Logitech MX510 Optical Mouse Blauw (USB) Review

frankknopers 22 februari 2006, laatste update op 17 november 2015, 2.547 views

Logitech MX510 Optical Mouse Blauw (USB)

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Nauwkeurige sensor
  • Lang draad
  • Goede drivers

Minpunten

• De holografische lak is erg gevoelig voor vuil, zweet en vettigheid. Daardoor zul je eerder geneigd zijn de muis schoon te maken

De Logitech MX510 gamersmuis
Toen ik in het voorjaar van 2004 mijn eigen PC samenstelde was de keuze van de muis erg belangrijk, want de PC zou veel gebruikt worden voor het gamen. De MX510 was toen net uit en kostte ongeveer 50 euro. Ik heb hem gekozen omdat ik al eens de MX500 in mijn handen had gehad en dat beviel erg goed. De MX510 was de revolutionaire muis met een hoge DPI en een mooie blauwe 'paintjob'.

Verpakking
De doos is middenboven open en geeft de potentiele koper een goede blik op de muis die in een soort plastic blisterverpakking zit. Op de doos staan de belangrijkste features die deze muis moeten onderscheiden van de concurrentie, en deze zijn als volgt:

- Een 5.8 megapixel/seconde optische sensor voor optimale prestatie.
- Cruise control scroll-systeem
- Quick switch programma selectie knopje
- Forward-back navigatieknoppen
- Holografische lak

Als we de verpakking leegschudden vinden we het volgde terug op de vloer :P :

- De MX510 muis
- CD met mouseware software
- Engelstalige installatiegids
- USB naar PS/2 adapter

Tenslotte wordt je nog gewezen op een fabrieksgarantie van 3 jaar en een 'Full product support', al met al een compleet pakket. :)

Bouwkwaliteit, ergonomie en vormgeving
De MX510 muis verenigd het esthetische met het functionele: de muis is erg mooi vormgegeven en ligt goed in de hand. Alle extra knopjes die op deze muis zitten maken ook een solide indruk en zijn prima bereikbaar. Door het matzwart te combineren met een hoogglans blauwe tint krijgt deze muis een mooie exotische look.

Jammer is wel dat het blauwe gedeelte erg glad is en heel gevoelig is voor zweet en vet. Als andere mensen mijn muis gebruikt hebben voel ik soms dat de muis opeens erg ruw is op het gladde blauwe vlak. Dit vind ik erg vies en onhygienisch. Ook komt er dan een lelijke doffe kleur op het hoogglans blauw.

Daarom maak ik de muis regelmatig schoon. Ongeveer eens in de 2 weken met een stukje WC papier en glassex werkt prima. :D

Functionaliteit
De muis heeft een aantal features die het gebruiksgemak sterk verhogen. De meest waardevolle feature vind ik wel de forward-back knop. Deze werkt erg gemakkelijk en snel met zowel het surfen op internet als met het navigeren door mappen op de harde schijven. De cruise control knopjes gebruik ik heel incidenteel als ik snel een flink stuk naar beneden wil scrollen (daarom heb ik deze knopjes erg gevoelig ingesteld in de mouseware drivers). Hoewel de cruise control weinig aan het gebruiksgemak toevoegt zitten ze ook niet in de weg tijdens het gebruik van het muiswieltje.
Als 3e feature is er de programma-switch-knop. Dit is te vergelijken met de ALT + TAB functie in XP. Helaas ligt dit knopje te dicht bij de handpalm en is ie dus moeilijker te bereiken met je vingers. Daarnaast vind ik Alt + Tab toch wat robuuster en prettiger dan een knopje van een paar vierkante millimeter, dus dit knopje hadden ze van mij wel weg mogen laten. :)

Precisie
De muis werkt erg nauwkeurig met zijn 5.8 MP sensor en omdat ie goed in de hand ligt kan ik er mooi veel headshots mee maken. Ik heb de mouse sensitivity altijd lekker hoog staan zodat ik de muis weinig hoef te bewegen en toch de precisie behoud. Ook zijn de overige knoppen erg nauwkeurig. Het scrollen werkt zoals het hoort en de forward-back knopjes zijn ook dik in orde.

Drivers en ondersteuning
Deze muis wordt net als alle andere muizen al meteen herkend in XP. Toch heb je de meegeleverde mouseware drivers nodig om alle knoppen en functies optimaal af te stellen en aan te passen. De drivers werken snel en accuraat en worden volledig geintegreerd in het configuratiescherm. Prima software. De garantie van 3 jaar is ook dik in orde, dus de ondersteuning van de fabrikant is ook goed in orde.

