1 review

Lenovo ThinkVision P44w-10 (61D9RAT1EU) Zwart

Specificaties 43,4" • 3840x1200 • 144Hz • VA • 6ms - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkVision P44w-10 (61D9RAT1EU) Zwart Review

mati1983 26 juli 2019, laatste update op 6 september 2019, 978 views Product gekocht

Lenovo ThinkVision P44w-10 (61D9RAT1EU) Zwart

Wanneer je gewend bent om met meerdere schermen te werken is dit scherm een verademing. Geen bezels meer, wel heel, heel veel scherm. Gepaard met de aanwezigheid van: 3840*1200 resolutie, 144hz, Freesync2, 2xUSBC, KVM, DP, 2xHDMI, PIP/PBP en oa standaard kleurencalibratie maakt dit scherm een genot om mee te werken.

Pluspunten

• Think-kwaliteit
  • 144Hz
  • Freesync2
  • Standaard kleurencalibratie
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • KVM switch met USB(c) hub
  • PIP/PBP
  • Fijne software voor Windows voor nog verder optimaal gebruik (Thinkcolor)

Minpunten

• prijzig
  • zwaar
  • mijn grote bureau is eigenlijk net te klein (qua diepte)

Ik kom af van drie oudere 24" Full HD schermen en was al een tijd op zoek naar iets nieuws dat voldeed aan mijn wensenlijstje:
  • FHD of UHD
  • 120hz of meer
  • Freesync2 support
  • pip en/of pbp
  • Goede 'kleurechtheid' ivm video- en fotobewerking
  • HDR
Dit bleek tot voor kort een zeer lastig wensenlijstje; ik kon tot voor kort geen goede optie vinden. Recent zijn er echter een aantal producten op de markt gekomen welke in aanmerking komen. Aangezien Lenovo mijn werkgever is en ik nu eenmaal fan ben van Thinkproducten voor hun kwaliteit, was de keuze niet zo moeilijk. (PS: Privé gekochte monitor, eigen review, geen 'gesponsord' verhaal oid)

Let op: van de P44W-10 bestaan momenteel twee versies: de 61d5rat1eu en de 61d9rat1eu. Deze zijn identiek, behalve dat de 9 een extra USB speaker bevat. Doordat op moment van schrijven de 9 goedkoper is dan de 5 in de pricewatch, lijkt me dat geen moeilijke keuze :)

Wanneer iemand iets specifieks getest wil zien of graag wil weten, ik hoor het graag!

PS: De info in het 'kenmerken' tab van het product in de pricewatch klopt niet; oa Freesync support wordt niet correct vermeld en bij HDR staat 'onbekend"(HDR400). Geen idee waar dat evt gemeld kan of dient te worden.

Heb jij ook een Lenovo ThinkVision P44w-10 (61D9RAT1EU) Zwart?

Met 3840 x 1200 wel *erug* ouderwets lage DPI. Voor een scherm van deze afmetingen had dat minstens 7680 x 2400 moeten zijn.
Zoals welk ander scherm? (44" @ 7680*2400 en op wat voor gpu was je van plan te gamen?)
Ik kan ze niet vinden namelijk en zeker niet met een 2:1 beeldverhouding :-) Zie wel een paar schermen die tevens nóg groter zijn, maar heb daarvan geen idee hoe je die praktisch gaat gebruiken, wanneer je ze op een bureau zet. Zie verder wel een 8k scherm van Dell, maar die heeft een traditionele beeldverhouding en kost ruim het dubbele..

Ik vrees dat je met je resolutie een aantal jaar op de muziek vooruit loopt, maar als ik het mis heb laat ik me graag anders overtuigen :).

[Reactie gewijzigd door mati1983 op 27 juli 2019 21:00]

"gewoon" 2x een hi-dpi scherm aansluiten ;)

B.v. 2x deze naast elkaar: https://www.dell.com/en-u...itors-monitor-accessories

Of 2x deze naast elkaar: https://www.alternate.nl/html/product/1410937

Bij die laatste heb je 10240 * 2880.

