk op die punten bij het openen van het scherm. Verder vind ik hem het zwarte gedeelte vrij snel smerig worden van vingers, en de airflow aan de achterkant word geblokkeerd als het scherm is opengeklapt. Inprincipe is dit nog niet zo hinder, de warme lucht blaast nog wel voldoende langs heen maar wil hem nog wel is in de zomerse dagen meemaken dan. De rand om het scherm wat naar de binnenkant loopt, is ook wat losjes om het scherm, je kan namelijk gemakkelijk met je vinger heen en weer wippen dit zal je dan niet doen ofzo maar ik vind de behuizing om het scherm gewoon wat aan de goedkopere kant. Als je het scherm dichtgeklapt hebt en je drukt rustig op de achterkant van het scherm, buigt het vrij diep door nog wat mij ook lijkt druk te geven op de scharnieren. Het scherm hangt er dus wat goedkoop aan, dit mag dan ook wel voor het geld nog, en de laptop heeft een goede performance staan voor de prijs vind ik.

En een plus puntje van de laptop vind ik wel de accu, deze heeft een capaciteit van 56Wh / 5200mAh wat mij iets meer lijkt dan de standaard laptop accu's en in gewicht is dit ook niet echt veel meer. Het zorgt dan ook wel voor de voldoende werktijd van de laptop, bij mij haal ik ongeveer wel +4 uur normaal werken op accu.

[Reactie gewijzigd door Bertoes op 13 mei 2010 23:51]

tot die conclusie was ik ook gekomen, imo zijn er enkele punten die beter kunnen:

beter schanier, al heb ik wel erger gezien.
betere krasbestendigheid van de rand om het tobo + de achterkant.
betere isolatie van de hdd, af en toe trilt de laptop echt als een gek.

het geluidsniveau is prima, en de temps heb ik eigenlijk ook geen problemen mee. en ik draai doorgaans met een OC.