NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (USB, extern, zilver) Review

Tyrian 11 mei 2010, laatste update op 11 mei 2010, 1.297 views

NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (USB, extern, zilver)

Pluspunten

• Prima compatibiliteit, draagbaarheid, standaard ondersteuning aanwezig in BIOS en OS, handig voor bootdisks.

Minpunten

• Antiek medium, traag, achterhaald, kwetsbaar.

Draagbaarheid Score: 5
Tja, diskette's. Can't live with them, can't live without them! Aan de ene kant zijn het ondingen, aan de andere kant toch nog wel eens verrekte handig om even een bootdisk of RAID driver mee in te laden. En daar komt een USB floppy drive als deze NEC handig bij van pas.

Er is inmiddels een uitgebreide BIOS ondersteuning voor USB-floppy drives dus het is een kwestie van inpluggen en booten maar. Dus ideaal voor moderne PC's waarop de floppydisk controller een zeldzaamheid is geworden. Of je er nu in DOS, Windows of Linux mee wilt werken, het werkt direct.

Nadeel van deze floppydrive is dat de behuizing vrij zwak is, leg er dus geen zware dingen op. Ook kan deze floppydrive niet overweg met obscure format opties zoals MaxFormat. Diskettes die hiermee geformatteerd zijn, zijn niet te lezen door deze NEC drive.

Voor velen zal de floppydrive inmiddels iets uit een ver verleden zijn, maar voor degenen die ze nog wel eens nodig heeft kan ik een USB floppy drive als deze toch wel aanraden. Op onze afdeling automatisering blijft deze drive dus voorlopig liggen bij de veelgebruikte stukjes hardware!

Heb jij ook een NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (USB, extern, zilver)?

@njitter, niet zo negetief juh..
Diskettes zijn gewoon te koop zelfs bij bv de office centre
maar het blijft idd een beetje melig..nu nog een review over een floppy. :+
Floppys komen weer helemaal terug, lekker offline en NSA proof, ik voorspel de hype van 2018
Als je kan booten van een USB Floppydrive dan kun je ook booten van een USB stick.
Lijkt me echt een nutteloos stuk hardware. Waar koop je tegenwoordig nog lege floppies?
Ik heb ook nog een floppy drive (van NEC volgens mij), maar dat is gewoon nog een echte zonder USB.

idd ook voor dezelfde reden: RAID drivers.. voor windows xp bijv.

Bij negatieve eigenschappen vind ik "Antiek medium, traag, achterhaald" niet helemaal gepast... ik bedoel, het is een floppy drive, ookal issie nieuw, hij blijft traag :P

Veel plezier er nog mee :)
10 _/-\o_

Alleen al de tijd die je er aan besteeds om voor zo'n antiek medium een review te schrijven.