Een enkel scherm van die heeft al 5120 * 2880, wat deze thinkvision al een beetje door verbleken.
Haha, ja, maar dat is toch geen vergelijking?
Ik wil juist één scherm, zodat ik niet in het midden voor me naar lelijke bezels zit te kijken.

De schermpjes die jij laat zien voldoen aan géén van mijn vereisten (zie review), behalve de resolutie.
Jouw alternatief snijdt dus, excusez le mot, weinig hout. Ik zoek bij wijze van spreken een ruime familie auto, met alle toeters en bellen erop en er aan voor gemak en comfort en jij zegt dat X vervolgens een slechte optie is, omdat een kart sneller optrekt.. :)

> 44" panels met een 32:9 beeldverhouding, met een hogere resolutie dan deze 3840*1200 bestaan bij mijn weten simpelweg niet.

En dat is dus jammer, want daarom is het geen directe vervanging van twee losse schermen.

Nu moet je een afwezig maken, FORS omlaag in DPI maar dan de lelijke bezel weg, om gewoon je normale DPI blijven houden maar dan de bezel op de koop toenemen.
Natuurlijk hangt dat helemaal af van je eisen en wensen. Ik 'vertik' het om recht voor m'n neus naar een stel bezels aan te gaan zitten kijken (en ik vind het wel zo netjes ogen wanneer m'n bureau enigszins synchroom is, dus een scherm voor me en eentje links of rechts daarvan is niet echt een optie voor mij).

Zowel normaal officegebruik, als zo nu en dan een spelletje zijn een verademing op dit scherm. Wanneer je op twee schermen een 2:1 resolutie instelt zit je dus bv tegen die bezels aan te koekeloeren. Mij niet gezien. :) Voor mij is het dus wél een directe vervanging van twee losse schermen. Sterker nog, ik heb hier al heel lang op zitten wachten. Wanneer je vrede hebt met bezels, zijn er inderdaad goedkopere oplossingen, met andere technische eigenschappen (de schermen die jij opmerkte draaien trouwens een hogere resolutie, maar zijn slechts 60hz itt de 144hz van dit scherm bijvoorbeeld).

Enfin, het is, zoals altijd, maar net wat je zoekt en waar je belang en waarde aan hecht. Natuurlijk zijn er scenario's te bedenken waar het één een betere oplossing biedt dan het andere. Denk wel dat we samen tot de conclusie zijn gekomen dat je eerste opmerking dat dit scherm 'achterhaald' is en dat je een minimale resolutie van 7680x2400 verwacht onjuist en onrealistisch was. :)

Met betrekking tot die resolutie heb ik trouwens nog steeds geen flauw idee wat voor GPU je daarvoor in gedachten had, maar goed.. :)

Laten we deze discussie maar beëindigen en 'agree to disagree'.. :*)
> Ik 'vertik' het om recht voor m'n neus naar een stel bezels aan te gaan zitten kijken

Het helpt trouwens wel om een 3 x setup te maken, liefst met 3 x een 4:3. Dan heb je 1 scherm recht voor je (je werk scherm) en 2 auxiliary schermen links en rechts, die je dan in een kleine hoek kan zetten.

Je hoofdscherm is je midden scherm dan, en je kijkt niet tegen bezels aan. Je 2 schermen links en rechts bevatten aparte dingen, en de bezels kunnen je dan juist helpen.

Helaas zijn 4:3 schermen, zeker in hi-dpi niet (meer) beschikbaar in het normale consumer of zakelijk segment.
liefst met 3 x een 4:3.
Waarom geen 5:4? :p

Wat voor resolutie had je op die 4:3 schermen gewild?
Hi Olaf!

