Specificaties Small form factor, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One Mini P180 (Wit) Review

-Tom 13 mei 2010, laatste update op 13 mei 2010, 1.143 views

Antec Performance One Mini P180 (Wit)

Pluspunten

• 200mm bigboy fan
  • Geluidsdemping
  • Verassend veel ruimte
  • Cable management

Minpunten

• Vrij groot voor een mATX kast
  • Luidruchtige 120mm fan
  • Fancontroller aan de achterkant slecht bereikbaar

Bouwkwaliteit en afwerking 5/5
Het eerste wat opvalt aan de Antec P180 Mini, is dat hij erg stevig aanvoelt. De side panels voelen erg robuust en worden makkelijk verwijderd door middel van thumbscrews aan de rechterkant, en gewone schroeven aan de linkerkant.

Zoals enkele andere kasten is de Antec P180 Mini voorzien van een front door welke 270 graden kan draaien. Erg praktisch wanneer je de drives constant gebruikt. Overigens hoeft de deur niet open te staan om gebruik te maken van de e-Sata poort, de twee USB aansluitingen en de 2 3.5" audio jacks.

Aan de achterkant tref je twee schakelaars aan. Deze zijn bedoeld voor de twee ingebouwde fans [120mm & 200mm] en kennen drie standen. Deze vond ik zeer praktisch!

Inbouwmogelijkheden 3.5/5
Ik heb lang getwijfeld bij de beoordeling van de inbouwmogelijkheden. De Antec P180 Mini ondersteunt een m-ATX moederbord. Vanuit dat oogpunt biedt de Antec P180 Mini zr veel mogelijkheden. Dit klinkt zeer positief, maar is de kast vrij groot voor een mATX. Vandaar de vier sterren.

Welke inbouwmogelijkheden de kast biedt is dan natuurlijk de vraag. Allereerst is er plaats voor drie externe 5.25" drives. De bovenste drive heeft een diepte van slechts 17 cm. Dit is vrij krap als je een iets oudere cd/dvd speler hebt. Hiervoor krijg je echter wel een 200mm bigboy fan terug. Onderin kun je grotere 5.25 drives gebruiken, echter zit je dan wel behoorlijk dicht op de voeding.

Intern biedt de kast ruimte voor een mATX moederbord. Tevens zijn er twee interne kamers. Kamer 1 waarborgt ruimte voor 3 5.25" hdd's. Kamer twee waarborgt ruimte voor 5.25". De laatste kamer zul je er waarschijnlijk uit willen halen - dit is een super gebruiksvriendelijk proces - om zo gebruik te kunnen maken van een extra fan. Tevens is het verwijderen van deze kamer een noodzaak als je een kaart als de HD5850/70 wil gebruiken.

Wil je een 3.5" drive? Dan ben je genoodzaakt gebruik te maken van het bijgeleverde frontje wat een 5.25" drive omtovert in een 3.5" bay. Ik heb dit niet getest, want alles gaat hier via de USB. Vandaar dat ik de - waarschijnlijk wat omslachtige - 3.5" bay niet heb meegenomen in de beoordeling.

Kortweg:
- 5.25 Drive ~[extern] 3x of 5.25 Drive ~[extern] 2x en 3.25 Drive ~[extern]
- 5.25 Drive ~[intern] 5x of 5.25 Drive ~[intern] 3x en 120mm fan 1x & langere grafische kaart.
- mATX moederbord

Koelingsmogelijkheden 3/5
Over het algemeen was ik hier erg tevreden over. Wil je een goede [i]front-to-back[/b] airflow. Dan zul je wel de onderste of bovenste 5.25' kamer moeten verwijderen. Dit raad ik je sowieso aan ivm de eerder genoemde extra fan & meer ruimte voor een grafische kaart.

De Antec P180 wordt geleverd met een geweldige 'BigBoy' fan, 200mm met een lekkere airflow. Deze maakt op het volle toerental bijna geen geluid. De tweede fan, de 120mm maakt naar mijn inziens net iets teveel lawaai. Deze wil ik dan ook z.s.m. vervangen.

Aan de voorkant tref je de mogelijkheid voor twee 120mm fans aan. Hiervoor zul je beide kamers moeten verwijderen. Dit is heel onpraktisch en zoals al eerder gezegd zul je waarschijnlijk de onderste kamer uit de case halen. Hierdoor krijg je ruimte voor n extra 120mm fan met een stoffilter ervoor. Het is raadzaam om gebruik te maken van dit 120mm slot!

Vormgeving
Ik vind het persoonlijk een erg mooie case, het zilveren is wel erg krasgevoelig en op wit zie je wel veel vuil. Kwestie van voorzichtig mee omgaan en zo nu en dan een keer schoonmaken ;)

Installatiegemak 4/5
Alles gaat simpel. Al vind ik het jammer dat er voor het rechterpaneel geen thumbscrews gebruikt zijn. Daarnaast is het installeren van externe 5.25" een beetje vaag. Er wordt een omslachtig kliksysteem gebruikt. Voor de rest is alles zeer simpel te installeren!

Er is ruimte achter het rechterpaneel om alle kabels weg te werken. Dit is geweldig. Je kunt verassend veel kabels hier kwijt en het zorgt voor een intern mooi afgewerkte kast en bevordert de airflow ook nog eens!

Prijs 5/5
Ik heb de Antec P180 Mini aangeschaft voor 58,00 bij Azerty. De kast levert goede prestaties voor de prijs.

Geluidsproductie
De Antec P180 Mini mag geprezen worden om het blokkeren van geluid. Het zijpaneel dempt het geluid goed en de harde schijven worden bevestigd tussen vier rubbertjes. Ik heb de harde schijf ~[Samsung Desktop Class F03 1TB] nog geen geluid horen maken!

De Antec P180 Mini white is een kwalitatief goede kast. De bouwkwaliteit is zoals je die van Antec verwacht: Stevig, robuust en praktisch. De kast heeft voldoende inbouwmogelijkheden, maar als je de volle potentie van de kast wil gebruiken zul je toch echt - bij voorkeur - de onderste 5.25' kamer moeten verwijderen. Hierdoor verlies je 2 interne 5.25' slots (er blijven er 3 interne, en 3 externe over), maar je krijgt wel een extra ruimte voor je grafische kaart en tevens ruimte voor een 120mm fan met een verwijderbaar stoffilter.

Over de meegeleverde 120mm fan ben ik niet te spreken, het is raadzaam om deze te vervangen. De geluidsproductie is te hoog. De 200mm bigboy fan maakt een hoop goed en rechtvaardigt de aanschaf van twee nieuwe 120mm fans. Een voor de voorkant, en een voor de achterkant.

Al met al biedt de Antec P180 mini meer dan genoeg waar voor zijn geld, om de aanschafprijs te rechtvaardigen [55,00 - 80,00]. Ondanks de paar minpunten presteert de Antec perfect. Ik ken de Antec P180 Mini ruim 4 van de 5 sterren toe!

Heb jij ook een Antec Performance One Mini P180 (Wit)?

Mooie review!
Mischien nog wat foto's?
Bedankt! Het is mijn eerste poging, dus ik ben erg blij dit te horen :D

Zal ik proberen in de loop van de week toe te voegen. Ik moet namelijk nog even wachten op mijn digitale camera
Super review.

Het eerst wat me opviel was de prijsstijging.
Op dit moment kost de kast in pricewatch 91 euro :0

Op moment van schrijven was jou kast 58 euro ;-)
Ja daar sta ik ook van te kijken, das wel erg raar.