XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (AGP, 2x DVI), PV-T43A-NDF7 Review

AtleX 20 februari 2006, laatste update op 21 februari 2006, 1.530 views

XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (AGP, 2x DVI), PV-T43A-NDF7

Pluspunten

• Prijs/prestatie verhouding is prima
  • Goede overclockbaarheid

Minpunten

• Hoge geluidsproductie
  • Het koelertje is dusdanig fragiel dat ik niet verwacht dat het lang zal werken.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Om de prestaties van mijn inmiddels al behoorlijk gedateerde systeem op te kunnen krikken heb ik recentelijk een XFX 6600GT AGP 128MB gekocht.

Het uiterlijk
De kaart ziet er niet bijzonder uit. Een miniscuul aluminium koelertje op de GPU, en een aluminium heatsinkje op de HSI bridge. Verder is het PCB groen.

Prestaties
Op stock speeds zijn de prestaties voldoende, maar een klein beetje overclocken scheelt een hoop. Standaard loopt de kaart op 500/1000MHz (GPU/MEM), het geheugen overclocken naar 1050MHz liet mijn 3Dmark 2k1 score stijgen van 14152 naar 14320. Toen ben ik langzaam omhoog gegaan naar 555/1210MHz wat een 3Dmark 2k1 score opleverde van ~15000. In 3Dmark 2k5 haal ik ongeveer 4000 punten, en in de recentelijk uitgekomen 3Dmark 2006 haal ik een score van 1370.

Belangrijker dan die droge benchmarks is eigenlijk de prestaties in games. Aangezien ik maar 2 games speel heb ik daar niet echt naar gekeken. In CoD2 haal ik met alle settings op medium, de rendermode op DX9 en de resolutie op 1024x768 ongeveer 35fps zolang er geen smoke grenades worden gebruikt. Dat is voor mij voldoende. Het 2e spel dat ik speel is C&C Generals, daar heb ik niet in gebenched aangezien ik ervanuit ging dat deze kaart het spel makkelijk moest kunnen draaien.

Warmte/geluid
De warmteproductie is in orde, doordat een zacht briesje van een 80mm casefan op 7v eroverheen blaast wordt de kaart stressed maar 55 graden. Daarom heb ik met EXPERTool van Gainward de maximale fanspeed in 3D modus beperkt op 80% en in 2D modus op 50%.

Dan het geluid, het koelertje maakt een ontzettende herrie. Ik ben blij dat ik de fanspeeds omlaag kon gooien maar dan produceert de kaart nog steeds erg veel lawaai. Ik hoop dit ooit nog te kunnen verhelpen met een andere koeler.

De kaart voldoet voor mij uitstekend, voor af-en-toe een spelletje zijn de prestaties voldoende en de overclockbaarheid is ook lekker. De prijs is niet te hoog, al was de leverbaarheid wel erg slecht toen ik 'm kocht. Gezien de voorraadstatussen van de verschillende shops is dat op dit moment wel beter.

Heb jij ook een XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (AGP, 2x DVI), PV-T43A-NDF7?

4000 punten in 3dmark03, bedoel je niet in 3dmark05 ? 4000 is namelijk erg weinig voor 03, daar zou een 6600GT ongeveer 8500 punten moeten halen.
Je ervaringen hebben waarschijnlijk een hoop met de revisie te maken. Er zijn verschillende koelers en PCBkleuren gebruikt voor de XFX 6600GT. Heb zelf een blauwe waar origineel een alluminium vierkantje op zat.