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die je voor gek verklaren als je zegt dat je een muis hebt gekocht van 50 euro (hoeveel gulden is dat wel niet :+). Toch is deze muis zijn geld zeker waard, mede door de lage prijs van 33 euro. De MX510 voegt gebruiksgemak en design samen tot één zeer solide en nauwkeurige muis. Ik weet dan ook zeker dat ik dan nog lang plezier aan deze muis zal hebben. :)

Heb jij ook een Logitech MX510 Optical Mouse Blauw (USB)?

Ik heb deze muis ook, en je hebt helemaal gelijk :)
Hij ligt lekker in de hand, doet het goed en die extra knopjes zijn nog best wel handig. Toen ik mn kocht vond k het onzin, maar de backward/forward en de cruise control knoppen zijn erg nuttig. De onderste kan je inderdaad moeilijk bij, je moet je vinger bijna opvouwen :P
Nette review!
Bedankt voor de feedback, het is inderdaad een fijn muisje. :)
Nette review Frank

Maar ik heb betere van je gezien.
ik heb een paar punten van commentaar:

* Dit is toch geen gamersmuis?
* Je beoordeeld dit product erg hoog, dat vind ik raar, aangezien dit product al redelijk oud is en zeer achterhaald door de échte gamersmuizen zoals de G5 en de draadloze G7. Aangezien die muizen beter zijn en een iets hogere prijs hebben kom ik tot de conclusie dat je een te hoge score hangt aan dit product. Want met het maken van een review over een wat ouder product moet je wel rekening houden met het feit of het product achterhaald is,
ja of nee, en als er wel betere muizen zijn (in vergelijking tot de prijs welteverstaan ;)) zou ik de score iets om laag halen. Maar uiteraard, het is jouw survey, jíj hebt deze muis beoordeeld, maar toch houd je naar mijn mening te weinig rekening met de andere betere muizen.

Paar voorbeelden:
* de precisie beoordeel je met 5 sterren, terwijl de gamersmuis 5 van logitech een nog betere precisie heeft, dus dat klopt dan niet.
* Daarbij is de G5 meer functioneel. Terwijl deze muis door jou wordt beoordeeld met 5 sterren....

Verder ziet de survey er qua lay-out nog steeds super uit

Jilke de FURYOUS gamer :D
Jilke schreef:
Nette review Frank

Maar ik heb betere van je gezien.
ik heb een paar punten van commentaar:

* Dit is toch geen gamersmuis?
Het is wel een gamersmuis. Dat wordt geadverteerd op de verpakking en toen ik deze muis kocht was het ook zo ongeveer de muis met de hoogste megapixel/DPI
Ik beoordeel dit product zoals het is. Daarbij kan ik absoluut niet de vergelijking maken met de G5, G7, MX1000. Dit om 2 redenen:
1.) Toen ik deze muis kocht bestonden die nieuwe generatie lasermuizen nog niet, het is ook niet eerlijk om een videokaart van 2 jaar oud als slecht te beoordelen _omdat_ ie 2 jaar oud is er daardoor sloom is in nieuwste games.
2.) Dor de komst van de lasermuizen is de MX510 dermate in prijs gedaald dat je hem niet moet vergelijken met de G5 en de G7. als ik kijk in de pricewatch zie ik dat de MX510 nog maar 33 euro kost! Alle lasermuizen zitten nu nog boven de 50 euro, dus zeker 20 euro meer.
ja of nee, en als er wel betere muizen zijn (in vergelijking tot de prijs welteverstaan ) zou ik de score iets om laag halen.
Ik heb bij de beoordeling ook rekening gehouden met welke producten er nu te koop zijn en ik ben er aardig van overtuigd dat je met de MX510 nog steeds geen miskoop doet. Om een prijs van 33 euro hoef je hem niet te laten liggen en de lasermuis presteert vast niet zodanig beter dat het de extra hoge prijs rechtvaardigt.

Paar voorbeelden:
De precisie zal ik inderdaad naar 4 zetten om zo toch een scheidingslijn aan te geven tussen de MX510 en de lasermuizen. De functionaliteit gaat ook naar 4, omdat het inderdaad geen state-of-the art muis meer is.
Verder ziet de survey er qua lay-out nog steeds super uit

Jilke de FURYOUS gamer
ik wilde ook een review gaan schrijven over deze muis, maar ik kan me 100% aansluiten bij deze.