5:4 kan ook natuurlijk ;)

Qua resolutie, 3200 x 2400.
1080p is wat beperkt maar 2160p zou toch genoeg pixels moeten hebben..

Je kan natuurlijk ook gewoon 3x of 5x 2160 x 3840 (of 1440 x 2560) doen. ;)

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 18 september 2019 20:16]

> Wat is het voordeel ten opzichte van 3840 x 2160, gaat het echt om die 240px verticaal?

3840 x 2160 is een widescreen, en dat is imho in een 3x landscape opstelling toch even te veel van het goede. De 240px verticaal maken inderdaad niet zo veel uit.

> Je kan natuurlijk ook gewoon 3x of 5x 2160 x 3840 (of 1440 x 2560) doen. ;)

Ja, portrait zou dan al eerder te doen zijn ja, en ik zat wel eens te twijfelen omdat eens uit te proberen ;)

Met een 5x opstelling zou je dan nog zelfs een iets mooiere kromming in je setup kunnen maken, maar voor zover ik weet zijn er geen stands voor 5x. Wel voor 3x. Handmatige schermen precies goed tegen elkaar aanzetten is nog behoorlijk lastig.

Qua resolutie en verhoudingen zit je dan met 5x op 10800x3840 of te wel 2,81:1

Zie deze: https://www.youtube.com/watch?v=0GHiNaEZt-k

De 3x 4:3 setup is 9600x2400, wat een "perfecte" 4:1 oplevert, dus duidelijk nog wijder is.

Samengevat, ja er zijn opties, maar 3x 4:3 blijft toch mijn favoriet ;)

[Reactie gewijzigd door flowerp op 18 september 2019 22:17]

Bedankt voor de review. Ik zit zelf met hetzelfde dilemma, waarbij usb-c 3.1 en hoge refresh rate de belangrijkste kenmerken zijn. De verhouding 3840x1200 is volgens mij een prima trade-off als je naar een hogere refresh wilt. Natuurlijk is 3440x1440 ook bijzonder fijn in 21:9, maar dit komt meestal tot 34inch goed tot zn recht. Een ander uiterste is de Samsung CR9 met een hogere resolutie, maar geen usb-c en geen kvm. De laatste twee lijkt mij ideaal op dit scherm.

1. Heb jij Freesync/dynamic sync goed werkend op de NVidia kaart of heb je last van flickering?
2. Is deze monitor behalve de bezel, exact hetzelfde als de Legion y44w-10?
3. Hoe erg is de Ghosting als je Overdrive aanzet?

Groeten,
Tony

[Reactie gewijzigd door edgecrush3r op 30 augustus 2019 20:46]

Hi Tony,

1. Lijk ik inderdaad last van te hebben. Heb intern even bij L2 neergelegd en ik krijg als het goed is snel een beta firmware.
2. Ja, behalve dat op de P44W de kleuren vanuit de fabriek reeds gecalibreerd zijn. Verder identiek inderdaad.. Op de menusoftware na, die zal er op de Legion vast anders uit zien en geen 'Thinkvision' vermelden :).
3. Nog niet mee gespeeld, zal ik straks/morgen even mee gaan spelen!
Top review, dank daarvoor! Heb je al de kans gehad om een laptop, enkel via USB C, aan te sturen en op te laden? Ging dat goed?
Dank je wel, mijn Thinkpad X1 yoga gen2 op usbc deed het prima inderdaad! :-)
Dank voor de snelle reactie! Hou ons op de hoogte rondom dat Freesync flickering probleem ;)
Zonder gsync compatibiliteit en met een slechts HDR450, twijfel ik sterk tussen de Lenovo en de goedkopere Samsung LC43J89. Dat laatste heeft geen freesync, maar heeft gelijkwaardige specs (120hz, kvm, usb-c) en weer wat goedkoper. Hoe erg is dat flickering probleem, en is dit altijd aanwezig als je adaptive sync aanzet? Of slechts bij bepaalde games?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google